اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ جدیدترین پیشرفت‌‌ها در صافش مذاب اکسترودرها (رانشگرها)

گروه تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر در این مقاله، پیشرفت‌های اخیر در تعویض‌‌گرهای توری و صافش (filtration) مذاب، که فراورش مواد بازیافتی را بهبود می‌بخشد، شامل سامانه‌‌ها با برون‌‌داد بیشتر آورده شده است که محصولات نهایی بهتری تولید می‌‌کنند.

استفاده از مواد بازیافتی در محصولات رانشگری‌‌شده مانند پروفیل‌‌ها هر روز بیشتر می‌شود. تولیدکنندگان باید از حفظ کیفیت محصول اطمینان حاصل کنند و یکی از راه‌هایی که می‌‌توانند این کار را انجام دهند صافش موثرتر مذاب بسپار است. سامانه‌‌های زیادی برای این کار وجود دارد و معمولا پیشرفت‌هایی نظیر برون‌‌داد بیشتر، دقت بالاتر و توانایی کار در فشار ثابت را نشان می‌دهد.

 

فشار ثابت

شرکت Nordson می‌گوید که ویژگی جدید شروع هواگیری (venting) با کنترل فشار مذاب در سامانه‌‌های صافش BKG، آن‌‌ها را برای رانشگری پروفیل مناسب کرده است.

تعویض توری، مرحله‌‌ای حساس در فرایند صافش است. پیستون در معرض جو قرار می‌گیرد و هوا وارد حفره می‌‌شود. به دام افتادن هوا در مذاب بسپار ممکن است در محصول نهایی ظاهر شود و کیفیت آن را کاهش دهد.

صافی‌‌های پیوسته BKG، سامانه هواگیری دقیقی دارد و اطمینان می‌دهد قبل از این‌‌که صافش ادامه یابد هوا کاملا خارج شود. در طول فرایند هواگیری، هوا جابه‌‌جا می‌‌شود؛ یعنی وقتی که مذاب بعد از بازگشت پیستون به محفظه، درون حفره پر می‌‌‌‌شود. هوا از شیار‌های ویژه راهک هواگیری در پیستون خارج می‌شود. زمان‌‌بندی و دقت در این مرحله مهم است. تولیدکنندگان می‌‌خواهند هوا خارج شود و پیستون در سریع‌‌ترین حالت ممکن به موقعیت صافش برگردد. با این حال، اگر حفره خیلی سریع پر شود ممکن است باعث نوسانات فشار شود. این کار باعث ایجاد وقفه در فرایند و بروز مشکلاتی در محصول نهایی می‌شود.

در صافی‌‌های مذاب مدل پیستونی شرکت Nordson، طراحی پیستون اجازه‌ی جریان مذاب کنترل شده را می‌دهد و اطمینان می‌دهد که حفره آهسته پر می‌شود و هیچ افت فشاری رخ نمی‌‌دهد.

با شروع هواگیری با کنترل فشار مذاب، فرایندکاران می‌توانند جریان مذاب را دقیق‌‌تر کنترل کنند. در ابتدا با در نظر گرفتن مواد فراوری شده و الزامات محصول، حداکثر افت فشار مجاز را تعیین می‌کنند. سپس پیستون به صورت گام به گام حرکت می‌کند و حفره آهسته پر می‌‌شود. فشار به طور دقیق نظارت می‌شود. اگر حفره خیلی سریع پر شود و فشار تا کمتر از اندازه مجاز افت کند، پیستون به عقب می‌رود. با این کار، مقدار مذابی که در حال جریان به درون حفره است را کاهش می‌‌دهد. سپس پیستون با گام‌های کوچک‌‌تر به جلو حرکت می‌کند تا اطمینان دهد مذاب به تدریج از جریان تولید خارج می‌‌شود.

طبق گفته شرکت Nordson سامانه‌‌های صافش  BKGاطمینان می‌دهد مذاب تمیز است و به ویژه هنگام ترکیب محتوای بازیافتی مفید است و کمک می‌کند محصول نهایی یکنواخت و باکیفیتی تولید شود.

علاوه بر فشار ثابت، نظارت بر آهنگ جریان نیز اهمیت دارد و این مهم با استفاده از محصولی مثل پمپ رانشگری BKG EP حاصل می‌شود. این محصولات، فشار ثابت و مطمئنی را برای  ایجاد آهنگ جریان اندازه‌‌گیری شده فراهم می‌کند. این پمپ‌ها به کاهش نوسانات فشار کمک می‌کند و عمل چنده‌‌زنی یا توزین (dosing) و مشکلات نوسانات مقدار مواد (pulsing) در رانشگر را متعادل می‌‌کند.

 

سامانه‌‌‌های بازیافت

شرکت Maag می‌گوید که سامانه‌های بازیافت این شرکت به کاربران کمک می‌کند که آلاینده‌‌های سنگین مانند کاغذ، آلومینیم و چوب را حذف کنند تا دانه‌‌‌های (pellet) قابل استفاده مجدد تولید کنند. این سامانه‌ها به هم متصل می‌شوند و از طریق سامانه کنترل انحصاری شرکت اجرا می‌شوند.

سامانه‌های بازیافت جدید باید قادر باشند خوراک ورودی با کیفیت مختلف را مدیریت کنند. پمپ بازیافت EX125-6 شرکت Maag، فشار دقیق و یکنواختی را برای صافش پایین‌‌جریان در گستره وسیعی از مواد ورودی فراهم می‌کند.

هم‌‌چنین در مرکز سامانه‌های بازیافت شرکت Maag، صافی مذاب بازیافت Ettlinger قرار دارد که به طور مداوم با عملکرد عالی کار می‌کند. مذاب با محتوای آلودگی 16 درصد و اندازه ذراتی تا 4 میلی‌‌متر را می‌توان برای حذف و تخلیه به داخل صافی پمپ کرد. Eco 1000 با توجه به اندازه سوراخ (fineness) صافی از 60 تا 1800 میکرون، توان خروجی تا 10000 کیلوگرم در ساعت را دارد. شرکت Maag می‌گوید کهERF  و نیز سِری‌هایEco  قادر به صافش تقریبا هر بسپار مورد استفاده در عملیات بازیافت است.

تمام صافی‌‌های مذاب بازیافت Ettlinger به طور مداوم کار می‌‌کنند و حجم و فشار ثابت جریان مذاب را حفظ می‌کنند. این امر مانع افزایش سرعت رانشگر می‌شود و در نتیجه تا 30 درصد مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

 

دقت لیزر

شرکتErema  چندین قطعه و سامانه بازیافت از جمله صافی لیزری جدید را در نمایشگاه K2022 عرضه کرد. این شرکت می‌گوید که افزایش 50 درصدی سطح توری صافی لیزری Erema 406 کمک می‌کند تا از فشار و دمای کمتر در همان آهنگ توان عملیاتی اطمینان حاصل شود (شکل 1).

 

برگردان: الهام خودکار

 

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 247 ماهنامه بسپار که در نیمه اردیبهشت ماه 1401 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا