اخباراقتصاد و مدیریت

جزئیات موافقتنامه‌های تجاری و گمرکی پس از انقلاب/ ۱۳۸ موافقتنامه با کدام کشورها منعقد شد؟

بسپار/ایران پلیمر  در چهل سال گذشته توافق نامه‌های متعددِ تجاری و گمرکی را با کشورهای مختلف امضا کرده است. بررسی سابقه تصویب موافقتنامه‌های همکاری‌های اقتصادی ازجمله موافقتنامه‌های بازرگانی و گمرکی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها، بیانگر تعدد این قبیل موافقتنامه‌ها است. به گونه‌ای که پس از انقلاب بالغ بر 138 موافقتنامه به  صورت  90 توافق نامه تجاری و 48 توافقنامه گمرکی پس از انقلاب اسلامی بین شرکتهای ایرانی و خارجی در گمرک منعقد شده است.

به عقیده مرکز پژوهشهای مجلس، با توجه به فقدان چشم  انداز روشن از چگونگی تعامل ایران با سازمان تجارت جهانی( WTO) ، ضروری است با استفاده از گزینه‌های مشابه سازمان مزبور، مانند انواع همگرایی‌های اقتصادی منطقه ای با شرکای تجاری، در جهت بسط تجارت و توسعه همکایرهای منطقه ای و بین المللی کشرو اقدام شود.

در جدول زیر90 بخشی از  توافقنامه‌های تجاری و بازرگانی ایران با کشورهای مختلف که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده قابل مشاهده است.

همچنین در ادامه 48 توافقنامه گمرکی ایران با کشورهای مختلف از جمله روسیه، قزاقستان، هند، ارمنستان، ترکیه و… که منعقد و  به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده قابل مشاهده است.

در ادامه جزئیات توافقنامه‌های تجاری و گمرکی  ایران به تفکیک کشورها قابل مشاهد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا