اخبار

جزییات 250 میلیارد تومان مشوق‌های نقدی و غیرنقدی صادراتی

بسپار می نویسد، معاون‌کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه مشوق‌های صادراتی در دو بخش تسهیلات نقدی و غیرنقدی اعطا می‌شود، گفت: 200 میلیارد تومان تسهیلات بانکی و 50 میلیارد تومان مشوق‌های غیرنقدی برای رونق‌بخشی به صادرات در نظر گرفته شده است. 

 

محمدرضا مودودی خاطرنشان کرد: مشوق‌های نقدی در قالب 200 میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت خواهد شد که تمام مسیر آن از جانب سازمان توسعه تجارت طی شده است؛ به‌طوری که موافقت‌نامه‌های لازم بین این سازمان و بانک توسعه صادرات به عنوان بانک عامل و سازمان برنامه‌ریزی کشور منعقد شده اما اعتبار لازم هنوز از جانب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اختصاص نیافته است. 

وی افزود: اگر تامین اعتبار تسهیلات بانکی تا آخر سال صورت گیرد تمام کسانی که در سال 1394 درخواست وام کرده بودند، در ازای انجام فعل صادرات، حتما مشمول اعطای وام قرار می‌گیرند.
مودودی در تشریح نحوه اختصاص مشوق‌های صادراتی غیرنقدی تصریح کرد: مشوق‌های غیرنقدی در قالب 50 میلیارد تومان اعتبار جهت آموزش، کارگاه‌های تخصصی و ایجاد زیرساخت‌ها به خصوص در بخش حمل‌ونقل هوایی یا دریایی است؛ در همین راستا خطوط منظم کشتیرانی به بندر آستاراخان روسیه و بندر اکتائو قزاقستان در شمال کشور فعال شده است و در جنوب نیز از نیمه بهمن ماه خطوط منظم کشتیرانی به عمان راه‌اندازی شده است.
معاون‌کل سازمان توسعه تجارت با انتقاد از اینکه استقبال و بهره‌وری بخش خصوصی از یارانه‌های اختصاص یافته به صادرات، دلسردکننده بوده است، گفت: ما شاهدیم که از طرح‌های توسعه‌ صادرات به نحو احسن بهره‌برداری نمی‌شود، مثلا بعد از یکسال درخواست بخش خصوصی برای راه‌اندازی خطوط منظم کشتیرانی به آستاراخان،بهره‌برداری واقعی آن کمتر از 30 درصد بوده که این عدم استقبال ما را دلسرد می‌کند.
وی با اشاره به اعطای کمک هزینه‌ شرکت در نمایشگاه‌های خارجی، افزود: برای بازاریابی‌های جدید علاوه بر توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، با پرداخت یارانه بخشی از هزینه بنگاه‌های خصوصی را در نمایشگاه‌های خارج از کشور متقبل شدیم اما از طرف بخش خصوصی واقعا کم‌لطفی صورت می‌گیرد که همین موضوع، بهره‌وری زیرساخت‌های ایجاد شده را بسیار پایین آورده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا