اخبار

جذب غبارهای صنعتی با نانوکیسه‌های دانش‌بنیان

بسپار/ایران پلیمر با همکاری محققانی از رشته‌های نانو، پلیمر، شیمی و نساجی در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان، کیسه‌های غبارگیری با کاربرد در بخش صنعت به تولید رسید که به گفته آنها این محصول می‌تواند از تعطیلی کارخانجات به دلیل رهاسازی غبار در هوا جلوگیری کند.

بگ‌های فیلتر (غبارگیرهای کیسه‌ای) که گاهی به عنوان کیسه‌های فیلتر هم شناخته می‌شوند، از جنس پارچه یا مواد غشایی ساخته شده‌ و به عنوان یک محفظه فیلتر کار می‌کنند. در این فرایند، هوای آلوده از طریق کیسه فیلتر عبور کرده و ذرات غبار و آلودگی در داخل آن جداسازی می‌شوند.

این فیلترها که یکی از انواع فیلترهای هوایی هستند، به دلیل قابلیت جداسازی ذرات به اندازه میکرومتر و کارایی بالا در کاهش آلاینده‌های هوا، به عنوان یک راه حل محبوب در کنترل آلودگی محسوب می‌شوند؛ چرا که این فیلتر برای جذب و حذف گرد و غبار و سایر ذرات معلق در هوا استفاده می‌شود؛ از این رو این فیلترها در سیستم‌های تهویه مطبوع، کارخانه‌ها، صنایع، برج‌های خنک کننده و سایر برنامه‌های مشابه کاربرد دارند.

نحوه عملکرد این دستگاه به این صورت است که گاز حامل غبار به فیلتر وارد می‌شود و به وسیله بافل به سمت قیف‌های خروج مواد برگردانده می‌شود. بعد از وارد شدن گاز غبارآلود به یکی از خانه‌های فیلتر، ذرات غبار با قطر بزرگ تحت تاثیر نیروی وزن خود به سمت هاپر حرکت می‌کنند.

به همت گروهی از محققان حوزه‌های نانو، پلیمر، شیمی و نساجی، نانو الیاف کیسه‌های غبارگیر صنعتی در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شد. این محققان با طراحی و ساخت دستگاه الکتروریسی صنعتی، موفق به تولید فیلترهای نانو لیفی هوا شدند که افزایش جذب ذرات و قابلیت جداسازی ذرات در اندازه نانو از ویژگی‌های این فیلترها به شمار می‌رود.

مهدی تقوی، عضو هیات مدیره یکی از این شرکت‌ های دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: ما طی دو دهه تحقیق و توسعه، به تولیدکننده کیسه‌های غبارگیر صنعتی تبدیل شدیم. این کیسه‌های غبار یک بگ‌فیلتر است که کیسه‌های غبارگیر در داخل آن قرار می‌گیرد و موجب جذب غبار از بخش‌های صنعتی می‌شود.

وی با بیان اینکه از سال ۹۰ محصولات این شرکت با فناوری نانو عرضه شده است، اضافه کرد: استفاده از نانو فناوری موجب افزایش راندمان فیلتر و کاهش هزینه‌ها شده است، ضمن آنکه کاربرد آن در بخش‌های صنعتی موجب افزایش ۲۰ درصدی راندمان صنایع می‌شود.

تقوی با تاکید بر اینکه استفاده از فناوری نانو در این فیلترها موجب شده است که عمل فیلتراسیون بر روی سطح فیلتر انجام شود، خاطر نشان کرد: از آنجایی که بر روی فیلترها، نانو الیاف، لایه‌نشانی شده است؛ از این رو فرآیند جذب غبار و فیلتراسیون بر روی سطح فیلتر صورت می‌گیرد و غبار به داخل پارچه الیاف نفوذ نمی‌کند.

تقوی با بیان اینکه پارچه‌های فیلتر می‌تواند ذرات تا ۵ میکرون را جذب کند، اظهار کرد: زمانی که نانو الیاف را بر روی این فیلتر لایه‌نشانی کردیم، قادر است تا ۳۰۰ نانو متر جذب ذرات را انجام دهد.

عضو هیات مدیره این شرکت دانش‌بنیان، کاربرد این کیسه‌های غبارگیر را در صنایع فولادسازی، سیمان، کاشی و سرامیک، آرد و هر صنعت دارای غبار دانست و یادآور شد: برخی اوقات شاهدیم که از کارخانه‌ها دود سفیدی خارج می‌شود که این نشان‌دهنده اختلال در سیستم غبارگیر آنها است. خروج غبار موجب می‌شود تا سازمان محیط زیست به آنها اخطار دهد و این کیسه‌های غبارگیر صنعتی قادر به جذب این غبار است.

تقوی، فولاد مبارکه اصفهان، ذوب آهن اصفهان، صنایع ملی مس، سیمان تهران، صنایع آرد و صنایع کاشی و سرامیک را از مشتریان این محصول عنوان کرد.

وی با اشاره به اهمیت کاربرد این فیلترها در صنایع، توضیح داد: یکی از شرکت‌های زیر مجموعه گل‌گهر که در نزدیکی فرودگاه توسعه یافته است، خروجی آن حاوی مقادیر زیادی غبار است که در صورت رهاسازی آن در هوا موجب لغو پروازها می‌شود و محصول شرکت ما توانست از تعطیلی این کارخانه جلوگیری کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا