اخبار

مقاله ای از حمید رقمی/ صاف کردن شیمیایی مو و متعاقب آن اتو کردن مو، عامل(احتمالی) افزایش ریسک ابتلا به سرطان رَحِم

بسپار/ایران پلیمر نتایج مطالعات انجام شده روی ده ها هزار زن حاکی از آن است که صاف کردن مو به طریق شیمیائی، می تواند ریسک ابتلا به سرطان رَحِم را افزایش دهد. محققان آمریکائی علت این امر را ناشی از وجود برخی از مواد شیمیائی موجود در محصولات عرضه شونده برای صاف و براق کردن مو، می دانند.
موهای صاف و براق معمولاً به عنوان سمبلی برای زیبائی عنوان می شود و به همین علت است که بسیاری از زنان سعی براین دارند که موهای مجعد یا پیج وتاب دار خود را با محصولات موجود برای این منظور، به موهای صاف تبدیل کنند. از مطالعاتی که توسط ” مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده ” (US- National Institutes of Health (NIH) انجام شده است، این نتیجه عاید می شودکه که صاف کردن شیمیائی مو به طور مکرر، احتمال افزایش ریسک ابتلا به سرطان رَحِم را به دو برابر افزایش می دهد.

برای این بررسی ها که نتایج آن در مجله انستیتو ی ملی سرطان (Journal of the National Cancer Institute ) منتشر گردیده ، از تعداد 33974 زن بین 35 تا 74 ساله در طول 11 سال، تعداد 378 مورد سرطان رَحِم تشخیص داده شد. به نقل از Alexandra White از( National Institute of Environmental Health Safety ,NIEHS)، در زنانی که هیچگاه یه صاف کردن مو با روش شیمیایی نپرداخته اند، 1.64 % در سن 70 سالگی به سرطان رَحِم مبتلا گردیده اند، درحالیکه در زنانی که بطور منظم از این روش شیمیایی استفاده کرده بودند، این میزان از 1.64 به 4.05 افزایش نشان می دهد.
بگفته White ” این واقعیت که ابتلا به سرطان رَحِم به بیش از دوبرابر رسیده است ، بسیار نگران کننده است و باید بیشتر مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد .قابل اشاره است که سرطان رَحِم در میان انواع سرطان ها ،یک نوع سرطان نسبتاً ” نادر” بشمار می رود. در آمریکا سرطان رَحِم بر اساس US- National Institutes of Health (NIH)) حدود 3 % از مجموع سرطان ها می باشد ، اگرچه که این رقم در سال های گذشته- بخصوص در سیاه پوستان- با افزایش مواجه گردیده است ، لازم به یادآوری ست که ” تقریباً 60% از افرادی که بطور منظم از صاف کردن مو به روش شیمیایی استفاده کرده اند، زنان سیاه پوست بوده اند”. در همین ارتباط Che-Jung Chang که از محققان فعال در این بررسی ها بوده است، معتقد است که ” نتایج بدست آمده از بررسی های انجام شده، می بایست ( قاعدتاً ) برای خانم های سیاه پوست بسیار مهم تلقی گردد”.

متهم (شیمیایی)اصلی: بیس فنل آ
در گذشته نیز بررسی ها روی این موضوع نشان داده اند که محصولات تجاری جهت صاف کردن مو که ریسک افزایش ابتلا به سرطان رَحِم از وجود آن ها ناشی می شود، بطورعمده ترکیبات شبه هورمونی مانند بیس فنل آ (BPA ) می باشند. در کنار این ترکیب همچنین می توان به ترکیباتی از جمله فرم آلدهید(Formaldehyde) و پارا بِن (Parabene) نیز اشاره کرد.
این ترکیبات قادرند پس از استفاده از محصولات عنوان شده، بطور جدی- بخصوص با گرم کردن- یا اصطلاحاً ” اتو کردن”
مو، از طریق پوست سر، جذب بدن گردند.
منبع : spiegel /wissenschaft (18.10.2022)
( بخش دانش اشپیگل)

در همین ارتباط :
بیس فنل آ (BPA , Bisphenol A ) یک ترکیب شبه هورمونی

 

وبلاگ علوم و تکنولوژی رنگ

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا