اخبار

حقایق شگفت انگیز در مورد پلاستیک (تولید، استفاده و بازیافت)

پلاستیک ها امروزه به عنصری جدانشدنی از زندگی انسان ها تبدیل شده اند و از قطعات خودرو گرفته تا انواع بسته بندی از پلاستیک ها استفاده می شود.

اما، در دهه های اخیر، آگاهی در مورد تأثیر پلاستیک بر محیط زیست افزایش یافته است. ما هنوز راه درازی در پیش داریم، اما فشار بر صنایع برای افزایش نرخ بازیافت و استفاده مجدد در حال افزایش است. بیایید نگاهی به برخی از آخرین حقایق در مورد تولید و استفاده نرخ بازیافت پلاستیک بیندازیم.

 

حقایق و آمار جهانی صنعت پلاستیک

ارزش تخمینی بازار جهانی پلاستیک در سال 2020، 580 میلیارد دلار آمریکا بود.

تخمین زده می شود که 367 میلیون تن پلاستیک در جهان در سال 2020 تولید شده است.

به دلیل پیامدهای COVID-19، جهان در سال 2020- 0.3 درصد کمتر از سال 2019 پلاستیک تولید کرد.

در سال 2019، ما 32 درصد بیشتر پلاستیک ( 368 میلیون تن) نسبت به سال 2009 (250 میلیون تن) تولید کردیم

 

19 درصد پلاستیک در جهان توسط توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی ( نفتا ) که شامل کانادا، ایالات متحده و مکزیک است، تولید می شود.

چین با 32 درصد از بازار، بزرگترین تولیدکننده پلاستیک است. چین به طور متوسط ​​6 تا 8 میلیون تن پلاستیک در ماه تولید می کند.

ارزش صادرات محصولات پلاستیکی چین در سال 2019 حدود 48.3 میلیارد دلار برآورد شده است . از مجموع 75.3 میلیون تن تولید شده در آن سال در چین، 14.2 میلیون تن پلاستیک به سایر کشورها صادر شد.

تا سال 2015، جهان به طور تجمعی بیش از 7 میلیارد تن پلاستیک تولید کرد. تا سال 2021، این تعداد از 8.7 میلیارد تن فراتر رفت.

49 میلیون تن رزین ترموپلاستیک در سال 2020 در ایالات متحده فروخته شد. از این تعداد 31 درصد برای بسته بندی محصولات استفاده شده است

پلاستیک جایگاه هشتم را در بین بزرگترین صنایع تولیدی در ایالات متحده دارد و بیش از 1 میلیون شغل ایجاد می کند. بیشتر تولیدات پلاستیک در ایالات متحده در کالیفرنیا، میشیگان، تگزاس و اوهایو واقع شده است.

بخش بسته بندی 35 درصد از کل تولید پلاستیک در سراسر جهان را تشکیل می دهد. صنعت ساختمان و ساخت و ساز از 16 درصد پلاستیک جهان استفاده می کند و منسوجات 14.5 درصد دیگر را تشکیل می دهند.

 

آمار و حقایق در مورد بازیافت پلاستیک

پلاستیک ها همه جا هستند، از فنجان های فوم یکبار مصرف، تیغه های پنکه سقفی گرفته تا قطعات هواپیما، در حالی که پلاستیک را می توان به 7 گروه تقسیم کرد ، حقیقت این است که گاهی اوقات مواد مختلف برای به حداکثر رساندن کیفیت محصولات با هم مخلوط می شوند

این عمل بازیابی زباله‌های پلاستیکی و دسته‌بندی را به یک چالش تبدیل می‌کند – اما مرتب‌سازی دقیق برای بازیافت مناسب ضروری است. علاوه بر این، ارزش پلاستیک بازیافتی از فرآیندهای بازیافت پایین است.

این چالش ها بازیافت را گران تر از تولید پلاستیک جدید می کند. به همین دلیل است که با وجود فشار فزاینده دانشمندان، بوم شناسان و مردم، نرخ بازیافت هنوز خیلی بالا نیست.

3,090,000 تن پلاستیک در سال 2018 در ایالات متحده بازیافت شد. در مقابل، 26,970,000 تن در محل های دفن زباله ریخته شده

 

تنها 13.6 درصد از بسته بندی های پلاستیکی از پلاستیک بازیافتی در سال 2018 در ایالات متحده ساخته شده است مجموع 2 میلیون تن پلاستیک در آن سال در صنعت بسته بندی مورد استفاده مجدد قرار گرفت.

طبق گزارش EPA، تنها 9 درصد از پلاستیک تولید شده در سراسر صنایع در ایالات متحده بازیافت می شود.

حدود 70 درصد از پلاستیک تولید شده در ایالات متحده به محل های دفن زباله ختم می شود .

وسایل استفاده شده، بسته بندی، لباس و اسباب بازی – انداختن آنها در محل دفن زباله مشکلات مختلفی را ایجاد می کند. پلاستیک در محل های دفن زباله به آرامی متلاشی شده و تبدیل به میکروپلاستیک می شود.

تمام قطعات پلاستیکی با طول کمتر از 5 میلی متر (0.2 اینچ) به عنوان میکروپلاستیک طبقه بندی می شوند.

تکه های ریز پلاستیک به راحتی در زمین و آب های مجاور نفوذ می کنند. پلاستیک نه تنها زمین و آب ما را آلوده می کند، بلکه به زندگی دریایی و در نتیجه به مردم آسیب می رساند .

میکروپلاستیک در داخل بافت مرجانی و همچنین در خون انسان یافت شد . این اکتشافات ممکن است عواقب ناگواری داشته باشد.

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که 52 درصد از لاک‌پشت‌های دریایی در مقطعی پلاستیک را بلعیده‌اند – که می‌تواند برای آنها و بسیاری دیگر از اشکال حیات دریایی کشنده باشد

 

انواع پلاستیک

پلاستیک هایی که امروزه استفاده می کنیم به 7 گروه با کدهای SPI تقسیم می شوند. احتمالاً یک عدد SPI در جایی روی جسم پلاستیکی شما شکل گرفته است

 

 

سنتز پلاستیک برای استفاده انرژی زیادی مصرف می کند – بین 62 تا 108 مگاژول در هر کیلوگرم . تولید سیلیکون با 235 مگاژول در هر کیلوگرم بسیار پرهزینه است.

از افزودنی ها برای دستیابی به خواص خوب مانند انعطاف پذیری، مقاومت در برابر حرارت یا رنگ استفاده می شود. سالانه حدود 25 میلیون تن افزودنی برای پلاستیک در جهان تولید می شود.

PETیا PETE  پلی اتیلن ترفتالات

اغلب برای بسته بندی محصولات و مواد غذایی، از جمله بطری های آب و نوشابه یکبار مصرف، ظروف دهانشویه، سس های سالاد، صابون ها و مواد شوینده و بسیاری از محصولات دیگر استفاده می شود.

حدود 33 میلیون تن PET هر ساله در سراسر جهان تولید می شودو سهم PET در بازار جهانی پلاستیک 25٪ است.

PET  به عنوان بسته بندی استفاده می شود زیرا از ورود یا خروج تمام هوا و فاسد شدن غذا یا نوشیدنی شما جلوگیری می کند.

فقط برای یک بار مصرف مناسب است. استفاده مکرر از بطری های PET خطر نفوذ مواد شیمیایی مضر به نوشیدنی را افزایش می دهد.

حدود 29 درصد از بطری های PET در ایالات متحده بازیافت می شوند. در سال 2018، ایالات متحده در مجموع 910000 تن PET بازیافت کرد

. HDPE پلی اتیلن با چگالی بالا

می تواند تغییرات دما را تحمل کند، بنابراین اغلب برای قوطی های سوخت مات، بطری های دارو و شامپو، درب بطری و پارچ های شیر استفاده می شود. به دلیل انعطاف پذیری، برای اشیایی که اغلب در معرض نور خورشید هستند، مانند نیمکت های پارک، میزهای پیک نیک و روتختی برای کامیون ها نیز استفاده می شود.

در سال 2020، HDPE 21٪ از تمام رزین های ترموپلاستیک فروخته شده در ایالات متحده را تشکیل می داد.

به راحتی قابل بازیافت و ایمن برای استفاده مجدد. ایالات متحده سالانه بین 30 تا 35 درصد از پلاستیک های HDPE تولید شده را بازیافت می کند.

سالانه حدود 52 میلیون تن HDPE در جهان تولید می شود.

 

PVC یا V – پلی وینیل کلراید

برای بسته بندی – لوله های پزشکی، روکش کابل ها، شیلنگ های باغ، قاب پنجره ها و درها، و قطعات پلاستیکی لوله های لوله کشی استفاده می شود.

وینیل اغلب با پی وی سی به عنوان ماده اصلی ساخته می شود، اما این دو دقیقاً یکسان نیستند.

PVC علیرغم اینکه برای انسان، حیوانات و محیط زیست بسیار سمی است، به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

چاپ روی آن نسبتاً آسان است.

سالانه حدود 38 میلیون تن پی وی سی در سراسر جهان تولید می شود.

کمتر از 1 درصد PVC بازیافت می شود. اکثر محصولات برای حداکثر کارایی به مواد “بکر” نیاز دارند

 

 

LDPE یا PE-LD – پلی اتیلن کم چگالی

این پلی اتیلن انعطاف پذیر برای کیسه های پلاستیکی، کیسه های مواد غذایی منجمد، بسته بندی های بسته بندی شده، ظروف نگهداری مواد غذایی و درب ها، به عنوان پوششی برای کارتن های آب میوه، و پوشش های سیم و کابل استفاده می شود.

در سطح جهان، حدود 64 میلیون تن LDPE در سال تولید می شود.

بازیافت آن بسیار سخت است. کمتر از 10 درصد از LDPE در ایالات متحده بازیافت می شود و کیسه ها و ظروف LDPE را به یک منظره رایج در محل های دفن زباله تبدیل می کند.

 

PP -پلی پروپیلن

این پلاستیک همه کاره در بسیاری از صنایع استفاده می شود. کاربردهای آن عبارتند از درب بطری، پوشک و نوار بهداشتی یکبار مصرف، چیپس سیب زمینی و کیسه غلات، نی و طناب پلاستیکی، جلیقه حرارتی، مسواک شفاف، بطری های نسخه و سپر خودرو.

گسترده ترین نوع پلاستیک در جهان – سالانه 68 میلیون تن تولید می شود.

با این حال، تنها حدود 3٪ از کل PP در ایالات متحده بازیافت می شود. مواد بازیافتی برای مواردی مانند جعبه باتری، جارو و سطل زباله مناسب است

 

   -ps پلی استایرن

پلاستیک فوم. استایروفوم نوعی پلی استایرن مارک دار است. برای فنجان ها و بشقاب های نوشیدنی یکبار مصرف، ظروف صدفی برای بیرون آوردن غذا، کارتن های تخم مرغ و عایق کف در ساخت و ساز خانه استفاده می شود.

جهان سالانه حدود 25 میلیون تن PS تولید می کند.

بازیافت آن سخت است، بنابراین این ماده تا 35 درصد از کل زباله های دفن زباله های ایالات متحده را تشکیل می دهد. برای مقایسه، کاغذ 26 درصد ضایعات را تشکیل می دهد

 

 

-O  سایر پلاستیک ها

شماره 7 به عنوان یک دسته بندی چتر برای بسیاری از انواع پلاستیک های دیگر استفاده می شود که بیشتر آنها قابل بازیافت نیستند. این شامل پلاستیک هایی مانند اپوکسی، پلی کربنات، اکریلیک، فایبرگلاس، نایلون و غیره است. آنها اغلب به عنوان رزین ساخته و فروخته می شوند.

بازار رزین در حال رشد است. در مجموع، ایالات متحده 55.7 میلیون تن رزین در سال 2020 تولید کرد. این افزایش 19 درصدی نسبت به سال 2010 است، زمانی که تولید 46.6 تن رزین برآورد شده بود .

از تمام رزین های پلاستیکی تولید شده، 13 درصد پلیمرهای گرماسخت – موادی مانند پلی استر، سیلیکون، اپوکسی و پلی اورتان بودند. این مواد مقاوم در برابر حرارت معمولا قابل بازیافت نیستند.

ترموپلاستیک ها (PVC، HDPE، PP و نایلون) 87 درصد از تولید را به خود اختصاص دادند.

 

 

مسیری برای تولید پلاستیک پایدار

این مسئولیت ماست که یا بازیافت یا جایگزینی محصولات پلاستیکی روزمره با جایگزین های پایدار. این امر به ویژه برای اقلام یکبار مصرف و طول عمر کوتاه بسیار مهم است.

با شروع با کیسه های مواد غذایی قابل استفاده مجدد و حرکت به سمت شیوه های صنعتی بهتر، می توانیم:

جایگزینی مواد غیر قابل بازیافت با جایگزین های پایدار، و

بهبود نرخ بازیافت و ایجاد راه های نوآورانه برای استفاده مجدد از مواد

پلاستیک هم مفید و هم مضر است و خوشبختانه دنیا به سمت استفاده و دفع پایدارتر روی آورده است.

بر اساس گزارشی در سال 2022 ، انتظار می رود بازار جهانی بازیافت پلاستیک به سرعت رشد کند – آنها پیش بینی کردند که صنعت بازیافت 44.3 میلیارد دلاری تا سال 2028 به ارزش 76.5 میلیارد دلار خواهد رسید .

 

 

 

ملیحه زین العابدینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا