اخبار

جزییات تجارت ایران و ارمنستان در 9 ماهه امسال/ امکان دستیابی به تجارت یک میلیارد دلاری بین دو کشور

بسپار/ایران پلیمر  در 9 ماهه ابتدای امسال از 263 میلیون و 990 هزار دلار حجم روابط تجاری بین ایران و ارمنستان، 251 میلیون و 633 هزار دلار صادرات ایران به این کشور بوده است.

 حجم تجارت ایران و ارمنستان در 9 ماهه سال جاری به لحاظ ارزشی 263 میلیون و 990 هزار دلار بوده است که از این رقم 251 میلیون و 633 هزار دلار صادرات ایران به ارمنستان و 12 میلیون و 356 هزار دلار نیز واردات ایران از ارمنستان بوده است.

 رابطه مناسب ارمنستان با کشورهای اروپایی، پیوستن این کشور به سازمان جهانی تجارت و نقش بسزای ارمنستان در منطقه اوراسیا، نکاتی هستند که در توسعه مناسبات بین ایران و ارمنستان اهمیت بالایی دارند.


جدول وضعیت تجارت ایران و ارمنستان در 9 ماهه 1399

* دست یافتن به تجارت یک میلیارد دلاری بین ایران و ارمنستان امکان پذیر است

هرویک یاری جانیان رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان در خصوص چگونگی روابط تجاری این دو کشور معتقد است که  ایران بستر و امکانات لازم برای برقراری روابط تجاری با ارمنستان را دارد و بخش خصوصی نیز کاملا آمادگی ورود به بازار این کشور را دارد اما  همواره قوانین دست و پاگیر دولتی مانع استفاده از فرصت ها می شود.

وی بیان داشت:  اگر قوانین تسهیل شود و مشوق هایی برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان در نظر گرفته شود توسعه تجارت به بازار ارمنستان امکان پذیر است. همچنین باید به این نکته توجه داشت که  با دستیابی به  بازار ارمنستان دسترسی به بازارهای سی آی اس، اوراسیا و اروپا، نیز برای ایران کاملا میسر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه واردات کالاهایی با گواهی مبدا ترکیه برای یک دوره 6 ماهه به ارمنستان ممنوع شده است، افزود:  بر این اساس حضور کالاهای ترکیه ای در بازار ارمنستان به هیچ وجه امکان پذیر نیست، بنابراین اگر ما بتوانیم در این دوره توانایی خودمان را به خوبی نشان دهیم، در صورت تمدید 6 ماهه دیگر در ممنوعیت واردات کالاهای ترکیه ای به ارمنستان کم کم می توانیم پای رقبای خود را در بازارهایی مثل ارمنستان و گرجستان قطع کنیم، اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که این موضوع نیاز به یک عزم ملی دارد .

یاری جانیان گفت: برای خیمه زدن به بازار صادراتی ارمنستان که فرصت آن نیز برای ما فراهم شده است باید همه ارگان ها و بخش ها در بخش های خصوصی و دولتی به مانند چرخ دهنده های یک ساعت با یک هارمونی برای صادرات تلاش کنند.

وی بیان داشت:  ما امکان صادرات خدمات، سرمایه گذار و دانش فنی به این کشور را داریم، ضمن اینکه صادرات ما در این زمینه ها به مراتب ارزان تر از کشورهای دیگر است بنابراین این یک مزیت برای ما محسوب می شود. 

یاری جانیان افزود: میزان روابط تجاری ایران و ارمنستان رقم امیدوارکننده ای نیست ،  اما در صورت برنامه‌ریزی دقیق و منسجم و توجه به الزامات صادراتی در مدت کوتاهی می‌توان این رقم به حدود یک میلیارد دلار افزایش داد.


نمودار وضعیت تجارت ایران و ارمنستان در 9 ماهه سال 1399

* توسعه روابط تجاری ایران و ارمنستان با تولید مشترک 

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران  نیز در مورد روابط تجاری ایران و ارمنستان معتقد است که بازار ارمنستان  برای اهداف تجاری و سرمایه‌گذاری ایرانیان با توجه به پررنگ بودن نقش این کشور در منطقه اوراسیا و دسترسی مناسب این کشور به بازار اروپا، بسیار ارزشمند است.

وی معتقد است که  تولید مشترک بین ایران و ارمنستان ایده‌ای موفق خواهد بود که با ایجاد واحدهای تولیدی در ارمنستان از سوی سرمایه‌گذاران ایرانی و یا انتقال بخشی از زنجیره تولید یک محصول به ارمنستان می‌تواند به توسعه روابط و ایجاد مناسبات پایدار کمک کند.

گفتنی است  وهان کروبیان وزیر اقتصاد ارمنستان در سفر اخیر خود  به ایران از ایده تأسیس واحدهای تولیدی در ارمنستان از سوی سرمایه‌گذاران ایرانی استقبال کرد و این راهکار را در مسیر توسعه مناسبات پایدار بین دو کشور مؤثر خواند.

 

فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا