اخبار

حمیدرضا غفوری، مدیرعامل پویش ابزار: ایران ­پلاست نمایشگاهی مجهول و بی تاثیر است

بسپار/ ایران پلیمر شرکت پویش ابزار در سال 1385 رسما تاسیس شد و بیش از 26 سال است که در زمینه ­ی قالب سازی (طراحی و ساخت قالب­های تزریق پلاستیک) فعالیت می­ کند. از سال 1385فعالیت اصلی این شرکت بر روی خطوط تولید ظروف IML متمرکز است و همچنین قالب­های مخصوص IML ­را مطابق با استانداردهای اروپایی طراحی کرده و می­ سازد. به گفته مدیر عامل این شرکت، از این نظر تنها شرکت ایرانی مشغول به فعالیت در بازار ایران هستند که به صورت کامل  خطوط تولید IML را به مشتری  ارایه می­ کنند که شامل قالب، ماشین تزریق، ربات، تجهیزات جانبی و لیبل است که در مجموع  منجر به تولید ظروف IML به روش تزریق پلاستیک می­شود. البته با توجه به  درخواست مشتری، خطوط تولید ظروف IML را به دو روش دیگر یعنی بادی و ترموفورمینگ نیز ارایه می کنیم. با توجه به ماهیت این کار، نمایندگی چندین شرکت اروپایی، ترک و چینی را در اختیار داریم که با توجه به نیاز­های پروژه و نوع تولید، ماشین ­آلات و تجهیزات خطوط تولید از نمایندگی­های متفاوتی تهیه می­شود. طراحی، ساخت، نصب، راه ­اندازی، تحویل، آموزش، گارانتی و خدمات پس از فروش نیز در مجموعه پویش ابزار و بوسیله پویش ابزار انجام می­شود. کار اصلی پویش ابزار طراحی و ساخت است نه فقط بازرگانی، با توجه به وضعیت فعلی بازار کمی سرعت توسعه کاهش یافته اما ادامه دارد.

وی از شرایط کشور و ایران پلاست می­گوید: همه می ­دانیم شرایط اقتصادی مساعد نیست اما  همیشه چه در بحث ساخت و چه بازرگانی به گونه ­ای با شرایط نامساعد دست و پنجه نرم کرده ­ایم و حضور در نمایشگاه با توجه به سیاست­های شرکت­های اعطا­کننده نمایندگی­ به ما، با وجود اینکه خود آن­ها شرکت نمی­ کنند انجام پذیرفت و شخصا علاقه ­ای به حضور در نمایشگاه نداشتم. دلیل عدم حضور شرکت­های خارجی عدم بازگشت هزینه­ هاست. زمانیکه مشکلاتی مانند حواله­ های بانکی و مشکلاتی مانند تحریم وجود دارد حضور در نمایشگاه برای شرکت­های خارجی عبث خواهدبود. اگر قرار باشد نمایشگاه بازخوردی برای غرفه­ داران نداشته باشد، با  حضور در مهمانی تفاوتی ندارد و چه بسا دردسر و هزینه ­های برگزاری یک میهمانی برای مشتریان بسیار کمتر خواهد­بود. این بازخورد نمایشگاه و قرارداد­های بسته شده طی آن است که فلسفه وجودی آن را شکل می­دهد.

وی از مشکلات ایران پلاست می­گوید:  رزرو غرفه ­ها بسیار سخت بود و ترافیک بالای سایت برای گرفتن غرفه ­های خوب بسیار افتضاح بود. کلمه افتضاح را به  کار می­برم چرا که در هیچ کجای دنیا  اینچنین غرفه واگذار نمی­کنند. مرجع بسیار ساده و سرمشق برگزاری نمایشگاه، نمایشگاه K در Messe Düsseldorf آلمان است که هیچ بخش آن قابل مقایسه با ایران­ پلاست نیست. جایگاه غرفه ­های معتبر و برند همیشه مشخص است و در هر دوره برگزاری مخاطبان به راحتی جای شرکت­ها را پیدا می ­کنند. ما متاسفانه با گروه ماشین سازان در یک قسمت نیستیم و نتوانستیم در محل مورد نظر غرفه بگیریم.

غفوری از نقش تشکل ها در برگزاری ایران ­پلاست می­گوید: وضع تشکل­ها نیز بسیار بسیار نابسامان است و افراد نسبت به منافع خود اعمال سلیقه می­کنند و اشاره به آن توضیح واضحات است. در تمامی صنایع دنیا، این تشکل­ها هستند که حرف تعیین­ کننده را می­زنند مانند VDMA که نحوه غرفه ­چینی و برنامه­ ریزی برای شرکت­های عضو را انجام می­دهد که اعضایش بیشترین بازخورد را از نمایشگاه داشته­ باشند و برگزار کننده فقط در سطح کلان به مدیریت می­پردازد.

وی در ادامه افزود: ایران پلاست نامعلوم، مجهول و بدون تاثیر است برای غرفه گذار. چون دستاورد ملموسی ندارد. قراردادی امضا نمی­شود و توافقنامه همکاری به چشم نمی­خورد. این موضوع به راحتی از آمار ورود و خروج گمرک و میزان تغییر ساعت کاری غرفه­ گذارها بعد از اتمام نمایشگاه قابل محاسبه است. ایران­ پلاست در مقایسه با معیارهای نمایشگاهی بیشتر به یک میهمانی شبیه است و نمی­ توان نامش را نمایشگاه گذاشت. اگر فقط به زمان برگزاری توجه کنید این موضوع مشخص است. اول مهر و زمان بازگشایی مدارس…! حتی به تاریخ نمایشگاه ­های مربوط به صنعت پلاستیک که در این محدوده زمانی برگزار می شود وقعی نمی گذارند. هزینه ­ی خدمات جانبی نمایشگاه هم مثل حمل و نقل و غیره ده­ها برابر بیشتر است.

به نظر می­رسد برنده این نمایشگاه فقط برگزار­کننده و عوامل برگزاری نمایشگاه هستند!

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این مصاحبه را که در شماره 192ام بسپار که در شهریور ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتنراک آنلاین بر روی صفحه ی اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا