اخبار

جزییات شیوه رفع تعهد ارزی صادرات در سال 1400/از مهلت متغیر بازگشت ارز صادراتی تا 10 درصد بخشودگی بازگشت ارز

بسپار / ایران پلیمر یک مقام مسئول با بیان اینکه کمیته ماده 2 عصر روز شنبه تشکیل جلسه داده و دستورالعمل رفع تعهد ارزی صادرات سال های 98، 99 و 1400 را تعیین تکلیف کرده است، گفت: بر این اساس شیوه‌نامه رفع تعهد ارزی صادرات سال 1400 هم از همین ماه اول سال تصویب شده و صادرکنندگان می توانند با آرامش بیشتری نسبت به رفع تعهد ارزی خود اقدام نمایند.

وی افزود: همچنین شیوه رفع تعهد ارزی سال‌های  97، 98 و 99 نیز مشخص شده و تسهیلاتی برای آن دسته از صادرکنندگانی که در سال 97 تعهد ارزی ایفا نشده دارند، در نظر گرفته شده است؛ به نحوی که هفت بند از مصوبات کمیته ماده دو به شیوه رفع تعهد ارزی صادرات 97 تعلق یافته است.

به گفته این مقام مسئول، مهلت بازگشت ارز صادراتی در اختیار وزارت صمت قرار گرفته که بسته به نوع صادرات، بازارها و موانعی که وجود دارد، این میزان تغییر خواهد کرد؛ اما عمده صادرکنندگان باید ارز خود را ظرف 4 ماه برگردانند.

وی اظهار داشت: کمیته اقدام ارزی در گذشته با دستور وزیر وقت صمت تشکیل شده بود که بر اساس تصمیم کمیته ماده دو، کمیته اقدام ارزی تبدیل به یک کمیته تصمیم گیر شده و از بعد صرفا مشورتی خارج گردیده است؛ به این معنا که کمیته اقدام ارزی بر اساس مصوبه کمیته ماده دو رسمیت می‌یابد.

این مقام مسئول گفت: همچنین صادرکنندگان تنها مکلف هستند 90 درصد از ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی برگردانند و ده درصد را به عنوان هزینه های بیمه، نقل و انتقالات مالی و مواردی از این دست از بخشودگی برخوردار باشند.

هفته گذشته ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، ابلاغیه 177 خود که در آبان ماه 99 به منظور تسهیل واردات و برگشت ارز صادراتی صادرکنندگان ابلاغ نموده بود را اصلاح کرد و تعیین تکلیف برخی از بندها و پیشنهادات فعالان اقتصادی و کمیته اقدام ارزی را به کمیته ماده دو متشکل از وزرای صمت، اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه سپرد.

بر این اساس، در هفته جاری کمیته ماده 2 تشکیل جلسه داده و با تصویب پیشنهادات ارایه شده از سوی کمیته اقدام ارزی که با همکاری اتاق بازرگانی ایران موافقت نموده و برخی از بخش های آن را اصلاح نمود.

 

منبع: اکسپورتنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا