اخباراخبار ویژه

جشن ده سالگی انجمن ملی صنایع پلیمر برگزار شد/ گلریزان 20 میلیارد تومانی برای افتتاح خانه پلیمر ایران

بسپار/ ایران پلیمر  در طول 10 فعالیت انجمن ملی ایران جز در مواردی چند که برای برخی جلسات و همفکری ها از این گروه رسانه ای دعوت شده، ارتباط و همکاری تعریف شده ای با آن نداشته ایم. این نه خوب است و نه بد. اما اجازه می داد به عنوان یک ناظر و آنگونه که می گویند چشم سوم، بیشتر از هر حالت و شرایط دیگری بتوانیم حرکت های این انجمن را رصد کنیم.

تا آنجایی هم  که به عنوان یک رسانه تخصصی لزوم آن را احساس می کردیم، بی دریغ نسبت به پوشش عملکرد این انجمن اقدام کردیم.

بیشتر بخوانید

بیشتر بخوانید

دیشب هتل استقلال تهران میزبان مراسم جشن دهمین سالگرد تاسیس انجمن یاد شده بود که با حضور جمعی از تشکل های عضو در پایتخت و سایر استان ها، در کنار مدیران و دست درکاران بخش خصوصی و دولتی مرتبط با صنعت پلیمر، هم دید و بازدید نوروزی و هم مراسم افطاری امسال را به جا آوردند.

بیشتر بخوانید: آیا این انجمن تا کنون در تحقق عنوان “ملی” خود موفق بوده است؟

 

انجمن ملی صنایع پلیمر (که علیرضا ترک، بارها آن را به ستاره صنعت پلیمر تشبیه کرده است)، با هدف همگرایی تشکل های متعدد فعال در زیرشاخه های صنعت پلیمر در سراسر کشور که برخی از آنها همپوشانی های کارکردی و برخی تعارض منافعی با یکدیگر داشتند، ایجاد شد، تا تنها یک صدا از صنعت پلیمر کشور به دستگاه حاکمه و تصمیم ساز در امور مربوط به این صنعت رسانده شود، صدایی که در عین حال دربردارنده خواست حداکثری تمامی اعضای تشکلی و غیر تشکلی باشد. قرار بود ثابت کند که تجمیع تشکل های صنعت پلیمر و گرد هم آمدن آنها، به معنای ضایع شدن حقوق تک تک آنها نیست و بلکه می تواند منافع بیشتری را در بلندمدت برای آنها ایجاد کند. این مسیر آسان نبود. چالش های فراوانی هم داشت، گاهی تا خروج موقت برخی از تشکل ها هم پیش رفت. اما نهایتا و با تمام بالا و پایین هایی که از سر گذرانده و باز هم احتمالا پیش رو خواهد بود، توانست این هدف، یعنی خلق تک صدای رسایی برای صنعت پلیمر را نهایتا با همراهی اعضای خود محقق کند.

بیشتر بخوانید

 

پی گرفته شدن وجود یک فکر و ایده مشخص در تمامی ادوار این انجمن تا امروز توسط هیات مدیره ها (که شالوده آن در این سالها حفظ شده)، کمک کرده تا در عوض وقفه های مقطعی و دور افتادن از جریان اصلی، این انجمن دستیابی به یکی یکی خواسته های تعریف شده را تجربه کند.

این انجمن توانست با درایت، صنعت پلیمر را از حلقه بسته و صرفا تخصصی آن خارج و در رسانه های اقتصادی عمومی کشور جایی برای آن باز کند و از این طریق یک بار دیگر به بلند شدن آن صدای تک، عمق بیشتری بدهد.

امروز چنانکه از زبان گردانندگان آن شنیده می شود، قرار است انجمن ملی صنایع پلیمر ایران قدم دیگری برای آینده بردارد. قدمی لازم و درست که بارها از آن در این رسانه هم گفته ایم، حضور موثر و قوی در مجامع بین المللی و نمایندگی صنعت پلیمر ایران در دنیا.

بیشتر بخوانید: لزوم وجود یک تشکل فراگیر در صنعت پلیمر/ چه کرده ایم؟

 

شخصا خوشحالم که بعد از 25 سال فعالیت رسانه ای تخصصی در این صنعت، می بینم که این انجمن توانسته از تله حاشیه ها و صرف انرژی برای هیاهوهای بسیار منتهی به هیچ، خود را دور نگه دارد و هر کجا که لازم بوده، با حرفه ای گری پاسخ گوی نقدهای احتمالی باشد. نتیجه این رویکرد را امروز می توان در این انجمن و چند انجمن دیگر که از موفق ترین ها در فعالیت های صنفی و صنعتی هستند، به خوبی دید.

مثل هر کار دیگری، تشکل داری هم (و اتفاقا به طور اخص تشکل داری هم) نیازمند تجمیع آرا است. لازمه پیشبردهای آینده در این تشکل، شنیدن همه حرف هایی است که از سر دلسوزی، توان افزایی و عشق و امید به بالندگی صنعت و تولید کشور از زبان هر فعالی در این صنعت  – موافق یا غیر آن -، به زبان می آید. امیدوارم انجمن ملی صنایع پلیمر از پس این چالش قابل پیش بینی در آینده نیز به خوبی برآید.

در عین حال آنچه را که به رغم سختی و دشواری، برای صنعت پلیمر کشور ضروری و در توان مالی و اجرایی این انجمن می دانم، تهیه و تولید آمارها و گزارش های وضعیت موجود و تحلیلی، از حال و آینده صنعت پلیمر کشور است که تا به حال انجام نشده یا اندک بوده است. بیرون رفتن از مرزها حتما جز با چنین داده های گردآوری شده ای ممکن نخواهد بود.

بیشتر بخوانید

بیشتر بخوانید: آیا از این سرمایه اجتماعی بهره کافی می بریم؟

 

شب گذشته جشن دهمین سال فعالیت انجمن با گلریزان اعضا و همراهان، برای خرید دفتری جهت استقرار دایمی این انجمن همراه بود. اتفاقی که می توانست خیلی زودتر از اینها بیفتد و حتما در پس آن فکری بوده که به امسال موکول شده بوده است.

با همت 20 میلیارد و 400 میلیون تومانی اعضا و به پیشنهاد محمدتقی غیاثی، امید است ایران به زودی صاحب “خانه پلیمر” شود./ تبسم علیزادمنیر

 

عکس ها: انجمن ملی صنایع پلیمر

(به روزرسانی می شود) 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا