اخبار

دبیر انجمن تولیدکنندگان ظروف یک بار مصرف: در آستانه محرم، دلالان، بلای جان مواداولیه پلاستیک

بسپار می نویسد، روزنامه گسترش صمت گفت و گویی با دبیر انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف و یکی از اعضای هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک داشته که در آن به موضوع بازار مواد اولیه پرداخته شده است.
ماده اولیه پلی استایرن، جان صنعت ظروف یکبار مصرف است اما این روزها دلالان به جان ضروری‌ترین ماده اولیه این صنعت افتاده‌اند و با کاهش عرضه این ماده از سوی پتروشیمی‌ها، شاهد افزایش قیمت ۲۵درصدی در این ماده اولیه هستیم.
امری که توانسته در آستانه ماه محرم تولید را در صنعتی که هر سال در این ایام بیش از هر صنعت دیگری خودنمایی می‌کرد، تحت تاثیر قرار دهد و دیگر صنایع پلاستیکی را نیز پاسوز خود کند. تولید ظروف یکبار مصرف با وجود سنت اطعام و ادای نذر در این ماه، هر سال در آستانه ایام محرم ۳ برابر می‌شود و بازار پر رونقی نیز به خود می‌گیرد اما امسال با چالش جدی در خرید پلی‌استایرن مواجه شده است. این ماده اولیه نیز در صنایع دیگری همچون لوازم‌خانگی و خودروسازی کاربرد دارد اما بیش از ۵۰درصد این ماده در صنعت ظروف یکبار مصرف کاربرد دارد و حدود ۸۰درصد صنعت ظروف یکبار مصرف نیز از طریق این ماده تولید می‌شود به نحوی که این صنعت ماهانه ۳هزار تن پلی‌استایرن مصرف می‌کند. در همین راستا صمت علل کمبود عرضه و افزایش قیمت این ماده اولیه را در گفت‌وگو با مسئولان صنعت پلاستیک و ظروف یکبار مصرف بررسی کرده است.
افزایش ۲۵درصدی قیمت مواد اولیه با دامپینگ پتروشیمی‌ها
سعید ترکمان، رییس کمیسیون صادرات انجمن ملی پلاستیک در گفت‌وگو با صمت درباره تاثیرات دامپینگ پلی‌استایرن‌ها و افزایش قیمت آنها بر صنعت گفت: درحال‌حاضر یکی از پتروشیمی‌ها که اصلی‌ترین پتروشیمی در توزیع این مواد اولیه است در زمان‌بندی‌های عرضه و قیمت اختلالاتی ایجاد کرده که صنایع پلاستیک با مشکل مواجه شده‌اند و علاوه بر کاهش ۶۰درصدی عرضه، ۲۵درصد قیمت پلی‌استایرن‌ها را افزایش داده‌اند. این در حالی است که در سال‌های گذشته با وجود شرایط بد تحریم و مشکلات متعدد کشور در آستانه ایام محرم هیچ‌گاه در پلی‌استایرن‌ها افزایش قیمت نداشته‌ایم.
وی در ادامه افزود: درحال‌حاضر با اطلاع دقیق در انبار پتروشیمی بیش از ۲۰۰۰ تن پلی‌استایرن وجود دارد اما میزان عرضه آن به بازار حدود۴۰۰ تن بوده و این در حالی است که مطابق روند عادی هرسال میزان نیاز عرضه در این مقطع حدود ۱۰۰۰ تن است. رییس کمیسیون صادرات انجمن ملی پلاستیک با اشاره به افزایش قیمت ۲۵درصدی پلی‌استایرن‌ها به دلیل حضور دلال‌ها گفت: قیمت پلی‌استایرن‌هایی که هفته گذشته کیلویی ۳۹۰۰ تومان خریداری می‌شد امروز به ۴۹۰۰ تومان رسیده و حتی مسئولان پتروشیمی تولیدکننده پلی‌استایرن نیز معتقدند باید قیمت بیش از ۵۰۰۰ تومان باشد. این در حالی است که نهادهای نظارتی نیز چشم خود را روی این موضوع بسته‌اند و صنعت پلاستیک امروز با چالش جدی مواجه است.
رییس کمیسیون صادرات انجمن ملی پلاستیک با اشاره به اینکه دلیل این امر از سوی پتروشیمی‌ها نبود تقاضا به تعزیرات اعلام شده است، گفت: در دوره گذشته پتروشیمی‌ها ۱۰۰۰ تن عرضه کردند اما برای خریدهای ۵۰۰ تنی تخفیف ۵درصدی لحاظ کردند به همین دلیل تولیدکنندگان به سمت خریدهای ۵۰۰ تنی رفته‌اند اما اکنون پتروشیمی‌ها این امر را دلیلی بر نبود تقاضا عنوان کردند و در شرایطی که در آستانه محرم اوج مصرف این مواد اولیه وجود دارد عرضه را کاهش داده و اقدام به دامپینگ کرده‌اند.
مصرف بیش از ۵۰درصد پلی‌استایرن‌ها در صنعت ظروف یکبار مصرف
ترکمان با درخواست از وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ورود به این مسئله گفت: اقدام شرکت‌های پتروشیمی باعث شده تا در این ۳ روز رانت در فروش مواد اولیه شکل بگیرد و حضور دلال‌ها در این امر پررنگ شود.
وی با بیان اینکه پتروشیمی‌ها بیشتر تمایل دارند با دلال‌ها وارد معامله شوند، اظهار کرد: از آنجایی که دلال‌ها در حجم بسیار زیاد و با قیمت بالاتر خرید می‌کنند پتروشیمی‌ها بیشتر تمایل به معامله با دلال‌ها دارند. ترکمان با بیان اینکه درحال‌حاضر در زیرمجموعه صنایع پلاستیک ۱۴هزار واحد صنعتی فعال هستند، تصریح کرد: با این وجود حمایت‌های نهاد نظارتی از پتروشیمی انجام شد که در بخش تولید پلی‌استایرن‌ها زیر ۱۰۰ نفر مشغول به فعالیت هستند. در تمام دنیا حتی در کشورهایی با اقتصاد آزاد نیز قانون ضددامپینگ وجود دارد و با متخلفان برخورد می‌شود. وی با تاکید بر اینکه صنعت پلاستیک سومین صنعت صادرکننده مصنوعات در کشور است، اظهار کرد: با توجه به اینکه سفارشات صادراتی نیز اخذ شده در ماه‌های آینده مشکلات بسیاری در صادرات مصنوعات پلاستیکی خواهیم داشت.
پتروشیمی‌ها تمایل به معامله با دلالان دارند
رییس کمیسیون صادرات انجمن ملی پلاستیک با اشاره به صنایعی که از این مواد در صنعت‌شان استفاده می‌شود، گفت: پلی‌استایرن‌ها در صنایع مختلفی همچون لوازم‌خانگی، خودروسازی و… به‌کار می‌رود اما تاثیر اصلی این ماده در صنایع ظروف یکبار مصرف است که به‌طور تقریبی بیش از ۵۰درصد این ماده در این صنعت به کار گرفته می‌شود و افزایش قیمت و کمبود عرضه بیشترین تاثیر را بر این صنعت دارد چراکه در این صنعت ماهانه حدود ۳هزار تن پلی‌استایرن مصرف می‌شود.
وی تاکید کرد: این دامپینگ در حالی انجام‌شده که اصلی‌ترین پتروشیمی عرضه‌کننده این ماده روزانه ۷۴ تن پلی‌استایرن تولید می‌کند اما برای این هفته در بورس فقط ۱۵۰ تن عرضه شده است.
ترکمان درباره اینکه با وجود عرضه در بورس، دلال‌ها چگونه وارد این عرصه شده‌اند؟ گفت: اگر تنها عرضه به تولیدکننده‌ها صورت می‌گرفت دست دلال‌ها از این موضوع کوتاه می‌شد اما به دلیل اینکه به پتروشیمی‌ها اجازه داده شده در صورت وجود مازاد عرضه و نبود تقاضا می‌توانند فروش آزاد داشته باشند دلال‌ها در این عرصه وارد شده‌اند.
رشد ۳ برابری تولید و تقاضای ظروف یکبار مصرف در محرم
محمدباقر امامی‌آل‌آقا، دبیر انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف در گفت‌وگو با صمت درباره میزان افزایش مصرف ظروف یکبار مصرف در ایام محرم گفت: آمار دقیقی از میزان تولید ظروف یکبار مصرف در دست نیست اما سرانه مصرف این ظروف طبق تخمین‌های انجام شده حدود ۷۰۰گرم تا ۳ کیلوگرم است که به‌طور قطع در ایام پرمصرفی همچون محرم سرانه مصرف به ۳ کیلوگرم خواهد رسید و از آنجایی که تولید متناسب با عرضه و نیاز بازار انجام می‌شود می‌توان گفت در ایام محرم میزان تولید حدود ۳ برابر می‌شود.
امامی‌آل‌آقا با اشاره به تاثیر افزایش قیمت پلی‌استرن‌ها بر صنعت ظروف یکبار مصرف گفت: نزدیک به ۶۰درصد قیمت تمام شده ظروف یکبار مصرف را مواد اولیه تشکیل می‌دهد بنابراین افزایش ۲۵درصدی قیمت مواد اولیه تاثیر بسیار زیادی روی این صنعت خواهد گذاشت.
وی در ادامه افزود: از آنجایی که ۸۰درصد ظروف یکبار مصرف مورد استفاده در بازار ظروف یکبار مصرف پلیمری هستند که بخش عمده ظروف پلیمری نیز ظروف پلی‌استایرنی هستند بنابراین جان صنعت ظروف یکبار مصرف به ماده اولیه پلی‌استایرن وابسته است و تاثیر این اتفاق روی این صنعت بسیار زیاد خواهد بود.
افزایش قیمت ناشی از شبکه دلالی
دبیر انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف با بیان اینکه علت این افزایش قیمت ناشی از شبکه دلالی در این صنعت است، گفت: هر محصولی در زمان پر مصرف خود ممکن است با جهش قیمت‌هایی رو به رو باشد اما این میزان افزایش قیمت و مشکلات در عرضه ناشی از وجود شبکه دلالی است که توانسته تاثیر زیادی بر صنعت ظروف یکبار مصرف بگذارد و با ادامه این روند ممکن است شاهد افزایش قیمت ظروف یکبار مصرف نیز باشیم.
امامی‌آل‌آقا یکی از مشکلات این صنعت را کمبود نقدینگی و گردش سرمایه عنوان کرد و افزود: درنتیجه بسیاری از تولیدکنندگان به ناچار باید به سمت خریدهای مدت‌دار بروند که به همین دلیل سراغ دلال‌ها رفته و نمی‌توانند از بورس خرید کنند.
دبیر انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف یکی دیگر از مشکلات موجود را نبود برنامه‌ریزی در این صنعت عنوان و اظهار کرد: به‌دلیل نبود انبار و لجستیک قوی در صنعت ظروف یکبار مصرف در این ایام به دلیل رشد ناگهانی تقاضا شرایط ویژه‌ای به وجود می‌آید که به همین دلیل واسطه‌ها گاهی از این موقعیت سوءاستفاده می‌کنند.
بنا بر این گزارش، با توجه به اینکه صنعت ظروف یکبار مصرف در این ایام با رشد ۳ برابری تقاضا همراه است و از سوی دیگر صنایع دیگر پلاستیک نیز در سفارشات صادراتی و تولیدات خود با مشکل مواجه شده‌اند ضرورت ورود مسئولان به موضوع دامپینگ مواد اولیه و کوتاه کردن دست دلالان از بازار بیش از پیش احساس می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا