اخبار

جذب سرمایه گذاری یکی از راهبردهای صنعت پتروشیمی است/ اجرای 125 طرح پتروشیمی به ارزش 97 میلیارد دلار

بسپار/ ایران پلیمر مدیرسرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در شرایط کنونی125 طرح پتروشیمی با سرمایه حدود97 میلیارد دلار در دست اجرا است.

رضا نکویی در اولین همایش سرمایه گذاری و تأمین مالی در صنعت پتروشیمی صبح امروز (پنجم دی ماه) گفت: تحقق رشد 8 درصدی اقتصادی تا پایان برنامه هشتم توسعه که مورد تأکید مقام معظم رهبری هستند، نیازمند تأمین مالی سازنده حدود 7 میلیارد دلار است.

وی با بیان اهمیت سرمایه گذاری در حوزه تامین منابع داخلی و خارجی صنعت پتروشیمی، افزود: با دستور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تمامی طرح های سرمایه گذاری که سال گذشته تدوین شده بودند، مورد بازنگری قرار گرفت و با توجه به نیاز کشور برخی از طرح های پتروشیمی حذف و برخی دیگر برای اجراء جایگزین شد.

رضا نکویی با اشاره به اینکه مشارکت نزدیک به 120 مدیرعامل و معاون مالی طرح های پتروشیمی در این همایش از جمله نقاط قوت این همایش است، تصریح کرد: هدف از برگزاری این همایش تبیین و تشریح موانع و راهکارها و هم افزایی بین بخش های مختلف برای افزایش تأمین مالی در صنعت پتروشیمی است.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری از سال 1375 تاکنون بارها به تکمیل زنجیره ارزش و تأمین مالی صنایع پایین دستی تأکید داشته اند، به همین دلیل نیز دیدگاه های ایشان سرلوحه کار ما قرار گرفته است.

مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه در شرایط کنونی ظرفیت صنعت پتروشیمی 92 میلیون تن است، افزود: براساس برنامه ریزی های صورت گرفت، ظرفیت صنعت پتروشیمی در برنامه توسعه هفتم به حدود 141 میلیون تن و در برنامه هشتم توسعه به حدود 200 میلیون تن می رسد.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی 125 طرح با سرمایه حدود97 میلیارد دلار در دست اجراء است، ادامه داد: تعداد مجتمع های پتروشیمی تا سال 2032 به 179 مجتمع افزایش پیدا خواهد کرد.

نکویی با بیان اینکه مناطق ماهشهر، عسلویه، کنگان، پارسیان، چابهار و قشم به عنوان هاب های صنعت پتروشیمی معرفی و اظهار کرد: در حال حاضر در منطقه ماهشهر 20 طرح با سرمایه گذاری 7.4 میلیارد دلار و ظرفیت 5/9 میلیون تن و در منطقه عسلویه 22 طرح با سرمایه گذاری بیش از 22 میلیارد دلار و ظرفیت حدود 28 میلیون تن در دست احداث است.

وی ادامه داد: همچنین در مناطق کنگان، سیراف و دیر 14 طرح با سرمایه گذاری بیش از 11.5 میلیارد دلار و ظرفیت حدود 14 میلیون تن و در منطقه انرژِی بر پارسیان نیز 11 طرح با بیش از 11 میلیارد دلار سرمایه گذاری و ظرفیت تولید حدود 14.5 میلیون تن در دست اجراست.

مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: در منطقه چابهار 3 طرح با سرمایه گذاری حدود 5 میلیارد دلار و ظرفیت تولید 9.1 میلیون تن و در جزیره قشم نیز، 4 طرح با سرمایه گذاری بیش از 5 میلیارد دلار و ظرفیت حدود 10.5 میلیون تن عملیات اجرایی خود را آغاز کرده اند.

نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا