اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ خلاصی از نایلون‌های بادوام با کاتالیزگر جدید

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر بسیاری از مردم با تصاویر دلخراش حیات وحش – از جمله لاک پشت‌های دریایی، دلفین‌ها و فک‌ها – که در تورهای ماهیگیری رها شده اند، آشنا هستند. مشکل اصلی پلی آمید6 است. پلاستیکی که برای تولید این تور‌ها و همچنین فرش و لباس استفاده می‌شود. این پلاستیک آنقدر قوی و بادوام است که به خودی خود تجزیه نمی شود. بنابراین، هنگامی که در محیط قرار می‌گیرد، هزاران سال باقی می‌ماند، آبراه‌ها را پر از زباله می‌کند، مرجان‌ها را می‌شکند و پرندگان و حیات دریایی را خفه می‌کند.

اکنون، پژوهشگران شیمی دانشگاه وسترن شمالی، کاتالیزگر جدیدی ساخته اند که به سرعت و به طور کامل نایلون 6 را در عرض چند دقیقه تجزیه می‌کند؛ بدون اینکه محصولات مضر تولید کند. این فرآیند به حلال‌های سمی، مواد گران قیمت یا شرایط خاص نیاز ندارد.

این کاتالیزگر جدید نه تنها می‌تواند نقش مهمی در اصلاح محیط‌زیست ایفا کند، بلکه می‌تواند اولین گام را در چرخشی کردن زباله‌های نایلون-6 به محصولاتی با ارزش بالاتر بردارد.

از لباس گرفته تا فرش و کمربند ایمنی، نایلون 6 در مواد مختلفی یافت می‌شود که اکثر مردم هر روز از آن استفاده می‌کنند. اما وقتی کار مردم با این مواد تمام می‌شود، به محل‌های دفن زباله یا بدتر از آن مثل اقیانوس‌ها ختم می‌شوند. طبق اعلام فدراسیون جهانی حیات وحش، سالانه بیش از 1 میلیون پوند ابزار ماهیگیری در اقیانوس رها می‌شود و تورهای ماهیگیریِ متشکل از نایلون-6 حداقل 46 درصد از زباله‌های بزرگ اقیانوس آرام را تشکیل می‌دهند.

پیش از این کاتالیزگرهای دیگری که برای تجزیه نایلون-6 بررسی شده اند، به شرایط خاص (مانند دمای بالای 350 درجه سلسیوس)، بخار پرفشار (که از نظر انرژی گران و ناکارآمد است) و یا حلال‌های سمی نیاز دارند که آلودگی بیشتری ایجاد می‌کنند.

این کاتالیزگر جدید از ایتریم (فلزی ارزان قیمت و فراوان) و یون‌های لانتانید استفاده می‌کند. نمونه‌های نایلون-6 در دمای ذوب و بدون حلال در حضور این کاتالیزگر از هم می‌پاشند و بدون اینکه هیچ محصول جانبی باقی بگذارند، به اجزای سازنده‌ی اولیه‌ خود بازمی گردند.

بازده این کاتالیزگر به حدی بالاست که می‌تواند تا 99 درصد تکپارهای اصلی پلاستیک را بازیابی کند.  علاوه بر بازدهی بالا، این کاتالیزگر بسیار گزینشی است و بدون تأثیر بر مواد دیگر فقط بر نایلون6 اثر می‌گذارد. این بدان معناست که صنعت می‌تواند این کاتالیزگر را برای حجم زیادی از زباله‌های طبقه بندی نشده به کار بگیرد و نایلون6 را به طور انتخابی هدف قرار دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا