اخبار

خبر خوش معاونت علمی برای تسهیل مسائل گمرکی دانش‌بنیان‌ها/ صادرات ۱ میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلاری

بسپار/ایران پلیمر معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه سیاست جدی دولت ارتقای سالانه میزان صادرات دانش‌بنیان است، گفت: ایجاد گمرک ویژه و تعاملات خاص برای رفع تعهدات ارزی خدمات معاونت علمی به شرکت‌ها است و فردا ظهر شاهد یک اتفاق دیگر در زمینه تسهیل مسائل گمرکی شرکت‌ها خواهیم بود.

 دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی امروز در حاشیه دومین گردهمایی باشگاه صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان در جمع خبرنگاران با اشاره به ۱۲ شرکت‌ ۵ ستاره و ۱۰۱ شرکت ۴ ستاره صادراتی دانش‌بنیان، گفت: نسبت به سال گذشته تعداد شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان افزایش یافته است و قرار است ۲۰ شرکت به باشگاه صادراتی ۴ ستاره بپیوندند.

وی افزود: سیاست‌های مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی و باشگاه شرکت‌های صادراتی به نحوی تنظیم شده که بتوانند با هم‌افزایی بین این شرکت‌ها فرصت‌های جدیدی را برای توسعه بازار صادراتی این شرکت‌ها ایجاد کنند تا از این طریق هم محصول فناورانه صادر شود و هم فناور.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به فعالیت‌ها و اقدامات باشگاه صادراتی دانش‌بنیان با بیان اینکه این باشگاه نزدیک به ۹۵۰ شرکت عضو آن هستند، اظهار کرد: نزدیک بیش از ۱۱۰ عضو آن از میان شرکت‌های ۴ و ۵ ستاره صادراتی هستند که تجربیات ارزشمندی دارند و پیشنهاد می‌کنم که جمعی در قالب هیات امنا در این باشگاه تشکیل شوند تا جلساتی برای ایجاد هم افزایی میان شرکت‌ها برگزار کنند، ضمن آنکه شرکت‌ها بتوانند از تجربیات یکدیگر بهره‌مند شوند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، بهره‌گیری شرکت‌ها از زیر ساخت‌های سایر شرکت‌ها در کشورهای دیگر را از مزایای ایجاد این هیات امنا نام برد و یادآور شد: در نهایت این اقدام می‌تواند به تقویت برند صادراتی کشور منجر شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن پیشنهاد می‌شود که این هیات امنا پیشنهادات سیاستی در رفع موانع صادراتی شرکت‌ها را که قابل عرضه برای طرح در دولت، مجلس و کمیسیون‌های تخصصی باشد، ارائه دهد و مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری و معاونت علمی پیگیر اجرایی شدن این پیشنهادات شوند.

دهقانی فیروزآبادی به میزان صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: طبق گزارش گمرک تا پایان مهر سال جاری بیش از یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است و این عدد در سال گذشته ۸۵۰ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بوده است. اگر با همین روند ۷ ماهه توسعه داشته باشیم، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال بیش از ۲ میلیارد دلار صادرات محصولات دانش‌بنیان داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه سیاست جدی دولت ارتقای سالانه این میزان صادرات است، افزود: برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی یکسری اقدامات همچون ایجاد گمرک ویژه، تعاملات خاص برای رفع تعهدات ارزی به عنوان خدمات معاونت علمی به این شرکت‌ها وجود دارد و این شرکت‌ها از آن بهره‌برداری می‌کنند. فردا ظهر شاهد یک اتفاق دیگر در زمینه تسهیل مسائل گمرکی شرکت‌ها خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا