اخبار

حذف سهم یک درصدی شهرک های صنعتی از مالیات بر ارزش افزوده/ منابع توسعه زیرساخت‌ در شهرک‌های صنعتی تحلیل می رود

بسپار/ایران پلیمر نمایندگان بخش خصوصی و دولتی در نشست هفتاد و نهم شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران همانند چند نشست قبلی خود مساله توسعه خطوط تولید کارخانه‌ها و کارگاه‌هایی که در شعاع 120 کیلومتری پایتخت قرار دارند را مورد پیگیری قرار دادند. مسوولان شهرک‌های صنعتی از حذف سهم یک درصدی این شهرک‌های از مالیات بر ارزش افزوده برای بهبود و توسعه خدمات شهرک‌ها انتقاد کردند و استاندار تهران نیز از آمادگی این استانداری برای تسریع در روند واکسیناسیون کارگران و پرسنل واحدهای تولیدی استان خبر داد.

هفتاد و نهمین جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران برگزار شد و طی آن، نمایندگان دولت، اتاق بازرگانی و تشکل‌های بخش‌خصوصی به بررسی و رسیدگی چندین دستورجلسه پرداختند. در این نشست مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران با انتقاد از مجلس بابت حذف سهم یک درصدی شهرک‌های صنعتی از یک درصد مالیات بر ارزش افزوده واحدهای مستقر در این شهرک‌ها انتقاد و عنوان کرد با این تصمیم، منابعی وجود ندارد که باید صرف بهبود و توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در ابتدای این جلسه، استاندار تهران از آمادگی این نهاد برای کمک به واکسیناسیون کارگران و پرسنل تمامی واحدهای تولیدی و صنعتی مستقل در استان تهران به همراه خانواده‌های آنان خبر داد. انوشیروان محسنی بندپی در همین رابطه، از صاحبان و مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی در استان تهران خواست در صورت آمادگی، نسبت به ایجاد ایستگاه واکسیناسیون کرونا در محل کارگاه و کارخانه‌های خود اقدام کنند و یادآور شد که استانداری تهران استقرار گروه درمانی برای تزریق واکسن به افراد بالای 18 سال را هم در این مکان‌ها را متعهد می‌شود.

استاندار تهران همچنین از آمادگی و تعهد این نهاد برای واکسیناسیون روزانه 600 هزار دوز واکسن کرونا در استان تهران طی مدت 10 روز خبر داد و تصریح کرد که استانداری تهران در تلاش است تا با تجهیز و به‌کارگیری تمامی ظرفیت‌های موجود، امکان واکسیناسیون دوز اول 10 میلیون و 862 هزار نفر افراد بالای 18 سال در استان تهران را فراهم کند.

ضرورت اصلاح مصوبه شعاع 12 کیلومتری تهران

در این نشست، گزارشی از آخرین جمع‌بندی‌ها پیرامون مصوبه ممنوعیت استقرار صنایع در شعاع 120 کیلومتری تهران از سوی معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصاد و دارایی استان تهران ارائه شد. محمد بهروزی با اشاره به مصوبه چندی پیش هیات مقررات‌زدایی در این رابطه و در نقد ابلاغیه هیات مقررات‌زدایی به بیان دو پیشنهاد مورد توافق وزارت صمت و سازمان محیط‌زیست برای رفع مشکل نوسازی واحدهای مستقر در شعاع 120 کیلومتر تهران اشاره کرد که به گفته وی، این پیشنهاد به طور کامل در مصوبه چندی پیش هیات مقررات‌زدایی قرار نگرفته و مشکلاتی را ایجاد کرده‌است.

به گفته بهروزی، طی توافق وزارت صمت و سازمان محیط‌زیست، پیشنهاد شد که «صدور مجوز توسعه و نوسازی برای واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری و کارت شناسایی مستقر در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی، تا حداکثر دو برابر ظرفیت موجود در زنجیره تولید، در عرصه و اعیان موجود با رعایت ضوابط زیست‌محیطی مربوطه بلامانع است».

معاون اقتصادی اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران سپس با اشاره به اینکه در متن مصوبه هیات مقررات‌زدایی، دو بند پیشنهادی مورد توافق وزارت صمت و سازمان محیط‌زیست که به الزامات مربوط به داخل و خارج از شهرک‌های صنعتی تاکید دارد، صرفاً در قالب یک بند تصویب شده که مشکلاتی را در پی داشته است. به گفته وی، در متن مصوبه هیات مقررات‌زدایی، تصریح شده‌است که صدور مجوز توسعه و نوسازی برای واحدهای صنعتی مستقر در داخل و خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی تا دو برابر ظرفیت موجود، بلامانع است.

بهروزی تصریح کرد که برای رفع مشکل واحدهای تولیدی داخل محدوده 120 کیلومتری تهران، مصوبه هیات مقررات‌زدایی باید مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته و مقوله «داخل» و «خارج» از شهرک‌ها و نواحی صنعتی باید از یکدیگر تفکیک شود تا به گفته وی، مشکلات پیش‌آمده در این بخش تسهیل شود. وی همچنین یادآور شد که پیشنهادهایی نیز برای اصلاح مصوبات هیات وزیران در این رابطه، تدوین شده و آماده ارائه به دولت است.

کاهش سهم صادرات فرش به یک‌سی‌ام

در این نشست همچنین، موضوع معافیت فرش دستباف از شمول مقررات رفع تعهد ارزی از سوی نمایندگان اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف ایران مطرح شد. در همین رابطه، احمد کریمی اصفهانی، رئیس این اتحادیه، در سخنانی درخواست اصلی فعالان صنعت و تجارت فرش را حذف شمول مقررات رفع تعهد ارزی برای صادرات فرش یا افزایش مدت زمان رفع تعهد ارزی عنوان کرد و یادآور شد که اشتغال در صنعت فرش کشور در شرف تهدید جدی است و با اعمال این مقررات، بیکاری گسترده و مهاجرت بافندگان فرش از روستاها به شهرها تشدید خواهد شد.

او با بیان اینکه در دهه‌های گذشته، صادرات فرش دستباف نیمی از ارزش صادرات غیرنفتی ایران را در برمی‌گرفت، اضافه کرد که در حال حاضر سهم صادرات فرش دستباف کشور به یک‌سی‌ام کل صادرات غیرنفتی ایران کاهش یافته‌است. به گفته کریمی اصفهانی، طی مدت پنج ماه ابتدایی از امسال نیز، ارزش صادرات فرش دستباف ایران رقمی در حدود 18 میلیون دلار بوده است.

در همین رابطه و پس از سخنان رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف، مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران و دبیر شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران، تصریح کرد که موضوع درخواست این اتحادیه طی نامه‌ای از سوی شورای گفت‌و‌گو به دولت اعلام خواهد شد.

انتقاد مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان تهران از مصوبه مجلس

انتقاد از حذف تخصیص یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به شهرک‌های صنعتی که چندی پیش از سوی نمایندگان مجلس صورت گرفت، موضوع دیگری بود که در نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران از سوی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران مطرح شد.

صابر پرنیان در سخنانی، با بیان اینکه طبق ماده (6) قانون برنامه ششم توسعه، اختصاص یک درصد مالیات بر ارزش افزوده اخذ شده از واحدهای تولیدی و خدماتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی برای تکمیل زیرساخت‌های این نواحی مسیر شده‌است، افزود: به دنبال تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس طی تیرماه امسال، این تبصره از قانون برنامه ششم توسعه حذف و عملا تیر خلاصی به توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی وارد شد.

وی با بیان اینکه طبق قانون، شهرک‌ها و نواحی صنعتی از حریم قانونی و استحفاظی شهرها مستثنی هستند، از این رو شهرداری‌ها مجاز به ارائه هیچ‌گونه خدماتی به این نواحی نیستند، افزود: آنچه که به عنوان مالیات بر ارزش افزوده از صنعتگران دریافت می‌شود در اختیار شهرداری‌های قرار می‌گیرد در حالی که شهرک‌های صنعتی هیچ منفعتی از این منابع نمی‌برند.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان تهران سپس خواستار رسیدگی به رفع این مشکل از سوی شورای گفت‌و‌گوی استان تهران شد.

اتاق  بازرگانی، صنایع،معدن و کشاورزی تهران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا