اخبار

جزیره‌های کوچک پتروشیمی طی 10سال یکپارچه می‌شوند

بسپار به نقل از ایسنا مینویسد، معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با اشاره به اینکه عربستان به دلیل نداشتن خوراک کافی در آینده نمی‌تواند صنایع بالادستی خود را توسعه دهد، می‌گوید تا 10 سال آینده شرکت‌های جزیره‌وار پتروشیمی به یکدیگر متصل می‌شوند.

“محمدحسن پیوندی”، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره جاذبه‌های صنعت پتروشیمی در ایران برای جذب سرمایه‌های بین‌المللی، اظهار کرد:‌ می‌توان گفت پتروشیمی ایران نسبت به دیگر کشورهای دنیا بالاترین جاذبه سرمایه را دارد که لازم است زیرساخت‌های آن آماده شود.

وی با بیان اینکه ایران از لحاظ تامین منابع به دلیل مجاورت با دریا موقعیت بی‌نظیری دارد، تصریح کرد: از سوی دیگر ایران بازار بزرگی برای مصرف تولیدات دارد و با تعداد زیادی از کشورها نیز همسایه است که این موضوع بازار بزرگ منطقه‌ای را نیز به وجود می‌آورد.

این کارشناس حوزه پتروشیمی ضعف‌های صنعت پتروشیمی ایران را موضوع دسترسی به دانش روز فنی و محدودیت در مراودات بانکی دانست و خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود با برداشته شدن تحریم‌ها این مشکلات نیز برطرف شود.

پیوندی همچنین عنوان کرد: صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی به اندازه کافی مواد اولیه برای تولید ندارند و یکی از احتیاجات ما ارتباط میان این صنایع با یکدیگر است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره‌ی این‌که اکثریت شرکت‌هایی که به ایران می‌آیند هدف فروش محصولات خود را در بازار ایران دنبال می‌کنند، عنوان کرد: اگرچه این طور است اما این امر تاثیرات مثبتی هم دارد که یکی از این تاثیرات این است که صنعتگران داخلی متوجه می‌شوند در ایران رقبایی دارند و باید کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند.

وی افزود: مزیت دیگر این موضوع این است که تکنولوژی برای صنایع ترکیبی بالا رفته و ماشین‌آلات به‌روزتر و باکیفیت‌تر وارد می‌شوند، بنابراین نباید گفت که این کشورها برای چه به ایران می‌آیند. می‌خواهند محصولات خود را ارائه دهند.

پیوندی با بیان این‌که حجم تولیدات پتروشیمی ایران تا سال 1404 به 180 میلیون تن خواهد رسید، ادامه داد: ما خوراک موردنیاز برای اجرای طرح‌های عادی را داریم در حالی که عربستان به دلیل نداشتن خوراک کافی نمی‌تواند به این ظرفیت برسد.

این کارشناس حوزه پتروشیمی تصریح کرد: در حال حاضر عربستان روزانه 10 میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کند که نمی‌تواند ظرفیت خود را به بیشتر از این افزایش دهد و از سوی دیگر از حاشیه این میزان تولید نفت خوراک پتروشیمی‌های خود را تامین می‌کند. بنابراین در سال‌های آتی نمی‌تواند حجم خوراک خود را بیشتر کند و در حال حاضر بیشتر در حال ورود به صنایع پایین‌دستی است.

وی با اشاره به این‌که عربستان مفهومی از خودکفایی، اقتصاد مقاومتی و ایجاد تخصص ندارد و همه چیز را با پول به دست آورده است، اظهار کرد: بنابراین پیشرفتی که طی این سال‌ها به دست آورده عجیب نیست. از سوی دیگر ایران نیز در یک دوره گذار از دولتی بودن به واگذاری به بخش خصوصی است.

پیوندی با بیان این‌که تا 10 سال آینده شرکت‌های جزیره‌وار پتروشیمی به یکدیگر متصل می‌شوند، گفت: من در حد توانم برای این موضوع تلاش می‌کنم که یک پتروشیمی بزرگ آن‌هم در قالب خصوصی شکل گیرد، چرا که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کنونی جذب سرمایه، بحث تضمین سرمایه است که پتروشیمی‌های کوچک فعلی توان آن را ندارند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: در حالی که اگر همین مجتمع‌های کوچک تجمیع شوند قدرت سابق یا فراتر از NPC را به دست می‌آورند و خارجی‌ها را مجاب به قبول ضمانت خود خواهند کرد.

وی با اشاره به این‌که تحریم‌ها طی بیش از 10 سال ضربه‌های زیادی را به صنعت کشور وارد کرده است، عنوان کرد: مردم فکر می‌کنند که به سرعت مشکلات موجود حل می‌شود، اما این گره‌ها باید کم‌کم باز شود و به نظر می‌رسد طی امسال و سال آینده این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

پیوندی با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری روی زیرساخت‌های سواحل کشور اظهار کرد: ایران سواحل طولانی در خلیج فارس و عمان دارد که لازم است در آنها زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه را فراهم کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا