اخباراخبار ویژه

فرزانه خرمیان، دبیر انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات PVC: ظرفیت خاموش در صنعت لوله و اتصالات PVC به بیش از 60 درصد رسیده است

بسپار/ ایران پلیمر چند روز پیش وزارت معاون وزیر صمت در نامه ای به بانک مرکزی خواستار عدم پرداخت وام برای ایجاد ظرفیت جدید در ۳۰ رشته فعالیت شامل ۱۳۷۴ محصولی شد که ظرفیت تولید آنها در کشور به اشباع رسیده است.

سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزیر صمت در نامه‌ای به کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی درخواست کرد نظام بانکی اعطای وام را از صنایعی که در حال حاضر در کشور ظرفیت‌های اشباع دارند و نیازی به ایجاد ظرفیت‌های جدید در آنها نیست، به سمت صنایعی که دارای اولویت سرمایه گذاری هستند، معطوف کنند.

در این نامه اسامی ۳۰ رشته فعالیت بعنوان رشته فعالیت‌های اشباع و دارای ریسک سرمایه گذاری بالا اعلام شده بود. لوله و اتصالات PVC، PE و ظروف یکبارمصرف پلاستیکی در این میان قرار داشتند.

خبرنگار گروه رسانه ای ایران پلیمر از خانم مهندس خرمیان دبیر انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات PVC دیدگاه و نظر این انجمن را پرسید. وی گفت: با توجه به ظرفيت هاي خاموش در صنعت لوله و اتصالات PVC كه متاسفانه با اقدامات عالمانه وزارت صمت در كاهش سهميه خريد مواد اوليه واحدهاي توليدي، به بيش از ٦٠درصد هم رسيده است، به نظر مي رسد اگر نتيجه اين تصميم جلوگيري از تكثير واحدهايي با توليدات فعلي موجود در كشور است، مي تواند مفيد باشد.

وی افزود: در شرايط فعلي بهترين سياست بايد در مسير توسعه و به روز رساني واحدهاي توليدي قديمي و فعلي باشد و ارائه تسهيلات به واحدهاي جديد تنها بايد بر اساس تاييد تازگي طرح در تكميل محصولات فعلي قابل توليد در كشور و با استعلام از انجمن لوله و اتصالات PVC باشد.

از او پرسیدیم آمار اعلامی رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی، حاکی از افزایش 29 درصدی ارایه مواد پتروشیمی در بورس کالاست. به نظر شما این آمار واقعی است و این مواد چگونه و به چه مصارفی رسیده اند؟
مهندس خرمیان گفت: در خصوص اين مورد بايد عرض كنم كه با توجه به عدم دسترسي تشكلها به جوامع آماري توزيع، مصرف و صادرات مواد اوليه *به اشكال ابتدايي محصولات مياني * طرف تقاضا در كشور، پاسخگويي دقيق به اين سوال مشكل و نيازمند اطلاع از آمار موجود در وزارت صمت، سازمان بورس و گمركات كل كشور است.
ليكن متاسفانه از زمان اعمال محدوديت خريد براي توليد كننده هاي واقعي، بخش عمده اي از ظرفيت خريد از بازار حذف شده اما مواد از مسيرهاي ديگري باز خريداري شده و در بازار آزاد با قيمتهاي گزاف به فروش گذاشته مي شود.
توليد كننده هم ناچار ظرفيت كسري تحميلي خود را از بازار آزاد و از همين رانت دارها خريداري مي كند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا