مقالات

جایگاه پلی­ الفین ­ها در تولید لوله

بسپار/ ایران پلیمر لوله پلی­ پروپیلن، محصولی معتبر در اروپا، اما کمتر شناخته شده در آمریکای شمالی است، هرچند اخیرا این موضوع تغییر کرده است. در نتیجه، موسسه لوله­ های پلاستیکی مستقر در ایالت متحده (PPI، Plastics Pipe Institute) ، کارگروه راهبری فنی صنعتی جدیدی را به منظور حمایت از رشد مصرف لوله پلی ­پروپیلن ایجاد کرده است. کارگروه لوله ­های پلی­ پروپیلنی تحت فشار (Polypropylene Pressure Pipe Steering Committee) (P4SC)، بخش مربوط به ساختمان و ساخت و ساز (The Building and Construction Division، BCD)، به طور کلی بر دو نوع لوله ­های پلی­ پروپیلنی تحت فشار متمرکز می­باشند: هم­بسپار تصادفی پلی­ پروپیلن (PP-R) و هم­بسپار تصادفی پلی ­پروپیلن با بلورینگی اصلاح شده و مقاومت دمایی (PP-RCT). هر دو نوع لوله، برای سامانه ­های لوله­کشی آب سرد و گرم آشامیدنی، سامانه­ های سرمایشی و گرمایشی رادیاتوری (hydronic) و کاربردهای دیگر تایید شده ­اند. رئیس موسسه PPI اظهار می­دارد که لوله­ های تحت فشار پلی­ پروپیلنی، در آمریکای شمالی تقریبا جدید هستند و موسسه می­تواند به رشد این بازار در شیوه­ای مسئولانه و به لحاظ فنی صحیح کمک کند.

موسسه PPI می­گوید کارگروه جدید به خوبی با توجه بخش ساختمان و ساخت و ساز (BCD) به لوله­ تحت فشار پلاستیکی و سامانه­های لوله­ کشی (tubing) به کار گرفته شده در ساختمان­ها و محوطه­ های ساختمان برای کاربردهایی مثل لوله­ کشی، خدمات آب، محافظت در برابر حریق، سرمایش و گرمایش رادیاتوری و سامانه­ های لوله­ کشی زمین گرمایی با منبع زمینی مطابق است. 

مدیر مهندسی BCD اظهار داشت که اولین فعالیت این بخش ایجاد صفحه وب جدید موسسه PPI با اختصاص به سامانه ­های لوله PP-R و PP-RCT بود، که حاوی اطلاعات فنی، فهرست مزیت­ها و کاربردها، به علاوه پیوندهایی به شرکت­های عضو موسسه که لوله­های PP-R و PP-RCT را تولید می­کنند، است.

کارگروه جدید در طیف گسترده ­ای از فعالیت­ها شرکت خواهد کرد، که شامل حمایت از تلاش­های صنعت برای به­روز­رسانی و هماهنگ­سازی استانداردهای محصول ASTM F2389 و B137.11 CSA؛ هماهنگی و انتشار پژوهش­هایی در مورد استفاده­ های مناسب از سامانه­ های پلی­ پروپیلنی برای کاربردهای لوله­ کشی و رادیاتوری؛ توسعه محاسبه­ گرهای برخط برای طراحی سامانه­ های لوله پلی پروپیلن؛ و ایجاد محتواهای آموزشی برای مواد پلی ­پروپیلن می­شود.

نخستین انتشار موسسه در مورد لوله­ های تحت فشار PP-R، PPI TN-57 است که اطلاعاتی درباره ­ی ادغام مناسب لوله­های (tubing) مسی و اجزا با مواد لوله­ های پلی­ پروپیلنی هم­بسپار شده تصادفی برای کاربردهای لوله­ کشی فراهم می­ آورد. به گفته مدیر بخش ساختمان و ساخت و ساز، سند مذکور، نمونه­ ی فوق­ العاده­ای از محتوای آموزشی است که موسسه PPI و کارگروه P4SC می­توانند برای کمک به صنعت به وجود آورند.

 

 تامین گاز

شرکت Radius Systems اظهار می­دارد، لوله گاز جدید این شرکت با عملکرد عالی، با نام HY100، راه­حلی نوین و پایا برای شبکه­ های گاز با فشار کم و متوسط و طرح­های نوسازی خط لوله فراهم کرده است. لوله HY100، مخصوص توزیع گاز طراحی شده است؛ لوله­ ای ستبر با دیواره­ های توپر هم­رانشگری شده (co-extruded) با لایه بیرونی زرد رنگ از جنس PE80 (به منظور  شناسایی لوله و شناخت کاربرد) و لایه ­ی داخلی مشکی از PE100 است. استفاده از مواد PE100 با عملکرد عالی، شرکتRadius  را قادر به تولید لوله SDR21 (Standard Dimension Ratio) با ظرفیت حمل گاز بیشتر و حداکثر فشار عملیاتی 2 بار می­سازد. مواد پلی­اتیلن مورد استفاده برای ساخت لوله، حداکثر مقاومت خوردگی و طول عمر را فراهم می­کنند و با روش­های اتصال برق­جوشی (electrofusion) و جوش لب به لب (butt-fusion) سازگار است.

لوله­ ها با قطرهای 450-250 میلی­متر درون تجهیزات ساخت گواهی شده طبق استاندارد ISO 9001:2015 شرکت Radius تولید می­شوند و برای مشخصات فنی صنعت گاز انگلستان تایید شده ­اند.

شرکت Radius می­گوید، لوله ­های HY100 با اتصال­های شیرآلات (spigot) و برق­جوشی سازگار است. شرکت مشغول به توسعه طیف مقرون به صرفه­ای از لوله­ های دیواره توپر برای مشتریان خود است که استحکام  PE100 را با شناسایی رنگ زرد PE80 ترکیب می ­کند. مطابق با نیازهای مشتریان، انواع لوله ­های تولیدی شرکت کاملا طبق مشخصات صنعت گاز انگلستان تائید شده است.

برگردان: ندا باقرزاده

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این مقاله را که در شماره ویژه  200امین ماهنامه بسپار  در نیمه خردادماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا