اخباراخبار ویژهاقتصاد و مدیریت

جوان کارآفرین خودساخته ای که جنگل را به دل ساختمان‌ها آورد!

بسپار / ایران پلیمر زندگی در جنگل و میان درختان برای خیلی‌ها رویاست، اما با وجود مشکلاتی مثل کار و زندگی شهری، چطور چنین چیزی ممکن است؟ یکی از راه‌ها همیشه این بوده که طبیعت را به شهر بیاوریم. پارک‌ها یکی از مصداق‌های طبیعت در دل شهر هستند که بعضی از آنها قدمت چند صد ساله دارند. اما این ایده همیشه به یک شکل بوده: «پارک‌ها کنار ساختمان‌ها، ساختمان‌ها کنار پارک‌ها». اگر بخواهیم به درختان نزدیک‌تر باشیم و هنگام کار، طبیعت را حس کنیم، چطور؟ «زاکاری اسمیت» یکی از کسانی است که حس کار و زندگی در دل درختان را به شهر آورده. او موسس «Zauben» است: یک شرکت فعال در زمینه طراحی های پایدار، سبز و انرژی کارآمد. در سال ۲۰۱۹، نام او در لیست کارآفرینان برتر مجله فوربس منتشر شد. اسمیت که حالا ۳۱ سال دارد، اهل شیکاگو است.

فوربس علت انتخاب شرکت او را این طور توضیح داده: «طراحی ساختمان‌هایی با سقف‌های سبز و دیوارهای زنده که می‌توانند آب باران را تا ۸۰ درصد ذخیره کنند، عمر سقف‌ها را تا ۵۰ سال افزایش دهند و در عین حال، عایق‌سازی را بهبود و هزینه‌های تهویه و گرمایش هوا را کاهش دهند.» بررسی‌های لازم برای این انتخاب، توسط تیمی از کارشناسان حوزه انرژی صورت گرفت.

اسمیت که فارغ‌التحصیل دانشگاه ایندیانای پنسیلوانیاست، پس از دیدن نام خود در لیست فوربس گفت: «افتخار می‌کنم که نامم در لیست کارآفرینان زیر ۳۰ سال فوربس آمده. طی این سال‌ها، همیشه به این فکر کردم که چه کسی الهام‌بخش من بوده و بلافاصله، اسم دانشگاهم به ذهنم می‌آمد. تیم استادان با استعداد دانشگاه، به من کمک کرد کنجکاوی‌ام را در راه رشد و یادگیری شکوفا کنم. دانشگاه ایندیانا من را برای این مسیر آماده کرد.» او طی دوران تحصیل‌اش، کارآموزی می‌کرد و پس از فارغ‌التحصیلی، به دلیل پیشنهاد شغلی‌ای که دریافت کرده بود، راهی شیکاگو شد؛ به عنوان مدیر ارشد فروش. کار در آن شرکت به او این فرصت را داد که با مدیران شرکت‌های مطرح و جریان‌ساز ارتباط بگیرد و با بودن در کنار آنها تجربیات فراوانی کسب کند. پس از مدتی به واسطه همین ارتباطات، وارد عرصه بانکداری شد و به شرکتی به نام «مدیریت سرمایه‌گذاری زکز» پیوست. او می‌گوید: «یکی از مشتریانمان، استارت‌آپی با تمرکز بر ارتقای کیفیت زندگی از طریق طراحی زنده، مثل دیوارهای سبز، راه‌اندازی کرده بود. خیلی از کارشان خوشم آمد. آنها کمک می‌کردند در محیط شهری، انرژی‌ای هدر نرود و البته، طبیعت را به محیط‌های کار، خانه‌ها و ادارات می‌بردند.» اسمیت به عنوان مدیر بازاریابی به این شرکت پیوست و سرانجام، پس از مدتی تصمیم گرفت شرکت خودش را راه‌اندازی کند، با هدف «زندگی بخشیدن به شهرها، خانه‌ها و ادارات» و سال ۲۰۱۹، Zauben را تاسیس کرد. تخصص اصلی این شرکت، سقف‌های سبز و دیوارهای زنده هستند که از گیاه پوشانده شده‌اند. ساختمان‌ها، نقش مهمی در پایداری کسب‌وکارها دارند که از آنها غفلت شده و حالا با توسعه روزافزون و سریع جامعه جهانی، نقش‌شان اهمیت بیشتری یافته. پیش‌بینی شده که تا سال ۲۰۵۰، ۶۸درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی خواهند کرد. پس باید فضاها و ساختمان‌هایی ساخته شوند که هم عناصر طبیعی را در خود جای دهند و هم عناصر انسانی. Zauben نیز همین کار را می‌کند، بدون آنکه معماری را فدا کند. جنگل‌های عمودی، یکی از بهترین ایده‌ها برای رفع آلودگی هوای شهرها و افزایش پایداری هستند. این ایده هر روز در سطح جهان طرفداران بیشتری پیدا می‌کند و Zauben یکی از معدود شرکت‌هایی است که می‌خواهد آن را در آمریکا پیاده کند. این شرکت، گیاهان را در گلخانه‌های محلی پرورش می‌دهد، هماهنگی‌های مربوط به ارسال و نصب آنها را انجام می‌دهد و مراقبت‌ها و رسیدگی‌های لازم به گیاهان را نیز بر عهده می‌گیرد تا همواره سبز و زیبا باشند. دیوارهای طراحی شده توسط این شرکت شامل لامپ‌های رشد، سیستم خودآبیاری و کنترل کیفیت هوا و نظارت بر عملکرد گیاهان است. سقف‌های سبز، علاوه بر ذخیره آب باران، به کاهش دما و حذف حجم زیادی از دی‌اکسید کربن نیز کمک می‌کنند. البته دیوارهای زنده و سقف های سبز، تنها راه حل کوچکی برای حل مشکلات زیست‌محیطی هستند. اسمیت می‌گوید: «این یک ماموریت بی‌پایان است، اما نبردی است که ارزش جنگیدن دارد. با هم می‌توانیم تفاوت ایجاد کنیم.» او Zauben را هم با همین انگیزه تاسیس کرد: «با در نظر داشتن فردا، امروز را طراحی کن.» او می‌دانست که راه‌حل مقابله با تغییرات آب و هوایی و آلودگی، گیاهان است. هدف او، متقاعد کردن شهرها، ساختمان ها و خانه‌ها برای عملکرد مسوولانه است.

بخشی از سود شرکت به صندوق حفاظت از محیط‌زیست (EDF) اهدا می‌شود. طی دو سال اخیر، شهرهای پیشرفته، مزایایی را برای ساختمان‌هایی که از دیوارهای زنده و سقف‌های سبز استفاده می‌کنند در نظر گرفته‌اند، نه فقط برای منافع زیست محیطی، بلکه برای منفعت مالی.

اسمیت می‌گوید ایده کارآمدی زیست محیطی و ادغام طبیعت در فضاهای خانگی و اداری، به سرعت در حال گسترش است و مردم نسبت به محیط زیست و رد پای کربنی که از خود به جای می‌گذارند، آگاه‌تر از قبل هستند و Zauben قصد دارد در این زمینه پیشگام باشد. تیم آنها متشکل از طراحانی مطرح و متعهد است که برای انجام کارهای بزرگ، آماده‌اند. اسمیت برای آنکه از منطقه امنش خارج شود، شیکاگو را انتخاب کرد، اما هنوز هم عاشق زادگاهش «پیتزبورگ» است. او که در دبیرستان همپتون درس خوانده، گرچه خودش فکر می‌کند در آن دوران، دانش‌آموز تنبلی بوده، اما پدر و مادرش نظر متفاوتی دارند و می‌گویند چنین پیشرفتی را در او می‌دیدند.

او دوران دبیرستان را سکویی می‌داند که مقدمات پروازش به سوی موفقیت را فراهم کرد. او در پایان می‌گوید: «این قطعا یک سفر است. این تازه اول راه است. گرچه می‌دانم با چالش های فراوانی روبه‌رو خواهم شد، اما می‌خواهم یک استراتژی بلندمدت در ذهن داشته باشم. امیدوارم همواره کنجکاو و صبور بمانم.»

 

منبع: دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا