اخبار

جزییات ۸ نوع تسهیلات مالی به شرکت‌های دانش بنیان اعلام شد

بسپار می نویسد، معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری گفت:  صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات مالی به شرکت های دانش بنیان در راستای صادرات کالا و خدمات دانش بنیان ارائه می کند.


علی مرتضی بیرنگ در خصوص بسته های حمایتی از شرکت های دانش بنیان در قبال صادرات و انتقال تکنولوژی به خبرنگار مهر گفت: این بسته از حدود چندماه قبل از سوی معاونت علمی به صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه شد که بر اساس آن برای حمایت از شرکت های دانش بنیان یک سری حمایت های مالی تخصصی در خصوص صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان و انتقال تکنولوژی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه در این خصوص ۸ مورد را بررسی کردیم، گفت: این بسته شامل سرمایه در گردش، سرمایه ثابت، یارانه سود تسهیلات، تسهیلات حمایت از صادارت، تسهیلات توانمندساز، تسهیلات توسعه بازار صادراتی، ضمانت نامه بانکی و تسهیلات حمایت از انتقال فناوری می شود.

جزییات این بسته حمایتی بدین شرح است؛

«دانش‌بنیان بودن شرکت صادرکننده کالا»، «احراز شرایط توانمندی شرکت برای عملیاتی کردن تعهدات ایجاد شده در قراردادهای صادرات کالا و خدمات»، «فرآیندهای ارزیابی تقاضای دریافت شده مبتنی بر رویه‌های مصوب صندوق نوآوری و شکوفایی»و « احراز انطباق موضوع قرارداد صادرات کالا و خدمات دانش­ بنیان با فهرست موضوعی محصولات دانش‌بنیان » از شرایط برخورداری شرکت های دانش بنیان از این بسته حمایتی هستند.

تسهیلات سرمایه در گردش

تسهیلات سرمایه در گردش برای شرکت‌های دانش­ بنیان صادرکننده کالا و خدمات تا سقف ۲۰ میلیارد ريال بر مبنای حداکثر ۷۰ درصد ارزش صادرات محصول دانش­ بنیان در دوره مالی مرتبط با حداکثر یک سال گذشته پرداخت می شود. این تسهیلات برای تأمین سرمایه در گردش با نرخ ۱۴درصد برای موارد زیر قابل تخصیص است.

تسهیلات سرمایه ثابت

اینگونه تسهیلات به ‌منظور توسعه امکانات و تجهیزات مرتبط با تولید صنعتی یا ایجاد واحد صنعتی جدید برای تولید یک محصول دانش­ بنیان قابل تخصیص است.

یارانه سود تسهیلات

یارانه سود تسهیلات مرتبط با سرمایه در گردش تا سقف معادل ۵ میلیارد ریال به گونه ­ای که منجر به کاهش سود تسهیلات به میزان ۷درصد شود. یارانه سود تسهیلات مرتبط با سرمایه ثابت (تولید صنعتی) تا سقف معادل ۵ میلیارد ریال به گونه­ ای که منجر به کاهش سود تسهیلات به میزان ۷درصد شود.

تسهیلات حمایت از صادرات

شرکت­­های صادرکننده کالا و خدمات دانش­ بنیان می­ توانند تا سقف حداکثر ۲۰درصد ارزش صادرات انجام شده برای محصول دانش­ بنیان در دوره مالی گذشته، تسهیلات با نرخ قرض­ الحسنه برای نمونه­ سازی سایر محصولات دانش­ بنیان قابل صدور شرکت به بازارهای منطقه­ ای و جهانی دریافت کنند.

این تسهیلات حداکثر تا سقف ۳ میلیارد ریال و بر اساس طرح ارایه شده مبنی بر توسعه کالا یا خدمت دانش­ بنیان جدید یا ارایه برنامه عملیاتی روشن برای وضعیت هزینه­ کرد تسهیلات مرتبط با فعالیت­های تولیدی یا صادراتی شرکت ارایه خواهد شد.

تسهیلات توانمندساز

صندوق نوآوری و شکوفایی جهت حمایت از توانمندی­های شرکت­های دانش­ بنیان در توسعه بازار صادراتی، تسهیلات تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال با نرخ کارمزد ۴درصد ارائه خواهد کرد. این تسهیلات برای موضوعات مرتبط با توسعه بازار شامل توسعه توانمندی شرکت برای طراحی صنعتی محصول مطابق با بازار، کمک به حل مسایل حقوقی بازارهای خارجی خاص و تقویت حضور نمایشگاهی یا معرفی کالا در بازار مورد نظر پرداخت خواهد شد..

تسهیلات توسعه بازار صادراتی

شرکت­­های صادرکننده کالا و خدمات دانش­ بنیان می­ توانند تسهیلات توسعه بازار صادراتی دریافت کنند. این تسهیلات از طریق تعامل با نماینده شرکت خارجی خریدار در داخل کشور یا ساز و کار تهیه شده از طریق صندوق ضمانت صادرات ایران برای شرکت­های خارجی مستقر در خارج کشور فراهم خواهد شد.

ضمانت نامه بانکی

صندوق نوآوری و شکوفایی با معرفی شرکتهای صادرکننده محصولات و خدمات دانش­ بنیان به بانکهای عامل خود، بانک توسعه صادرات ایران یا صندوق ضمانت صادرات ایران، امکان دریافت ضمانت­نامه­ های مورد نیاز برای تسهیل فرآیند صادرات شرکت را فراهم می­کند.

اختصاص تسهیلات حمایت از انتقال فناوری به شرکت های دانش بنیان

هم­چنین به منظور تکمیل فرآیند حمایت از انتقال دانش فنی به شرکت‌های دانش‌بنیان، صادرات دانش فنی یا محصولات دانش‌بنیان که از طریق نمایشگاه‌های تخصصی محقق می‌شود، صندوق نوآوری و شکوفایی در قالب آیین‌نامه‌های کنونی خود تسهیلات حمایت از انتقال فناوری به شرکت های دانش بنیان را اعطا می کند.

ضوابط اعطای این تسهیلات بدین شرح است؛

ارائه تسهیلات برای انتقال فناوری تا سقف ۵۰ درصد مبلغ کارشناسی شده قرارداد انتقال فناوری تا سقف ۲۰ میلیارد ريال با نرخ سود ۱۴درصد در قالب تسیهیلات قبل از تولید صنعتی

ارائه تسهیلات سرمایه در گردش برای شرکت‌های صادرکننده کالا و خدمات تا سقف ۱۰ میلیارد ريال برای تأمین سرمایه در گردش قراردادهای منعقده با نرخ ۱۴ درصد

ارائه تسهیلات سرمایه ثابت برای شرکت‌های صادرکننده کالا و خدمات به‌منظور توسعه امکانات و تجهیزات مرتبط با نرخ ۱۴درصد در قالب تسهیلات تولید صنعتی


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا