اخبار

خسروتاج: نهضت کاهش قیمت تولید باید در کشور شکل بگیرد

بسپار می نویسد، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای رشد صادرات غیرنفتی باید نهضت کاهش قیمت تولید در کشور شکل بگیرد.

به گزارش جهان اقتصاد، مجتبی خسروتاج درنشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان هرمزگان اظهار کرد: برخی هزینه‌های مربوط به بهره‌روی پائین و یا هزینه‌های بندری بالا موجب بالارفتن قیمت تمام شده محصولات ایرانی شده که باید در آنها تجدید نظر شود.

وی گفت: صادرات مقوله پیچیده‌ای است که از بخش‌های مختلف از جمله تولید، روابط بین‌الملل، ظرفیت‌های بخش خصوصی و … متأثر می‌شود و بنابراین تصمیم‌گیری‌ها و هدف‌گذاری‌ها در حوزه صادرات باید با دقت نظر و حفظ ظرافت‌های خاص آن صورت گیرد.

وی با بیان این که دولت در این زمینه نقش تسهیل‌کننده را دارا است، افزود: کشوری را در دنیا سراغ نداریم که به طور خود به خودی در زمینه صادرات رشد کرده باشد بلکه در این زمینه برنامه‌ریزی راهبردی و کلان و توجه به همه لایه‌ها و بخش‌های تخصصی کار ضروری است.

خسروتاج با اشاره به اهمیت ارائه یک تعریف واقعی از جایگاه کشورمان و نقطه‌ای که قصد عزیمت به آن را در طول سال‌های آتی داریم، خاطرنشان کرد: کشورهای مختلف به دنبال تمایز بخشیدن خودشان در یک ویژگی با دیگر کشورهای جهان هستند و ما باید نقطه قوت و نقطه تمایز خودمان را در عرصه جهانی بشناسیم و برای استفاده مطلوب از آن برنامه‌ریزی و تلاش کنیم.

وی همچنین از برخی معضلات دوران تحریم به عنوان عامل اصلی بی نظمی و نابسامانی در مبادلات تجاری کشورمان یاد کرد و اظهار داشت: نظام تعرفه‌ای حاکم بر بخش واردات و صادرات ما در بسیاری از کشورهای جهان نیز وجود دارد اما باید گام را فراتر نهاده و کیفیت محصولات تولیدی کشورمان را افزایش و قیمت تمام شده آن را کاهش دهیم تا در دنیا بتوانیم در تراز رقبایمان باقی بمانیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا