اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ جست‌‌جو برای بازگشت به پایداری در بخش پزشکی

بسپار/ ایران پلیمر فراگیری جهانی کووید (Covid)، چالش‌‌های بسیاری برای بازار پلاستیک‌‌های پزشکی به وجود آورده است. در این مقاله محصولات جدید تولیدکنندگان مواد در این حوزه آورده شده است.

در شروع سال 2022، بازار پلاستیک‌‌های پزشکی مشابه همین زمان در سال 2021، غیرقابل پیش‌‌بینی به نظر می‌‌رسد.

اما حداقل نسبت به 2 سال گذشته، قابل پیش‌‌بینی‌‌تر شده است. در سال 2021، فراگیری بیماری، بحران نیمه‌‌هادی‌‌ها و مشکلات حمل‌‌و‌‌نقل جهانی، چالش‌‌هایی برای صنعت تولید تجهیزات پزشکی به وجود آورد که پیش از آن، اکثر مردم با آن روبه‌‌رو نشده بودند. هم‌‌چنین، در میان این چالش‌‌ها، فراز و فرود‌‌هایی در تامین و تقاضای مواد پزشکی نیز وجود داشت.

در سال 2020، صنعت پزشکی، با تقاضای غیرمنتظره‌‌ی پوشش‌‌های صورت منسوج بی‌‌بافت الیاف پلی‌‌پروپیلن (PP) مواجه شد، چون واکسن تایید شده‌‌ای وجود نداشت. در سال 2021، با تایید یک نوع واکسن‌‌ و انجام اقدامات عرضه‌‌ی جهانی آن، تقاضا برای پلی‌‌پروپیلن و پلی‌‌اتیلن (PE) گونه پزشکی مورد نیاز برای سرنگ‌‌های قالب‌‌گیری شده به روش تزریقی، رشد کرد. اگرچه، این تقاضا کاملا اختصاص به سرنگ‌‌‌‌های خالی مورد نیاز برای تزریق واکسن بود. در سال‌‌های اخیر سرنگ‌‌های از پیش پر شده نیز برای اکثر تزریقات واکسن رواج یافت. برای مثال واکسن آسترازنکا (AstraZeneca SARS-CoV-2) در ویال‌‌های شیشه‌‌ای 10 دوز توزیع شده بودند که بعدا به داخل سرنگ یکبار مصرف کشیده می‌‌شدند که این سرنگ‌‌ها ظرفیت برابر با ویال تقسیم‌‌بندی شده به 10 واحد را نداشتند.

یک دلیل منطقی برای اینکه چرا ویال‌‌‌‌های شیشه‌‌ای بزرگ انتخاب شده بودند، وجود داشت. چنده‌‌زنی (توزین) حجمی به وسیله‌‌ی ربات مورد نیاز برای تولید سرنگ‌‌های از پیش پر شده، فرایند بسیار آهسته‌‌ای بود و امکان ساخت سریع آن به تعداد کافی نبود. ویال‌‌های با دوز چندگانه، فرایند تولید را سرعت می‌‌بخشید و منجر به صرفه‌‌جویی در زمان در خط تولید می‌‌شد که یک مزیت برای فرایند توزین نهایی برای پرستاران و داوطلبانی که مسئول زدن واکسن به بیماران بودند، محسوب می‌‌شد.

 

نوسان عرضه و تقاضا

سخنگوی سازمان تجاری اروپا MedPharmPlast-Europe (MPPE) گفت فراگیری جهانی بیماری و مسائل مربوط به زنجیره‌‌ی تامین در سراسر جهان برای همه‌‌ی صنایع بدترین وضعیت را داشت و به خصوص صنعت پزشکی باید توجه بیشتری نسبت به گذشته برای خدمت‌‌رسانی تامین‌‌کنندگان مواد بسپاری در این زمینه داشته باشد. معمولا پلی‌‌الفین‌‌ها و بسپار‌‌های رایج نظیر اکریلونیتریل ‌‌بوتادی‌‌ان‌‌استایرن (ABS)، تقاضای بالاتری داشتند در حالی‌‌که بسپار‌‌های فنی به علت بحران و مشکلات صنایع خودروسازی بیشتر برای بخش پزشکی، در دسترس بودند.

در سال 2021، عوامل دیگری نیز روی بازار بسپار‌‌ها تاثیرگذار بود. محدودیت رفت و آمد مردم و تابستان مرطوب غیرفصلی در بسیاری از مناطق اروپا، منجر به تقاضای شدید نوشیدنی‌‌های نگهداری‌‌ شده در بطری‌‌ها شد که تاثیر بسزایی روی بازار به خصوص برای پلی‌‌اتیلن‌‌ ترفتالات (PET)، داشت. افزایش قیمت روغن (افزایش 55 درصدی از فصل اول سال تا فصل آخر 2021( منجر به وارد شدن آسیب‌‌هایی هم به تولیدکنندگان و هم به مصرف‌‌کنندگان شد.

مشکلات خودروسازی باید به نفع صنعت پزشکی حداقل از نظر دسترسی به بسپار‌‌ها، در سال 2021 می‌‌بود. اما افزایش قیمت قابل توجهی برای بسپار‌‌های فنی وجود داشت که به طور کامل مربوط به افزایش قیمت روغن نبود. در عوض، اگرچه تقاضای کمتر بخش خودروسازی، همراه با عرضه و تامین بود، اما تقاضا در بخش پزشکی به سادگی آن‌‌قدر بالا بود که فشار تورم‌‌زا ایجاد نشود.

سخنگوی سازمانMPPE  می‌‌گوید، یک عبارت پر تکرار چینی وجود دارد که می‌‌گوید، معادل کلمه‌‌ی چینی بحران (crisis) هم معنا با واژه‌‌ی چینی معادل کلمه‌‌ی فرصت (opportunity) نیز است. برگردان این کلمه در حقیقت صحیح نیست، اما درک و لمس این دو واژه مشابه یکدیگر است. آیا دنیاگیری این بیماری، یک عامل تسریع‌‌کننده برای بروز نوآوری و اختراعات در صنایع نبود؟

شاید پاسخ بله باشد، اما هنوز بسیار زود است که با اطمینان این پدیده را ارزیابی کنیم. تولید‌‌کنندگان افزودنی ظرفیت شگفت‌‌آوری در موقعیت‌‌های اضطراری که عموما از شرکت‌‌های بزرگ و کوچک می‌‌آیند، نشان دادند، با این حال، رویکرد قوانین و مقررات متناسب با شرایط دنیاگیری بیماری، تغییرات جالبی نشان داده است. سازمانMPPE  اظهار داشته است که باید سرعت خود را حفظ کنند و از موقعیت حاضر برای نوآوری هرچه بیشتر و سریع‌‌تر استفاده کنند. این صنعت در یافتن راه‌‌حل‌‌های جدید و خلاقانه برای مسائل زنجیره‌‌ی تامین، افزایش تولید و … در قالب قوانین و مقررات وضع شده، قوی بوده است.

آیا بازار برای بسپار‌‌های پزشکی فراتر از پیش‌‌بینی‌‌های انجام شده در 2021 رفته است؟ مجددا این قضاوت سختی است، بر اساس MPPE، به علت کار کمتر در بیمارستان‌‌ها، برخی از تجهیزات پزشکی بیشتر (افزایش بسیار زیاد) و برخی دیگر کمتر مورد نیاز بودند. بنابراین یک اثر الاکلنگی وجود داشت: تقاضای بی‌‌سابقه برای محصولاتی که سرعت کووید را کند می‌‌کرد، با کاهش تقاضای محصولاتی که به صورت روال در جراحی‌‌ها مورد نیاز بود و به علت دنیاگیری بیماری لغو شد، تعدیل شد.

جدای از قیمت‌‌گذاری و مسائل مربوط به زنجیره‌‌ی تامین، MPPE فکر می‌‌کند که شتاب قوانین که توسط تهدید جهانی کووید ضروری و لازم شده است، به آن‌‌ها راه‌‌های بهتری برای کار‌‌ نشان می‌‌دهد. مدیریت ارتباط خوب و روابط و قرارداد‌‌های بلند مدت مزایایی برای همه‌‌ی بخش‌‌ها در طول سال‌‌های 2020 و 2021 نشان داد و جالب توجه است که دید چگونه رویکرد قوانین و مقررات می‌‌تواند فراتر از فراگیری جهانی بیماری، ساده شود.

حالا که طیف وسیعی از جمعیت جهانی واکسن زدند و خطر نوع اُمیکرون کمتر از نوع ظاهر شده در پایان 2021 بود، مردم انتظار بازگشت سریع به زندگی عادی را دارند. دستورات پزشکی جزئی و کم که برای مدتی به تعویق افتاده بود، دوباره شروع خواهد شد. بیماران دو سال صرف آموزش و یادگیری درباره‌‌ی عفونت، بیماری و راه‌‌های پیشگیری کردند، بنابراین انتظار می‌‌رود که تقاضا در بازار مراقبت‌‌های بهداشتی خانگی افزایش یابد. در نتیجه، براساس تحقیقات شرکت Fact.MR، که توسط گروه Bloomberg گزارش شد، بازار بسپار‌‌های پزشکی از حالا تا سال 2031، 250 درصد گسترش خواهد یافت. با فروش 87 درصد از کل بسپار‌‌های پزشکی، تسلط بسپار‌‌ها در بازار ادامه دارد. این گروه تحقیقاتی ارزش بازار جهانی بسپار‌‌های پزشکی را در سال 2020، 19/8 میلیارد دلار تخمین زده بود و انتظار دارد که این بازار در سال 2031 به 1/20 میلیارد دلار برسد. رشد و افزایش کاربرد ‌‌و موارد استفاده‌‌‌‌‌‌ی بسپار‌‌های پزشکی در پزشکی را به این پیش‌‌بینی می‌‌شود اضافه کرد و انتظار می‌‌رود بازار جهانی نرخ رشد سالانه ترکیبی (CAGR) 2/8 درصدی بین سال‌‌های 2021 و 2031 را نشان دهد.

 

برگردان: مهندس مهسا امیرشاهرخی

[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 241 ماهنامه بسپار  که در نیمه آبان ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا