اخبار

جداسازی گازهای ارزشمند در فرآیند پالایشگاهی توسط محققان کشور

بسپار می نویسد، محققان دانشگاه علم و صنعت موفق به تولید نانو غشاهایی شدند که می تواند در فرآیند پالایشگاهی، گازهای ارزشمندی همچون بوتان و پروپان را از گاز سبک فلر جداسازی کنند.


ماشاالله رضا کاظمی، محقق طرح «سنتز غشای نانوکامپوزیت برای جداسازی گازهای LPG‌ از گازهای سبک گاز فلر» با اشاره به هدف از اجرای این طرح در گفتگو با مهر گفت: ما در این طرح قصد داشتیم که در مسیر پالایش گاز از هدر رفتن گازهای ارزشمندی همچون پرروپان و بوتان جلوگیری کنیم.

 

وی با بیان اینکه این نوع گازها از ارزش بالایی برخوردارند و از نظر اقتصادی نیز ارزشمند هستند، اظهار داشت: معمولا در پالایشگاه، این نوع گازها سوزانده می شوند از این رو توانستیم نانوغشایی را طراحی کنیم تا مانع از سوزانده شدن آنها در پالایشگاه گاز شویم.

 

به گفته رضاکاظمی، با استفاده از این نانو غشا در فرایند پالایشگاهی که در جریان گاز فلر نصب می شود، دوباره گازهای ارزشمند به فرایند پتروشیمی برگردانده می شوند؛ در ادامه گازهای بی ارزش که همواره در هوا موجود هستند مانند اکسیژن و نیتروژن در فرایند پالایشگاهی می سوزند.

 

رضاکاظمی با اشاره به نحوه استفاده از غشای نانوکامپوزیت تولید شده در پالایشگاه‌ها، بیان کرد: این غشاء می تواند در جریان گاز فلر و در برخی از فرایندهای تولید پلی پیلن و پلی اتیلن نصب شود.

به گفته وی، برای تولید صنعتی این نانوغشا لازم است که خط تولیدی آن راه اندازی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا