اخبار

حذف رنگ از پساب صنعتی توسط محققان دانشگاه امیرکبیر

بسپار/ایران پلیمر محققان دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند با استفاده از دو تکنولوژی، رنگ را از پساب صنعتی حذف کنند.

امیرحسین کریمی رهنما، دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «اصلاح الکترود به منظور بررسی کاربرد همزمان فرایندهای یون‌زدایی خازنی و اکسیداسیون با UV به منظور نمک زدایی و تصفیه پساب شور» که آن را با راهنمایی دکتر مهرداد مظفریان و دکتر بهرام دبیر از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام داده است، گفت: نتایج این پژوهش در صنایعی که نمک و ماده آلی توأمان با هم در پساب هستند، قابل استفاده است.

وی با بیان اینکه صنایعی مانند نساجی، داروسازی، پتروشیمی و صنایع نفتی می‌توانند از نتیجه این پروژه بهره ببرند، گفت: قرن ۲۱ بحران‌های متفاوتی همچون سیل، زلزله، جنگ و کرونا را به خود دیده است. اما یک بحرانی که از قبل وجود داشته و هنوز هم پابرجاست، بحران کمبود آب سالم است.

مجری طرح با بیان اینکه یکی از منابع آب ناسالم فاضلاب‌ها هستند، افزود: فاضلاب‌ها به سه دسته شهری، کشاورزی و صنعتی تقسیم‌بندی می‌شوند. در بین فاضلاب‌های صنعتی، فاضلاب صنایع نساجی دارای سمیت بسیار زیادی هستند.

وی گفت: این فاضلاب‌ها به دلیل اینکه دارای مواد رنگزا، سمی و نمک‌های متفاوتی هستند، عموما توسط روش‌های زیستی که برای فاضلاب‌های شهری به‌کار می‌روند، قابل تصفیه نیستند؛ لذا در این پروژه از دو تکنولوژی پیشرفته به‌نام‌های اکسیداسیون پیشرفته و یون‌زدایی خازنی به منظور حذف نمک و رنگ بهره بردیم.

وی با تاکید بر اینکه این طرح اجرایی شده و در حال تلاش برای اجرا در سطح نیمه‌صنعتی هستیم، خاطر نشان کرد: از ویژگی‌های طرح استفاده از دو تکنولوژی جدید به صورت همزمان بوده، ضمن این‌که می‌توانیم به واسطه اجرای پروژه، رنگ را کلا از پساب حذف کنیم و همچنین ظرفیت جذب نمک را افزایش دهیم.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، وی ادامه داد: ما در این پژوهش اقدام به حذف نمک و حذف رنگ از یک پساب سنتزی کردیم که با استفاده از یک روش ترکیبی بیشترین جذب نمک و حذف رنگ را داشته باشیم، سپس در ادامه یک سامانه آزمایشگاهی طراحی کردیم که بتوانیم از تکنولوژی‌های یون‌زدایی خازنی و اکسیداسیون پیشرفته به صورت همزمان بهره ببریم.

به گفته وی، در آخر هم آزمایش‌های نمک زدایی و حذف رنگ را انجام دادیم. ما در حالت بهینه توانستیم رنگ پساب را بعد از ۹۰ دقیقه به طور کامل حذف کنیم.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا