مقالات

خواص پوشش­های جامد در معماری، صنعت و …

بسپار/ ایران پلیمر پوشش­ها موادی جامد یا مایع هستند و از دیرباز تا کنون در حوزه محافظت و تزئینات مورد استفاده قرار گرفته ­اند. این فیلم­های نازک محافظتی در پوشش­های صنعتی و ساختمانی و تعداد زیادی از محصولات صنعتی استفاده می­شوند. در این مقاله به ساخت و خواص پوشش­ها پرداخته می­شود.

 

  1. مقدمه

پوشش به ماده جامد یا مایع اطلاق می­شود. محصولی که به صورت پیوسته یا منقطع توسط یکی از روش­های موجود بر روی زیرایند اعمال شود، پوشش مایع است. بعد از خشک شدن پوشش مایع (با تبخیر و یا پخت (ایجاد اتصالات عرضی)) توسط اکسیدکننده ­ها، حرارت، نور فرابنفش و یا سایر روش­ها، یک فیلم پوششی جامد حاصل می­شود. در این مقاله در مورد فیلم­های پوششی جامد صحبت خواهد شد. پوشش­های می­توانند بدون فام و یا با فام بوده، ضخامت کمی دارند، شفاف و یا پشت­پوش باشند. اصطلاح “پوشش” و “رنگ” مترادف هستند اما معمولا پوشش برای پوشش­های صنعتی مثل مورد استفاده در مبلمان اداری، کاغذ، خودروسازی، قوطی و غیره گفته شده و رنگ برای پوشش­های ساختمانی مورد استفاده در رنگ خانه­ها، دیوارها و سقف و … استفاده می­شود. مواد مورد استفاده هنرمندان هم رنگ­های هنری اطلاق می­شوند. هم­چنین اغلب پوشش­ها به عنوان لایه نهایی شناخته شده­اند.

رنگ­ها پراکنه­هایی از رنگدانه­ها و پرکننده­ها در بستر یک سیال هستند. بستر سیال یک بایندر مایع است که در حین پخت، جامد شده و می­تواند به عنوان کاهنده گرانروی و ایجاد خواص استفاده شود. این بستر در حین فرایند پخت در محیط آزاد شده و یا بازگردانده شود. بایندر بستر سیال از روغن، پلیمر حل­شده، عامل پخت یا یک لاتکس و … است. بایندر رنگدانه و ذرات پرکننده را بعد از پخت و خشک­شدن نگه­ می­دارد. وارنیش که معادل شفاف­پوشه است یک محلول شفاف است. لاک­ها مات و یا دارای فام هستند. به طور مجز و یا درکنار هم، رنگ­ها، وارنیش­ها و لاک­ها، پوشش نامیده می­شوند.

پوشش­ها یا تزئینی و یا با کاربرد خاص هستند و در همه­ جا مورد استفاده قرار می­گیرند. به طور مثال، در یک اداره، سقف و دیواره ­ها توسط رنگ­های تزئینی، میز با لایه­های دارای فام و یا بدون فام، زمین با لایه محافظتی یا تزئینی و … پوشش­داده شده­اند. در کنار این­ها، کتاب­ها و روزنامه­های چاپ شده نیز هستند. برخی از این­ها بر روی کاغذ­های پوشش­دار چاپ شده­اند. جلد کتاب­ها نیز دارای پوشش هستند. و این مثال­ها ادامه دارند.

پوشش­های تزئینی به نوعی هستند که توجه بیننده را جلب کنند، می­توانند نرم و پاستلی باشند تا محیطی آرام را ایجاد کنند، تک فام و چندفام باشند تا اثرات احساسی القا کنند، براق، نیمه­براق یا مات باشند تا اثرات مختلف و پاکیزگی را ایجاد کنند و یا نرم یا زبر باشند و … . پوشش­های عملکردی معمولا برای محافظت زیرایند (چوب، فلز، پلاستیک و …) استفاده می­شوند. پوشش­های محافظتی منابع طبیعی را حفظ کرده و دوست­دار محیط زیست هستند زیرا خوردگی و تخریب را به حداقل رسانده و طول عمر زیرایند را افزایش می­دهند. پوشش­های محافظتی بر روی قطعات ارزشمند یک سازه که دور از دسترس هستند و تعمیر کردنشان سخت یا غیرممکن است نیز استفاده می­شوند، مثلا نقش پوشش­ها در صنایع الکترونیک که پوشش از مدارهای چاپ شده حفاظت می­کند.

پوشش­ها به دو دسته بزرگ تقسیم می­شوند: پوشش­های صنعت معماری و پوشش­های صنعتی. پوشش­های معماری آن دسته از پوشش­هایی هستند که در تزئینات و محافظت خانه­ها و ساختمان­ها به کار می­روند. اگر پوشش در قسمت­­های خارجی ساختمان استفاده شود، پوشش­های بیرونی محسوب می­شود. این دسته از پوشش­ها حساس به نور و تابش نبوده و در برابر تابش­ها با طول ­موج­های مختلف، پایدارند. اگر پوشش­ها در قسمت­های داخلی ساختمان استفاده شوند، پوشش داخلی نامیده می­شوند که خود به چندین دسته پوشش سقف، دیوار، وارنیش، سنگ و … تقسیم ­شوند.

 

  1. تاریخچه

انسان­های اولیه از گیاهان، درختان، حیوانات، میوه­ها و اکسید فلزات رنگ را تولید و به منظور تزیین و ایجاد ارتباطات توسط تصویر روی دیوارهای غارها، استفاده می­کردند. چنین تصویرهایی بیش­تر از 15000 سال ماندگار بودند. مصریان اجساد مردگان را با قیر و مواد دیگر مومیایی می­کردند (واژه مومیایی از واژه فارسی مومیا که به معنای قیر است، برگرفته شده است) و گفته شده کشتی نوح با قیر پوشش­دهی شده بود. در حدود 2500 سال قبل، مصریان وانیش­های شفاف را با حرارت­دهی کهربا و روغن­های گیاهی تولید کردند، پوشش­های فام­دار و یا لاک­ها را با افزودن مواد معدنی مالشیت (malachite)، آزوریت (azurite) و ترکیبات آهن­دار را به وارنیش­های شفاف می­ساختند. رومی­ها روش فرسکو (fresco) را ابداع کردند که در آن رنگ­ها متشکل از رنگدانه، پرکننده و بستر سیال بوده و  به منظور پوشش­های خارجی استفاده می­شدند. عبریان باستان برای پوشش سقف و دیوارها از رنگ­های برپایه شیر استفاده می­کردند. بیش­تر از 3000 سال قبل، ژاپنی­های لاک­هایی برپایه سیب از درختان وارنیش تولید کردند. در روزهای استعمار از آب آهک سفید برای اهداف پوششی استفاده می­شده است. بعدها آب آهک سفید با شیر و پروتئین اصلاح شد و دوام و چسبندگی بهبود یافت. پس از آن از رنگدانه­ها، پرکننده­ها مثل رس و غیره به منظور کاهش هزینه­ها و ایجاد فام، اضافه شدند. در نهایت، آهک با فسفوپروتئین شیر جایگزین و رنگ کازئین ساخته شد که در رنگ­های معماری استفاده می­شوند.

اگرچه در طی قرن­های رنگ تولید و اصلاح می­شد اما اهمیت آن در انقلاب صنعتی ( سال­های 1700 تا 1950) مشخص شد. این دوره تاریخی منجر به تولید پل­ها، کارخانجات ، ماشین­های تولیدی، تجهیزات و … شد که در تمامی آن­ها نیاز به پوشش به چشم می­خورد چرا که نیاز به محافظت از سازه­ها بود. باید محافظت از رطوبت، آب نمک، بارنکل، کپک، مذاب ، باد، باران، تگرگ، سرما و گرما، نور خورشید، گاز سولفوریک خارج شده از کوره­ها و غیره انجام شود. امروزه، همان سازه­ها و قطعات به همراه صنعت بسته­بندی، خودرو، ماشین­های سنگین، لوکوموتیو و قطار، کشتی، مبلمان، قوطی کنسرو، کاغذ دیواری و … نیاز به پوشش­های محافظتی و تزئینی دارند. اگر پوشش­ها نبودند، دنیای ما پر از کسالت و خوردگی و تخریب بود.

 

  1. پوشش­های معماری

پوشش­های معماری بر روی سطوح داخلی و سطوح خارجی ساختمان­ها و پل­ها و … اعمال می­شوند. این سطوح از جنس چوب، فلز، پلاستیک، کامپوزیت و غیره هستند. پوشش می­تواند از نوع لاتکس، آلکید، روغن، حلال­پایه و … بوده و با روش­های مختلف قلمو، اسپری، غلتک و سایر روش­ها اعمال شود. براقیت یک خاصیت نوری مهم پوشش­ها است و بسته به کاربرد نهایی، می­تواند از کم تا زیاد متغیر باشد. معمولا این پوشش­ها در محل و تحت شرایط محیط اعمال می­شوند.

روش­های استاندارد برای شناسایی خواص این پوشش­ها وجود دارد. سایش، چسبندگی خشک و تر، انعطاف­پذیری، مقاومت به مواد شیمیایی، مقاومت در برابر چاپ و جوهر و پاک­شوندگی از ویژگی­های مهم این پوشش­هاست.

انجام آزمون بر روی پوشش­های معماری و پوشش­های صنعتی به معنای اندازه ­گیری برهم­کنش­های پیچیده حاصل از خواص فیزیکی این پوشش­هاست. به طور مثال، امکان شست­وشو چنین خواص پوشش­های دیوار نیازمند این است که پوشش مقاومت شیمیایی بالایی در برابر آب و مواد شوینده داشته و توانایی تحمل تنش­های حاصله از مالش و کشش را داشته باشد که این­ها وابسته به خواصی از قبیل سختی، چسبندگی، پیوستگی و مقاومت به سایش پوشش­هاست.

برای پوشش­های داخلی، خواص ظاهری مهم­تر از خواص مکانیکی هستند. خواص فیزیکی و مکانیکی برای پوشش­های خارجی به دلیل قرارگیری در معرض تابش، بسیار حائز اهمیت است. پوشش­های خارجی در معرض حرارت، تغییرات دمایی، رطوبت، اکسیژن و نور خورشید قرار می­گیرند که این عوامل می­توانند منجر به کاهش عملکرد پوشش شوند. تغییرات دمایی می­توانند منجر به بلند شدن پوشش و تخریب ظاهر آن شوند که در کنار تابش خورشید، منجر به خراش و ترک می­شود. رطوبت موجب بروز تاول، فرسایش، کاهش چسبندگی و کپک می­شود. اکسیژن سبب تخریب سطح و به موجب آن، تخریب عمقی و در نتیجه ضعف، ترک و فروریختگی می­شود. نور خورشید و به ویژه تابش فرابنفش موجب گچی شدن سطح، کاهش براقیت، تخریب و ترک و … می­گردد.

اثرات قرارگیری در معرض محیط بیرونی با دستگاه­هایی اندازه­گیری می­شوند که قابلیت شبیه­سازی و تسریع شرایط محیط را دارند. در اغلب موارد، نتایج این آزمون­ها تکرار پذیر نیستند اما دلیل استفاده زیاد از این آزمون­ها، این است که در شرایط معمولی، سال­ها طول خواهد کشید تا در نمونه تغییر مشاهده شود، پس آزمون­های تسریع­یافته معیار خوبی از تخریب نمونه­ها در زمان­های کوتاه­تر هستند. این آزمون­های برای مقایسه، تولید محصولات جدید و بهبود محصولات بسیار مفید هستند.

آزمون­های شرایط جوی، با شبیه­سازی محفظه­ای با شرایط واقعی و قابلیت حذف یا ایجاد رطوبت، آلودگی، تخریب زیستی و … پرکاربرد هستند. در این آزمون، شرایط فصلی، نوع و شدت تابش، زاویه قرارگیری نیز قابل تنظیم است. هرچه این شرایط به واقعیت نزدیک­تر باشد، تخمین عملکرد پوشش در طولانی مدت از صحت بیش­تری برخوردار است.

 

  1. پوشش­های صنعتی

پوشش­های صنعتی دسته­ای دیگر از پوشش­ها هستند که بر روی محصولات تولیدی کارخانه­ها اعمال می­شوند. مثل پوشش­های صنایع خودروسازی، فضاپیماها، قطارها، قوطی کنسروها، بسته­بندی­ها، ماشین­های صنعتی، پوشش­های اداره­ها، مبلمان، کابینت­ها، لوله­ها، دریایی، سنگ و … .

 

  1. تشکیل فیلم

فیلم­های پوششی از پلیمرهای گرمانرم (قابل انحلال) یا گرماسخت (غیر قابل انحلال) به همراه سایر ترکیبات مثل رنگدانه­ها، پرکننده­ها، روان­کننده­ها، مواد سطح فعال، حلال­ها، کاتالیزورها یا آغازگرها ساخته شده­اند. پوشش­های گرماسخت دارای اتصالات عرضی هستند.

زمانی­که پلیمرهای گرمانرم در حلال حل می­شوند، فیلم با تبخیر حلال تحت شرایط محیط و یا حرارت، تشکیل می­شود. از آن­جایی­که خواص فیزیکی پوشش نهایی وابسته به خواص پلیمر است، از پلیمرهای با جرم مولکولی بالا استفاده می­شود و باید در نظر گرفت که گرانروی نهایی باید به میزانی باشد که بتوان آن را اعمال کرد. پلیمرهایی که در فیلم­های پوششی استفاده می­شوند شامل نیتروسلولز، بوتیرات استات سلولز، کوپلیمرها و تتراپلیمرهای وینیل کلراید/وینیل استات، پلی­وینیل­استات و پلی­متیل­متاکریلات­ها هستند. پوشش­های حاصل از این پلیمرها به راحتی با حلال قابل برداشتن هستند. مثلا در مبلمان پوشش­داده شده با نیتروسلولز، ریخت آب و الکل سبب ایجاد حلقه­هایی روی پوشش می­­شود.

پوشش­های گرماسخت از پلیمرها یا الیگومرهای با وزن مولکولی پایین و ترکیبات ایجادکننده اتصالات عرضی عامل­دار، ساخته می­شوند. در حضور حلال، حلال با حرارت تبخیر و واکنش بین عاملیت­ها اتفاق می­افتد. اتصالات عرضی می­تواند بین ترکیبات دارای عاملیت هیدروکسیل، عاملیت ایزوسیانات یا عاملیت اپوکسید اتفاق بی­افتد، مثل واکنش ایجاد اتصالات یورتان یا اتر (طرح­واره 1).

[EasyDNNGallery|10825|Width|800|Height|800|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

مترجم: مهندس معصومه کاویانی دارانی، دانشجو دکتری مهندسی رنگ، موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 190ام دوماهنامه پوشرنگ که در پایان تیرماه منتشر شده است بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا