مقالات

جهت گیری صنعت پوششهای ساختمانی به سوی مواد با ترکیبات آلی فرار کم

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر فناوری پوشش های حاوی حلال و ترکیبات آلی فرار کم، شاهد رشد روزافزون به دلیل افزایش فشار از سمت مصرف کنندگان نهایی است. دلایل متعددی در این زمینه وجود دارد: افزایش آگاهی از طرف مصرف کنندگان موجب تقاضای محصولات با آلایندگی کم تر و آسیبرسانی حداقل به محیط زیست میشود. در برخی از کشورها، تمامی فرمولبندی های جدید بر اساس استفاده از مواد اولیه با آلایندگی کمتر هستند. دولت ها نیز با وضع قوانین به کاهش استفاده از مواد آلاینده کمک میکنند.
مزایای استفاده از مواد اولیه حاوی مقادیر کم مواد سمی و ترکیبات آلی فرار، بوی کمتر و دفع آسان، کاهش هزینه های تعمیرات و نگهداری و مهمتر از همه، خسارات کمتر به محیط زیست است. صنعت پوششهای ساختمانی علاقه زیادی به استفاده از فرمولاسیون پوششهای بر پایه ترکیبات آلی فرار کم، در مصارف داخلی و خارجی ساختمانها، نشان داده است. بخش پوششهای فضاهای داخلی، بزرگ ترین بازار این صنعت بوده و تمرکز بالایی بر فرمولبندیهای با مواد سمی کمتر دارد. پوشش های فضاهای خارجی به منظور تزئین و یا کاربردهای خاص از قبیل محافظت، مقاومت و افزایش طول عمر استفاده می شوند. در هر دو بخش داخلی و خارجی، تولیدکنندگان ملزم به رعایت قانون استفاده از ترکیبات آلی فرار کمتر هستند. اما، صرف نظر از اینکه تولیدات عاری از ترکیبات آلی فرار و یا حاوی مقادیر کم ترکیبات آلی فرار باشند، دو چالش وجود دارد: هزینه و مواد اولیه در دسترس. با گسترش بازار، ثابت نگه داشتن هزینه تولید در جهت سوددهی و دوام مواد اولیه، امری ضروری است.
از لحاظ جغرافیا، تقاضا و رشد این بخش از پوشش در مناطقی از قبیل اروپا و ایالت متحده امریکا، بیش تر است. در این مناطق، پوششهای داخلی و خارجی تحت قوانین به منظور حمایت از حقوق کارگران تولیدکننده و مصرف کنندگان، قرار داشتند. همین قوانین سبب شدند تا از فرمول بندیهای متداول به سمت فرمول بندی های عاری از ترکیبات آلی فرار جهت داده شوند. تقاضا نیز در این تغییر اثرگذار است. این اتفاق در آسیا رخ داده است. با گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت، صنعت معماری با چالش های فراوانی روبرو شد. در این حین دولت ها هم تعهدی بر عدم آلوده سازی محیط زیست بر عهده دارند. این موارد در کنار هم سبب استفاده از پوشش هایی میشود که کمتر موجب آسیب به انسانها و محیط زیست گردد.

 

مترجم: مهندس معصومه کاویانی دارانی-دانشجوی دکتری مهندسی رنگ-پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره   201 دوماهنامه پوشرنگ  در پایان تیرماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا