اخبار

حجم مبادلات تجاری گمرک کاوه از مرز ۶۷۵ میلیون دلار گذشت

بسپار/ایران پلیمر مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه گفت: حجم مبادلات تجاری(واردات و صادرات) این گمرک در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱ از مرز ۶۷۵ میلیون دلار گذشت.

فرامرز امیدی در گفت‌وگو اظهار کرد: در 10 ماهه سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۳۰ هزار تن انواع کالاهای صادراتی به ارزش بیش از ۲۵۷ میلیون دلار از گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه به ۵۸ کشور توسط ۱۶۰ فعال تجاری در حوزه صادرات غیر نفتی، صادر شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۴۱ درصد از نظر ارزشی و  ۱۹ درصد از نظر وزنی افزایش داشته است.

وی افزود: عمده کالاهای صادر شده از این گمرک طی این مدت هیدروکربن سبک و فرآورده‌های نفتی، قوطی آلومینیومی و درب آسان بازشو، رول دستمال کاغذی، انواع شیشه و مصنوعات شیشه‌ای(بلورجات)، رول گالوانیزه، مفتول مسی، آبمیوه و رانی، آبگرمکن و قطعات، کاشی یا سرامیک، کولرآبی و… و بوده‌اند و طی این مدت کشورهای افغانستان، عراق، ترکیه، پاکستان، آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، ایتالیا، سوریه، هند، بلغارستان عمده خریداران کالاهای ایرانی از طریق این گمرک بودند.

امیدی با اشاره به کالاهای ترخیصی از گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه افزود: میزان واردات این گمرک طی این مدت ۱۴۰ هزار تن انواع کالا به ارزش تقریبی ۴۱۸ میلیون دلار بوده که توسط ۱۲۴ فعال تجاری از ۴۵ کشور جهان وارد گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه و پس از ترخیص وارد کشور شد.

وی گفت: عمده کالاهای وارداتی، اقلام سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی مستقر در شهر صنعتی کاوه و منطقه ویژه اقتصادی کاوه از قبیل، کویل آلومینیومی، مغزتخمه و بادام زمینی، مواد اولیه تولید، مواد اولیه پوشک، پاکت آبمیوه و درب پاکت، طعم دهنده و پوره میوه، اجزا و قطعات یخچال، ماشین آلات و اجزا و قطعات، مواد اولیه خوراکی، مواد اولیه دارویی، قطعات منفصله خودرو، قوطی و درب قوطی و… بوده‌اند که عمدتا از کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، هند، چین، قطر، کره، عراق، آلمان، تایلند، برزیل، ایتالیا، چک از طریق این گمرک به کشورمان وارد شده و در کوتاهترین زمان ممکن ترخیص شده‌اند. این اقلام از نظر ارزشی و وزنی بیش از ۴۴ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است.

امیدی گفت: در این مدت ۱۶۴ هزار تن انواع کالا به ارزش ۷۰۴ میلیون دلار طی رویه ترانزیت خارجی وارد منطقه ویژه اقتصادی کاوه شده است که از نظر وزنی ۵۱ درصد و  ارزشی ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته است.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا