اخبار

جمالیان به ریاست بورس کالا نامه نوشت/انتقاد از تصمیم گیری های نادرست

بسپار می نویسد، رییس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن خطاب به ریاست شرکت بورس کالای ایران نامه ای نوشته و از تصمیم های نادرست که موجب ویرانی یک صنعت خواهد شد شکایت کرده است.

 

متن نامه ای که در وبگاه این انجمن منتشر شده، بدین شرح است:

 

 

رياست محترم شركت بورس كالاي ايران

جناب آقاي مهندس حامد سلطاني نژاد

 

 

با  سلام و احترام

كاركرد و رفتار سازمان بورس و به ويژه تصميم ناگهاني در مورد برداشتن سقف ده درصدي از مجموعه قيمت گذاري در بورس، واپسين كورسوي اميد صنعت لوله پلي اتيلن را براي بازسازي ايران و انجام پروژه هاي بزرگ كشاورزي، خاموش ساخت.

 

اعضاي انجمن صنفي توليدكنندگان لوله و اتصالات پلي اتيلن با شگفتي، رفتار و كردار سازمان بورس و مديران برجسته و كارآمد آن را پيگيري مي كنند و ازين همه خطا در تصميم، درمانده و نااميد شده اند.

 

هرچه سخن راست گفتيم كسي نشنيد، هرچه از منطق و اصول اقتصاد بافتيم كسي وقعي نگذاشت تا امروز و در ادامه تماشاگر تصميم بزرگان بورس باشيم كه سقف و محدوديت بالارفتن بهاي پلي اتيلن لوله را در فرآيند خريد از ميان برداشتند، و ضربه اي ديگر بر پيكر صنعت وارد آوردند.

 

ببينيم در ميهن ما چه مي گذرد و قرار است كاروان دوستداران وطن به كجا برسند،

 

برجسته ترين سخن در اين روزها، رفتار بر مبناي چارچوب هاي اقتصاد مقاومتي است كه رهبر خردمند انقلاب، خطوط بنيادي آن را ترسيم كرده اند، ايشان حتي در شرح خطوط اصلي اقتصاد مقاومتي، انگشت تأكيد بر كشاورزي و آبياري كشور گذاشته اند و به روشني راه را نشان داده اند.

 

زمين هاي سبز و آباد، نماد نيرومندي كشور است و در اين راستا انجام درست طرح هاي آبياري و كشاورزي، خط برجسته داستان ماست.

 

دولت در اجراي طرح هاي نجات بخش كشاورزي، ظاهراً كوشاست و به سختي براي رسيدن به هدف هاي اعلام شده، در تلاش است.

 

به روشني مي توان گفت كه همه گروه هاي مردمي، دوستدار و خواستار انجام اصول اقتصاد مقاومتي هستند، بدون شك هركس كه ميهن اش را دوست دارد، دوست دارد تا ايران روي پاي خود بايستد.

 

امّا از اين سو ببينيم در دايره صنعت پتروشيمي و در سازمان بورس چه مي گذرد؟

 

1- عرضه پلي اتيلن پايپ گريد در آشفته ترين حالت قرار دارد. پتروشيمي جم كه محصول مقبولي توليد
مي كرد 18 ماه است توليد پايپ گريد را قطع كرده است و تنها در دو هفته اخير يكبار 176 تن بي رنگ و 55 تن مشكي و يكبار 165 تن بي رنگ محصول را در بورس عرضه كرده است، پتروشيمي مارون هم در يك مقطع زماني وارد بازار شد كه متأسفانه توليد يا عرضه خود را قطع نمود، تنها اميركبير و شازند به صورت نامنظم پلي اتيلن لوله عرضه مي كنند كه در مورد كيفيت پتروشيمي اميركبيرحرف بسيارست.

 

2-قيمت هاي ارائه شده جاي بسيار سخن دارد.

  • در5/5/1395 پتروشيمي جم مقدار 165 تن پلي اتيلن مشكي با قيمت پايه 42406 ريال براي هر كيلو عرضه كرده است.
  • در12/5/1395 پتروشيمي جم مقدار 176 تن پلي اتيلن بي رنگ با قيمت پايه 38906 ريال براي هر كيلو و مقدار 55 تن پلي اتيلن مشكي با قيمت پايه 42406 ريال براي هركيلو عرضه كرده است.

همزمان با ارائه اين قيمت ها انجمن توليدكنندگان لوله و اتصالات پلي اتيلن از توليدكنندگان خارجي قيمت دريافت داشته است كه با محاسبه هزينه هاي جانبي، مي توان پلي اتيلن پايپ را در قيمت 41230 ريال هر كيلو (تحويل بندرعباس) وارد كشور كرد.

 

در آخرين لحظه هاي نگارش اين نامه بوديم كه ناگهان بانگي بر آمد خواجه مرد

پاره اي اعضاي انجمن كه براي نجات از هزارتوي بورس- پتروشيمي مصمم به واردات پلي اتيلن شده بودند، در مراجعه به بانك گشاينده اعتبار شنيدند كه پلي اتيلن پايپ كالاي اساس نيست و ارز مبادله اي براي ورود آن داده نمي شود. و به همين سادگي راز در هم كوبيدن يك صنعت و آثار ويرانگر بعدي آن بر اقتصاد گشوده شد، در حقيقت با اين تصميم آخرين روزنه رهائي بر روي صنعت لوله پلي اتيلن بسته شد، البته به قيمتي بسيار سنگين .

 

بهاي سنگين اين تصميم را توليد كنندگان، دولت و كشاورزان خواهند پرداخت. نه آنانكه در سخنراني ها دم از تدبير مي زنند و اقتصاد مقاومتي را در زبان مي ستايند در خفا و پنهان دمار از روزگار صنعتگر و كشاورز در مي آورند و به ريش شان مي خندند.

 

3-يادآوري مي كنم كه اجراي بخش هائي از پروژه هاي كشاورزي ايران، به ويژه در بخش هاي مرزي در كنار رودخانه هاي مشترك مرزي، زمان محدودي دارد چون بهره برداري از آب هاي مشترك مرزي براساس چارچوب اعلام شده تا سال 2017 ميلادي مجاز است و كندي در اجراي طرح ها مي تواند آسيب هاي جدي به انجام طرح ها برساند.

 

4-همه ميدانند كه توليدكنندگان لوله هاي آب و آبياري و كشاورزي پس از امضاي قراردادهاي دولتي به خاطر تعهدات سنگين و مسئوليتهايشان، پاي در گل دارند و قدرت تحرك چنداني براي هماهنگي با
 تصميم هاي خلق الساعه مجموعه صنايع پتروشيمي و بورس ندارند.

 

نقد كاركرد بورس و روش هاي دلبخواهي عرضه پلي اتيلن لوله از سوي پتروشيمي ها يك كتاب قطور مي خواهد، امّا تصميم هاي نابه هنگام سازمان بورس با توجه به ضرورت هاي زمان سئوال برانگيز است.

 

سئوال برانگيزست كه همچنان با لجاجت، مبناي تصميم هايشان و استدلالهايشان، سايت بهين ياب است.

 

سئوال برانگيزست كه رفتار دلبخواه پتروشيمي ها در ارائه پلي اتيلن لوله مورد بررسي قرار نمي گيرد.

 

سئوال برانگيز است كه در قيام و قعودهاي مديران بورس هميشه توليدكننده و كشاورز قرباني مي شوند.

 

سئوال برانگيز است كه تصميم هاي سازمان بورس و تأخيرهاي پتروشيمي هاي محترم، نتيجه نهائي اش هدايت توليدكنندگان و خريداران به بازار آزاد و ديدار دلالان است.

 

واپسين دستورالعمل ارزي و پولي در مورد عدم تخصيص ارز مبادله اي براي ورود پلي اتيلن پايپ گريد، كليد رمز گشائي است تا دريابيم دشمني متوليّان صنعت كشور با توليد كنندگان از كجا سر چشمه مي گيرد و چه كساني پشت صحنه و اتاق گريم بازار را به سود دلالان گرم مي كنند و صنعت و كشاورزي ميهن را به پرتگاه نابودي مي كشانند.

 

با نگاهي دوباره به آنچه در دايره بيمار عرضه پلي اتيلن به بورس و نارسائي هاي بسيار و بي شمار، آيا لازم نمي دانيد براي رسيدن به ايران توانا و نيرومند، سازمان تان را دگرگون سازيد و با صف سربازان صنعت و توليد و كشاورزي همراه شويد.

 

براي پيشگيري از ضربه هاي بعدي بر پيكر كشاورزي و صنعت ايران بهتر آن است كه تصميم هاي نادرست اخير لغو شود و سازمان بورس با تعميراتي چند در چرخ هاي لنگ خود با حركت جمع ايرانيان همراه و همساز شود.

 

در پايان انجمن توليدكنندگان لوله و اتصالات پلي اتيلن از شما و همه مديران تصميم ساز در چرخه پتروشيمي-بورس مي خواهد در انديشه هاي خود بازنگري بفرمائيد و چارچوب هاي پيشين را كنار بگذاريد و طرحي نو دراندازيد و انجام كارهاي بزرگ و سخت را ممكن و آسان سازيد.

 

توصيه ما اين است كه عرضه محصول از سوي پتروشيمي ها نظم يابد و از شكل دلبخواهي و گاه گاهي خارج شود. تصميم به برداشتن سقف افزايش بهاي پلي اتيلن در بورس هرچه زودتر لغو شده و اجازه داده شود توليدكنندگان بدون دلشوره كار تدارك مواد اوليّه شان را انجام دهند.

 

يادمان باشد در اين دوران كه همه مردم براي برون رفت از ركود و براي رسيدن به نقطه سلامت اقتصاد تلاش مي كنند ، بي انصافي محض است كه با تصميم هاي اشتباه، بازار آشفته را رونق دهيم و پايه هاي اقتصاد واسطه گري و دلالي را محكم تر سازيم .

 

اميدواريم با درك موقعيت خطير كنوني ميهن مان، همه ما براي هدف هاي يكپارچگي و بزرگي كشور حركت كنيم.

 

با سپاس فراوان

 محسن جماليان  رئيس هيئت مديره

 

رونوشت جهت استحضار:

  • دفتر محترم مقام معظم رهبري
  • دفتر محترم رياست جمهوري
  • رياست محترم كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي
  • وزير محترم جهاد كشاورزي
  • وزير محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت
  • دبير محترم انجمن كارفرمايي پتروشيمي

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا