اخبار

حضور پرحاشیه ظریف در پلی تکنیک/ تجلیل از مقام استاد/ دکتر افشار و دکتر نازکدست بازنشسته شدند

بسپار/ایران پلیمر به نقل از وبسایت دانشگاه پلی تکنیک تهران، مراسم باشکوه تجلیل از مقام استاد با حضور وزیر امور خارجه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

در این مراسم از اساتید بازنشسته به شرح ذیل تجلیل شد:

جناب آقایان حجت اله ادیبی، فرامرز افشارطارمی، اسمعیل افلاکی، فیروز بختیاری نژاد، سیداحسان اله بنی فاطمی، حسین پدرام، رضا حسینی ابرده، محمد حقیقت کیش، میرمهدی سیداصفهانی، محمود شاکری، محمدابراهیم شیری احمدآبادی، شاپور طاحونی، حسن غفوری فرد، منصور کلباسی، حمید مدرس، فتح اله مضطرزاده، سیدمحمد معطرحسینی، رضا مکنون، حسین نازک دست، محمد مهدی همایون پور، مرحوم منوچهر نیک آذر.

سرکار خانم ها میترا دادور، شهرزاد فاضل استرکی، منصوره قنبرافجه، ناهید همتی نژاد.

 

و همچنین:

جناب آقای دکتر حسین آفریده (استاد نمونه کشوری)

جناب آقای دکتر محمدرضا اسلامی (استاد پیشکسوت و مفاخر بین المللی)

جناب آقای دکتر مهدی دهقان (پراستنادترین دانشمند رشته ریاضی)

 [EasyDNNGallery|24880|Width|600|Height|600|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

مشروح سخنرانی های مراسم:

رییس دانشگاه خبرداد:

افزایش دانشجویان بین المللی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به هزار دانشجو

ریاست دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این دانشگاه دارای ۲۲۵ دانشجوی بین المللی است که جمعیت آن ها باید به هزار نفر افزایش یابد.

 دکتر سیداحمد معتمدی در مراسم تقدیر از اساتید نمونه دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: براساس برنامه راهبردی دانشگاه باید در میان 100 دانشگاه برتر جهان قرار گیریم.

وی افزود: همچنین براساس برنامه راهبردی این دانشگاه باید به عنوان دانشگاه نسل سوم معرفی شویم.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: این دانشگاه ارتباطات بین المللی بسیار خوبی دارد و هر هفته یک هیات خارجی از این دانشگاه بازدید می کند. ما هیچ محدودیتی در ارتباط با دانشگاه های اروپایی نداریم. از سال ۹۳ تاکنون ۱۰۴ عضو هیات علمی این دانشگاه ارتقای علمی یافته اند.

معتمدی افزود: آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر دو برابر سخت تر از آیین نامه ارتقای وزارت علوم است. از سال ۹۳ تاکنون ۹۱ عضو هیات علمی جدید در این دانشگاه جذب شده و ۸۲ عضو هیات علمی بازنشسته شده اند.

وی خاطرنشان کرد: ضعف دانشگاه های کشور در رتبه بندی ها مربوط به کسب امتیاز فعالیت های بین المللی است که دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این زمینه شرایط رو به بهبودی را دنبال می کند. این دانشگاه در حوزه تدوین مقالات مشترک بین المللی رشد زیادی داشته است، به طور مثال در سال ۹۵، ۶۵۲ مقاله مشترک داشته ایم که این رقم در سال ۹۶ به ۸۸۵ رسیده است.

وی اظهار داشت: در سال ۲۰۱۷ دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۲ هزار و ۲۰۲ مقاله منتشر کرده است که از نظر کیفیت نیز میزان استنادات به مقالات این دانشگاه طی سال های گذشته رشد یافته است. کسری بودجه دانشگاه ها اثر خود را بر آنها گذاشته است، به طور مثال تعداد حضور اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر در کنفرانس های بین المللی کاهش یافته است. این دانشگاه در ثبت پتنت رتبه اول در کشور را کسب کرده، چرا که این دانشگاه ۳۱ درصد کل پتنت های کشور را به خود اختصاص داده است.

معتمدی تاکید کرد: تعداد شرکت های دانش بنیان این دانشگاه از ۱۴ شرکت به ۱۲۳ شرکت افزایش یافته است. این دانشگاه دارای ۲۲۵ دانشجوی بین المللی است که باید جمعیت این دانشجویان به هزار نفر افزایش یابد. بیشترین دانشجویان این دانشگاه مربوط به کشورهای عراق، افغانستان و لبنان هستند.

معتمدی با بیان اینکه ۲۹۹ تشکل در این دانشگاه فعالیت می کنند، گفت: این دانشگاه دارای فضای بانشاط است و به طور میانگین روزانه ۴ تا ۵ مراسم مجوزدار در این دانشگاه برگزار می شود.

وی در پایان  با بیان اینکه بودجه دانشگاه ام آی تی بیش از دو میلیارد دلار است، عنوان کرد: در این مراسم برخی از دانشجوها به ما و یا به فعالیت های دولت اعتراض دارند که ما حرف های دانشجویان را می شنویم و فضا را برای بیان حرف های آنها فراهم می کنیم. کل بودجه و درآمد دانشگاه امیرکبیر ۵۰ میلیون دلار است که قابل مقایسه با دانشگاه های بین المللی نیست، بنابراین نشان می دهد که فعالیت های جهادی تنها در جبهه ها نبوده و ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با وجود کمبود بودجه به دنبال ارتقای فعالیت های علمی و آموزشی خود هستیم.

 

وزیر امور خارجه:

قدرت جمهوری اسلامی ایران متکی به مردم است

دکتر محمدجواد ظریف در مراسم بزرگداشت «مقام استاد» در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به برخی از تحولات بین المللی بیان کرد: قدرت، توسعه و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران متکی به مردم و درون زاست.آینده جمهوری اسلامی بسیار روشن است و ممکن است فشار‌هایی به کشور وارد شود، اما ما تفاوت‌هایی با دیگران داریم و آن عامل قدرتمان است. ۴۰ سال است که نه تنها حمایت مان نکردند بلکه علیه ما کار کردند، اما توانستیم بمانیم.

ظریف با بیان اینکه ۴۰ سال است که مقاومت کرده ایم و توانستیم تاثیرگذار باشیم، افزود: ما باید قدرتمان را حفظ کنیم و به مردم، امید به آینده و اعتماد به نفس دهیم. با توجه به تحولات بین المللی، شرایط در صحنه بین المللی بسیار سیال و پیش بینی نیز سخت شده است.

وی افزود: در دوران گذار و سیالی در صحنه بین المللی، اشتباه محاسبه در افراط و یا تفریط، کُشنده و خطرناک است. پس از جنگ سرد چند محاسبه اشتباه مانند محاسبه اشتباه صدام حسین در حمله به ایران و یا کویت، محاسبه اشتباه میلوشوویچ و محاسبه اشتباه قذافی قابل مشاهده است. محاسبه صحیح می‌تواند کشوری را فراتر از توانمندی هایش بر صحنه بین المللی مطرح کند. مزیت نسبی ما در حوزه قدرت، قدرت معنایی ماست به این تعبیر که ما به مردم خود وابسته هستیم و قدرت ما درون زاست.

محمدجواد ظریف ادامه داد: ما به اتکای مردم خود در برابر زورگویان ایستادگی کرده ایم و همین که می توانیم مستقل از قدرتها در مسائل مختلف تصمیم گیری کنیم، این به معنای برخورداری ما از قدرت معنایی است. سلاح و تجهیزات نظامی و نیروهای مسلح نیز بسیار مهم هستند و نباید از آنها غافل شویم . ما امروز در شرایط ویژه ای در جهان هستیم و این شرایط اتفاق جدیدی نیست و پس از فروپاشی بلوک شرق جهان با پدیده ای مواجه شد که در گذشته نیز با آن مواجه بود. نزدیک به 40 سال قبل نظام دو قطبی وجود داشت و خاصیت نظم ، قابلیت پیش بینی و اندازه گیری است که ببینید حاصل چه رفتاری ، چه نتیجه ای است و این نظم بعد از جنگ سرد فروپاشید. برخی پس از فروپاشی نظام دو قطبی تصور کردند که این نظم به تک قطبی تبدیل می شود و حمله عراق به کویت این موضوع را تقویت کرد و این مسائل باعث شد پروژه قرن جدید آمریکایی شکل بگیرد.

وی گفت: بنده معتقدم جنگ سرد بازنده داشت اما کسی نمی تواند خودش را برنده جنگ سرد بداند و آمریکاییها پس از جنگ خیلی تلاش کردند و ترامپ نیز تاکنون مبالغ زیادی هزینه کرده است اما می بینید که نتیجه آنها چه شد. تفکر آنها این بود که برتری آمریکا در دوران جنگ سرد را در دوران پس از آن نیز حفظ کنند و دوران گذار کوتاه بود و شکل و رقابتها نیز تغییر کرده زیرا منابع قدرت دگرگون شده است و مولفه های قدرت فقط شاخصه های نظامی و تجهیزات نظامی نیست. تعجب می کنم از اینکه وزیر خارجه جوان و ناپخته سعودی می گوید که ما از ایران نمی ترسیم زیرا ایران رتبه پنجم قدرت نظامی در کشورهای اسلامی دارد.

ظریف خاطر نشان کرد: اینها خودشان بزرگترین خریدهای تسلیحاتی جهان را دارند و با جمعیت اندک در سال گذشته حدود 67 میلیارد دلار خرید تسلیحاتی داشته است. این میزان از هزینه سعودی ها برای خرید تسلیحات نظامی و ناراحتی آنها نشان از تغییر معادله قدرت است زیرا امروز قدرت صرفاً مولفه نظامی نیست و قدرت دولت ها بر اساس توان و تجهیزات نظامی محاسبه نمی شود.

وی با بیان اینکه ابزارهای قدرت تغییر کرده است افزود: ابزار دستیابی به قدرت به عوامل نرم افزاری مانند قدرت نرم رسیده است .امروز مولفه قدرت بر اساس فاکتورهای مختلفی است و معتقدم این قدرت بعنوان قدرت معنایی به حساب می آید .اصل مشروعیت در دولتها می تواند برای آنها یک پیام داشته باشد که بتواند قلبها و مغزها را جذب کند و این بعنوان قدرت معنایی به حساب می آید که بسیار موثر است .هزینه ای که آمریکاییها برای وزارت خارجه خود انجام می دهند ما یک هزارم آن را نداریم .همچنین هزینه ای که آنها برای جذب قلبها و مغزها در وزارت دفاع انجام می دهند ، بیشتر از وزارت خارجه شان است و در سیاست نیز شکست خورده اند .

وی با بیان اینکه قدرت معنایی ما یکی از مزیت های نسبی ماست اذعان داشت: در این موضوع ما می توانیم رقابت کنیم و این موضوع برای پیشرفت در بخش های مختلف به ما قدرت می دهد این قدرت ، قدرت معنایی است .دنیای امروز ، دنیایی است که نه آمریکایی و نه غربی است و معتقدم که دنیا پسا غربی شده است یعنی نه همه اتفاقات مهم در غرب شکل می گیرد و نه غربی ها برای سایر جهان تصمیم می گیرند. زمانی روابط بین الملل به معنای آنچه که در غرب شکل می گرفت و روابط میان دولتهای غربی تعریف می شد و تاریخ دانها نیز از آن بعنوان تاریخ دیپلماسی و روابط بین الملل یاد می کردند اما امروز چنین موضوعی وجود ندارد.

ظریف گفت: ذهنیت بسیاری از ما این است که تصمیمات در غرب گرفته می شود و البته این ذهنیت بسیاری از افراد است که فکر می کنند آمریکا اراده کند کاری انجام شود ، حتماً انجام خواهد شد و ما نمی توانیم در معادلات جهانی تاثیرگذار باشیم. برخی معتقدند کنشگری در عرصه بین المللی در غرب اتفاق می افتد که ما باید از این موضوع حرکت کنیم و بپذیریم که جهان از متصلب دو قطبی که روابط در آن مشخص بود به جهان پسا غربی حرکت می کنیم .کسی که روابط و نظم قبلی در عرصه بین المللی را در هم شکست حضرت امام خمینی (ره) بود که برخورد خاصی با آمریکا و شوروی سابق داشت .نامه ایشان به گورباچف نشان دهنده پیش بینی دقیق ایشان از تحولات آینده روابط بین الملل است .در جهان پساغربی یکی از اتفاقات اینست که کنشگران متعدد وجود دارند و این کنشگران غربی و دولتی نیستند .امروز همه یک بازیگر و کنشگر به حساب می آیند و بعنوان مثال در حوزه اطلاع رسانی هر فردی می تواند از منزل خود جمله و یا پیامی را به تمام جهان مخابره کند و این موضوع در گذشته به سختی امکان پذیر بود. امروز رسانه های معتبر و رسمی مجبور هستند با رسانه های غیر رسمی و کوچک در فضای مجازی مسابقه دهند و تلاش و مخاطب جذب کنند و این موضوع تحولی بسیار مهم است که باعث شده دولت ها بخش عمده ای از وقت خود را به این موضوع اختصاص دهند. هم اکنون دیپلماسی دارای اهمیت است زیرا هر فرد انسانی در دیپلماسی دارای اهمیت شده است و می تواند تولید نظر ، اجماع و حرکت کند .یکی دیگر از اتفاقات در عرصه بین المللی قدرت استفاده از زور سازمان یافته است که این موضوع از اختیار دولت ها خارج شده است و مصداق آن را می توان در اقدامات گروههایی مانند داعش مشاهده کرد .انحصار بازیگری در عرصه بین المللی از دست دولت ها خارج شده است و گروههایی مانند داعش و جبهه النصره می توانند خشونت سازمان یافته را از انحصار دولت ها خارج کنند. بعنوان مثال حزب الله لبنان می تواند بعنوان یک بازیگر ایجاد امنیت کند و یا گروه تروریستی داعش ناامنی ایجاد کند. کنشگران امروز نیاز به محاسبه گری دارند و هر محاسبه اشتباهی می تواند بازیگران بین المللی را تا مرز نابودی پیش برد.

ظریف با بیان اینکه پیش بینی آینده با توجه به سیال شدن شرایط در صحنه بین المللی ، دشوار شده است افزود: اشتباه محاسباتی می تواند منجر به از بین بردن بازیگران و کنشگران بین المللی شود.صدام انسان محاسبه گری بود اما شاخصه های محاسبه گری او بر اساس قوانین و نظم قدیمی استوار بود که در نهایت منجر به سرنگونی وی شد .هم اکنون اتفاقات و تحولات با سرعت بالایی رخ می دهد و غربی ها دیگر نمی توانند کنترل اتفاقات را در دست داشته باشند .برای آنکه نقش بازیگران منطقه ای بهتر مشخص شود می توان به این نکته اشاره کرد که روزی لاوروف و کری وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا تصمیم گرفتند جنگ سوریه را خاتمه دهند اما نتوانستند ولی ترکیه و ایران در کنار روسیه تصمیم گرفتند چنین کاری را انجام دهند و میزان موفقیت آنها نیز بیشتر بود. بن سلمان ولیعهد جوان سعودی حدود 250 میلیون دلار هزینه اطلاع رسانی و اقدامات تبلیغی برای سفر یک هفته ای به آمریکا داشت اما باید دید تا چه حد موفق شد. این میزان هزینه برای اطلاع رسانی و کارهای رسانه ای انجام می شود تا پیام ، تصویر سازی و قالب سازی صورت گیرد.

وی با اذعان به اینکه آینده جمهوری اسلامی ایران بسیار روشن است افزود: این موضوع مهم است که ما بتوانیم قدرت معنایی و یا به تعبیری قدرت نرم خودمان را که برگرفته از اتکا به مردم است حفظ کنیم. نیازی نیست که برخی رسانه ها هر روز در جهت کم کردن و یا حذف کردن امید و اعتماد مردم تلاش کنند. رییس جمهور آمریکا از ماهها قبل گفته بود که نخستین اقدام وی ، خروج از برجام و نابودی این توافق است اما هم اکنون پس از گذشت دو سال هنوز نتوانسته است چنین کاری کند و دیشب تئاتر مسخره را نتانیاهو اجرا کرد. این میان برخی از رسانه های ما به جای پرداختن به توان و قدرت دیپلماتیک ما از تهدیدات و حرف های بی پایه سخن می گویند. تئاتر مسخره دیشب برای این است که آمریکا نسبت به خروج از برجام مجاب شود اما ما و رسانه های ما باید از ضعف آنها در برابر قدرت ایستادگی خودمان در برجام سخن بگوییم. با همه اقدامات مختلفی که تاکنون انجام داده اند ، نتوانستند خللی در این توافقنامه ایجاد کنند.

چرا به مردم خودمان اعتماد به نفس نمی دهیم برای من مهم نیست که مردم به چه کسی رای دادند اما آنچه که مهم است اینست که خیل عظیمی از مردم به رغم تبلیغات منفی و همه بداخلاقی هایی که در مبارزات انتخاباتی بود به علت آنکه تشخیص دادند باید در کجا بایستند ، پای صندوق های رای آمدند و فرد مورد نظر خود را برگزیدندو این مردم آینده ما را تامین می کنند.

چرا باید در رسانه های خود اینگونه مطرح کنید که کدام دیوانه خارجی برای سرمایه گذاری به ایران می آید و خودمان زمینه را برای کم کردن جذب سرمایه گذاری خارجی فراهم کنیم؟ چرا باید اعتماد ، امید و عزت را از مردم خود بگیریم؟

این دعواهای سیاسی چه ارزش و چه فایده ای جز ضعف اعصاب دارد که برخی حاضرند برای آن منافع ملی را زیر پا بگذارند .

برخی اینگونه مطرح می کنند بر سر دیپلماتهای ما کلاه رفته این در حالیست که غربی ها و دولتمردان قبلی و فعلی آنها معترفند که در برجام سرشان کلاه گذاشته شده است اما ما این صحبت ها را نمی شنویم و از ضعف ها و کاستی ها سخن می گوییم .

چرا برخی این جمله رئیس جمهور پیشین آمریکا که گفته بود اگر می توانستم حتی یک پیچ و مهره از صنعت هسته ای ایران باقی نمی گذاشتم ، این جمله را بارها مطرح می کنند اما قسمت دوم آن را که گفته بود ولی نمی توانم را نمی گویند.

بیایید اعتماد به نفس و خودباوری را که بزرگترین یادگار امام راحل و همچنین آموزه رهبر معظم انقلاب است باور کنیم .

قدرت و امکانات خودمان را باور کنید تا بتوانید برای کشور امنیت و اعتماد ایجاد کنید .

در مراسم بزرگداشت مقام استاد در دانشگاه صنعتی امیرکبیر از 45 استاد نمونه ، پیشکسوت و بازنشسته قدردانی شد.



متاسفانه این مراسم حواشی هم داشت. اعضای بسیج به خودروی حامل وزیر امورخارجه حمله کردند. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا