اخبار

حقوق و دستمزد سال 99 بالاخره چند درصد افزایش خواهد داشت؟ / میربلوک: افزایش غیرمعقول حداقل حقوق تعدیل نیروی انسانی را به دنبال خواهد داشت

بسپار/ ایران پلیمر سال 1398 در حالی به پایان رسید که شورای عالی کار پس از 30 ساعت جلسات فشرده از توافق بر سر تعیین میزان حداقل حقوق سال 99 ناتوان ماند. هر چند از درخواست افزایش 15 درصدی نمایندگان کارفرمایان و افزایش 45 درصدی نمایندگان در نهایت از اعدادی سخن رفت که بیش از 45 درصد بود. هر چند همه گیری ویروس کرونا و اثر آن بر بنگاه های اقتصادی کشور یکبار دیگر چالش ها در این خصوص را جدی کرده است. 

هنوز دعوت به جلسه ای برای تشکیل شورا در سال جدید انجام نشده و ظاهرا این امر به بعد از بحران ویروس Covid-19 در کشور موکول شده و این خود بلاتکلیفی مضاعفی را برای کارفرمایان و کارگران رقم زده است. 

 

علیرضا میربلوک، دبیر خانه صنعت و معدن و مدیر موسسه اندیشه برتر میران در این خصوص به خبرنگار بسپار گفت: بخش زیادی از هزینه های  شرکت های خدماتی (خدمات مهندسی، آموزشی، پژوهشی، تحقیقاتی و …) به نیروی انسانی اختصاص دارد و افزایش بی رویه  ی این هزینه  ادامه ی فعالیت ما را با چالش های زیادی مواجه می کند .

مساله ی معشیت کارکنان از دغدغه های همیشگی کارفرمایان بوده و آن ها می دانند که این روز ها کارکنان به لحاظ مالی در مضیغه هستند و باید حقوق آن ها افزایش یابد. از طرف دیگر به عقیده ی من کالا و خدماتی  که عرضه می شود نمی تواند افزایش قیمت شدیدی داشته باشد. مواردی هم چون کنترل کیفیت و خدمات هم که حوزه ی اصلی فعالیت بنده است  در صورت  افزایش قیمت بیش از حد، از اولویت بسیاری از شرکت ها خارج می شود و در دراز مدت  زیان هایی را نیز برای جامعه به همراه خواهد داشت.

 پیش از شیوع بیماری کرونا به شخصه معتقد بودم که 20 تا 30 درصد افزایش حقوق  منطقی است  اما عددی  که اکنون به گوش می رسد (یعنی  2 میلیون 800 هزار تومان) به هیچ عنوان معقول نیست. البته با شیوع بیماری کرونا دولت رسما” این موضوع را اعلام نکرده است اما بدون شک این رقم می تواند در صورت تایید، موجب تعدیل نیرو در جامعه بشود. 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا