اخبار

حامد بنانی فرد، پژوهشگر دانشگاه کاشان در گفت و گو با بسپار: طراحی و تولید محصولات نانویی

بسپار/ ایران پلیمر بنانی فوق دیپلم را در شیراز و کارشناسی را در دانشگاه مشهد اخذ کرد و در حال حاضر در رشته مهندسی شیمی، گرایش نانو در دانشگاه کاشان مشغول به فعالیت است.

وی در مورد محصولات نانویی ساخت خود اینگونه توضیح داد: در ترم اول کارشناسی ارشد کار بر روی نانو پلیمرها را آغاز کردم. اپوکسی را با پودر نانو ترکیب کردیم و خواص آن مانند مقاومت کم در برابر آتش و مقاومت خمشی پایین آن بهبود یافت. سپس از پلیمرها کامپوزیت­های مختلف مانند هیدروژل عایق صدا و حرارت ساختیم. هیدروژل­های تصفیه کننده آب با استفاده از نانو ذرات که از سدیم پلی اکریلات ساخته شده و محصولات دیگر نیز به این ترتیب به دست آمد. همچنین با استفاده از نانو ذرات عدد اکتان بنزین را افزایش دادیم. همچنین نانو ذره ای به آن اضافه شده که گوگرد را تا حد ممکن جذب می­کند.

کاتالیست WATER-GASS SHIFT یا انتقال آب-گاز دما بالا که توسط خانم دکتر مشکانی، عضو هیات علمی دانشگاه کاشان ارایه شد و در جشنواره خوارزمی هم مقام اول را کسب کرد نیز در غرفه دانشگاه کاشان در نمایشگاه صنعت و فناوری نانو ارایه شد که تا قبل از این به کشور وارد می ­شد و تولید داخل نداشت. در پالایشگاه­­ها برای تولید آمونیاک از این کاتالیست استفاده می­شود.

وی در خصوص ستاد نانو و حمایت از پژوهشگران بیان کرد: پیش از این برای پژوهشگران در خصوص صنعتی کردن محصولات و معرفی به بازار نوعی خلا وجود داشت. خوشبختانه با گذر زمان، ارتباط پژوهشگران با ستاد نانو آسان تر شده و دانسته­ های مدیریتی و جذب سرمایه به آنان آموخته می ­شود. ستاد در پر کردن  این خلا هرچه بیشتر تلاش کرده و تا به امروز بخش بزرگی از آن رفع شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا