اخبار

جایزه نوبل اقتصادی بخش خصوصی برای کارآفرینان و فعالان اقتصادی برتر

بسپار می نویسد، مسعود خوانساری می‌گوید اتاق تهران با تشکیل بنیاد امین‌الضرب و اعطای نشان امین‌الضرب به کارآفرینان برتر و فعالان بخش خصوصی، جایزه نوبل اقتصادی بخش خصوصی را راه می‌اندازد.

رییس اتاق تهران از برگزاری مراسمی به مناسبت 133 سالگی پارلمان بخش خصوصی در سوم بهمن ماه خبر داد. به گفته مسعود خوانساری، در این همایش که در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود، معاون اول رییس‌جمهور، وزرای اقتصادی دولت، اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران و نمایندگانی از بخش خصوصی حضور می‌یابند.

رییس اتاق تهران در نشستی با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه که برای اطلاع‌رسانی در خصوص برگزاری این مراسم ترتیب داده شده بود، سخنانش را با نحوه شکل‌گیری اتاق تهران توسط حاج محمدحسن امین‌الضرب آغاز کرد و گفت: امین‌الضرب حدود 133 سال پیش نهادی را بنیان گذاشت که در طول زمان و طی فرآیندی تکمیلی به آنچه که امروز اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی می‌شناسیم تبدیل شده است. مجلس وکلای تجار که محمدحسن امین‌الضرب بنیان گذاشت توسط فرزندش، محمدحسین امین‌الضرب نیز قوت گرفت و برای حفاظت از کیان تجارت آزاد و حقوق تجار و بازرگانان توسعه یافت.

خوانساری افزود: امین‌الضرب حدود یک قرن پیش، کار مهمی را انجام داد و جالب اینکه گفته می‌شود، قانون مشروطیت نیز در خانه او نگاشته شده است. بر همین اساس، بخش عمده‌ای از کرسی‌های مجلس نیز به تصاحب بازرگانان آن دوران رسید. امین‌الضرب، هم تاجر بود و هم مسئولیت‌ اجتماعی را به خوبی می‌شناخت.

 رییس اتاق تهران با بیان اینکه هر ملتی به میراث خود می‌بالد، ادامه داد: دریافتیم که این سابقه تاریخی بخش خصوصی نادیده گرفته شده است و به همین سبب تصمیم گرفتیم، لوح و نشانی را طراحی کنیم و هرسال این نشان‌ را به کسانی که در حوزه تجارت و مسئولیت‌های اجتماعی سرآمد هستند، اعطا کنیم.

به گفته خوانساری هدف از برگزاری چنین آیینی آن است که فرهنگ کارآفرینی ترویج شود و کارآفرینان مورد تشویق قرار گیرند و البته روش و مشی این کارآفرینان برای جوانانی که در ابتدای این مسیر قرار دارند، آموزنده باشد.

رییس اتاق تهران در ادامه به نحوه انتخاب کارآفرینانی که قرار است نشان امین‌الضرب را دریافت کنند، اشاره کرد و گفت: یک هیات داوری انتخاب شد و برای انتخاب کارآفرینان برتر، 16 شاخص براساس معیار‌های داخلی و بین‌المللی تعیین شده است. در ابتدا فهرستی 60 نفره و سپس 40 نفره از کارآفرینان دارای صلاحیت تهیه شد که در نهایت با پالایش این فهرست‌ها، منتخبان مشخص شدند.

خوانساری با بیان اینکه اتاق بازرگانی کمترین دخالت را در انتخاب برگزیدگان نشان و مدال امین‌الضرب دارد، افزود: برگزیدگان جوایز امین‌الضرب از سوی هیات داوری که متشکل از نخبگان صنعت و تجارت و نیز چهره‌های علمی و دانشگاهی کشور هستند، معرفی می‌شوند.

او گفت: انتخاب‌ها بیشتر معطوف به میزان اشتغالزایی، کارآفرینی و صادرات این افراد بوده است و آنان از میان پیشکسوت‌هایی هستند که سال‌هاست بازنشسته شده‌اند. اما ویژگی دیگری که مدنظر هیات داوری قرار گرفت، خوشنامی منتخبان بوده است.

رییس اتاق تهران، با بیان اینکه آیین اعطای نشان امین‌الضرب در روز یکشنبه سوم بهمن ماه برگزار می‌شود، گفت: در پی آن هستیم که برگزاری این مراسم به رویه هر ساله تبدیل شود و به برندی در حوزه بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی تبدیل شود. تاکنون جوایز بسیاری به فعالان بخش خصوصی با عناوینی چون صادرکننده برتر اعطا شده اما ما به دنبال آن هستیم که بخش خصوصی هویت خود را نشان دهد.

او با اشاره به سرمایه‌ستیزی رسانه‌ها در طول سال‌های گذشته گفت: در این سال‌ها، سرمایه به عنوان ارزش تلقی نشده و از سرمایه‌دار، چهره‌ای منفی به نمایش گذاشته شده است. در حالی که بحران بیکاری کنونی به دست سرمایه‌گذاران برطرف خواهد شد. البته از نظر ما هم سرمایه زمانی دارای ارزش است که از راه رانت و فساد حاصل نشده باشد. اتاق تهران قصد دارد، تحت لوای نشان امین‌الضرب، سرمایه‌گذاری و کارآفرینی را به عنوان یک ارزش معرفی کند.

 رییس اتاق تهران با اشاره به اینکه 90 درصد برگزیده‌ها، زمانی فعالیت خود را از صفر آغاز کرده‌اند، افزود: از آنها در خواست کرده‌ایم طی برگزاری کلاس‌های آموزشی، تجربیات خود را در اختیار جوان‌تر‌ها قرار دهند. فکر می‌کنم این کارآفرینان از افرادی مانند بیل گیتس نیز برجسته‌تر باشند، چرا که فردی مانند بیل گیتس در فضایی فعالیت خود را آغاز کرد و ادامه داد که مفهوم رقابت و بخش خصوصی نهادینه شده و مورد پذیرش است اما کارآفرینان موفق در ایران در فضای کسب‌وکار نامساعد ایران به چنین دستاوردهایی رسیده‌اند.

خوانساری همچنین از تدوین کتابی از اسناد 133 سالگی اتاق تهران خبر داد. این کتاب قرار است در روز برگزاری همایش توزیع شود.

رییس اتاق تهران در ادامه افزود: در همایش 133 سالگی تاسیس اتاق بازرگانی، به سه نفر از کارآفرینان برتر کشور نشان امین‌الضرب تعلق می‌گیرد. همچنین 10 نفر از پیشکسوتان عرصه تولید و تجارت و یک محقق حوزه کارآفرینی، یک اقتصاددان و یک رسانه اقتصادی مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

خوانساری تصریح کرد: نشان امین‌الضرب که قرار است هر سال به عنوان نوبل اقتصادی کشور به فعالان بخش‌خصوصی اعطا شود، شاخص‌های میزان اشتغال، صادرات و نیز خوشنامی برگزیدگان را ملاک قرار داده و بر این اساس، کارآفرینان برتر کشور انتخاب می‌شوند.

رییس اتاق تهران همچنین عنوان کرد که برای اطمینان از ادامه روند کار و برگزاری هر ساله مراسم بنیاد امین‌الضرب از سوی بخش‌خصوصی تشکیل می‌شود.

منبع:اتاق بازرگانی صنابع, معادن و کشاروزی تهران 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا