اخبار

رییس اتاق تهران: درخواست حذف کارت بازرگانی/ قیمت گذاری دستوری باید حذف شود

بسپار/ایران پلیمر رئیس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر لزوم حذف کارت بازرگانی، گفت: با همکاری اندیشکده شریف، طرح‌های مستند آماده شده تا قیمت گذاری دستوری حذف و جایگزین آن لایحه‌ای تنظیم که تقدیم مجلس می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران در مراسم روز صنعت و معدن تهران، اظهار کرد: قوانین زیادی تدوین شده که بعضا سبب مشکلات بیشتری برای تولیدکنندگان شده، مانند تولید رقابت پذیر. برخی از این قوانین برای تصحیح اقتصاد به وجود آمد، اما این قوانین فضای اقتصادی ما را رفع نکرد.

وی با تاکید بر لزوم حذف کارت بازرگانی گفت: کارت بازرگانی از سال ۱۳۳۴ برای مدیریت حوزه تجارت و صادرات بوجود آمد؛ این کارت از حدود دو سال پیش در سامانه جامع تجارت صادر و تمدید می‌شد؛ در حال حاضر دریافت آن بیش از شش ماه به طول می‌انجامد. امروز می‌توان گفت نیازی به داشتن کارت بازرگانی نیست. بطور نمونه کشور همسایه، ترکیه کارت بازرگانی ندارد و این موضوع را از مسئولان مطالبه خواهیم کرد که کارت بازرگانی حذف شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: تاکنون نتوانستیم با قیمت گذاری دستوری عرضه و تقاضا را تنظیم کنیم و به همین دلیل با همکاری اندیشکده شریف، طرح‌های مستند آماده شده تا قیمت گذاری دستوری حذف و جایگزین آن لایحه‌ای تنظیم شده، که تقدیم مجلس می‌شود. این لایحه شامل لبنیات، خودرو، آرد، نان، قند و شکر، دارو، صنعت، فولاد و صنایع لوازم خانگی است. قیمت گذاری دستوری باعث رکود ۸۰ واحد تولیدی کوچک شده و امیدواریم این لایحه بتواند در رفع مشکلات این حوزه موثر واقع شود.

برخی بانک‌ها عرصه را بر تولیدکنندگان تنگ کردند

در ادامه این مراسم، رئیس خانه صنعت و معدن جوانان استان تهران، گفت: شرکت‌هایی که بانک‌ها حامی آن هستند، عرصه را بر تولیدکنندگان تنگ کرده‌اند؛ تولید کنندگان قادر به رقابت با شرکت‌هایی که بانک‌ها حامی آن‌ها باشند، نیستند.

به گفته وی در تهران ۱۰ هزار واحد صنعتی و تولیدی وجود دارد که با مستندات و بازدیدهای متعددی که صورت گرفته، ۳۹ واحد برگزیده، انتخاب شدند،.

آماده سازی بیش از ۱۰۰۰ هکتار زمین برای توسعه صنعت در تهران

در ادامه علی رسولیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، نیز با تاکید بر اینکه زیست بوم حوزه تولید با مدل‌های جدید باید همراه باشد، گفت: نیازمند مسیرهای جدید توسعه صنعتی مطابق با استانداردهای روز دنیا هستیم و مجتمع‌ها و شهرک‌های کارگاهی الگویی جهانی در قالب زنجیره‌های تولید است.

به گفته وی طی دو سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ هکتار زمین برای توسعه صنعت در این استان فراهم آمده است.

رسولیان، با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای تامین زیرساخت‌ها تصریح کرد: نزدیک به چهار پست بزرگ برق در استان ایجاد شده و بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان در حوزه زیرساخت‌های صنعتی در شهرک‌های صنعتی این استان طی دوسال اخیر هزینه شده است.

وی با بیان اینکه موضوعاتی مانند هوش مصنوعی، رباتیک، فناوری‌های نوین، انقلاب چهارم صنعتی و… مسیری است که صنعت ما را در آینده رقابت‌پذیر می‌کند و به مسیر توسعه صنعتی بنگاه‌ها کمک می‌کند، اظهار کرد: زیست بوم حوزه تولید با مدل‌های جدید و روز دنیا باید همراه باشد. تلاش می‌کنیم با ایجاد شهرک‌های فناوری که ۴۰ شهرک فناوری جدید را از دولت مصوبه گرفته‌ایم، به سمت صنعت فناورانه و نوآورانه گام برداریم.

به گفته وی ۵۰۰ خوشه صنعتی در کشور مطالعه شده است و حدود ۱۲۸ خوشه اجرا شده است. فصل خوبی در برنامه هفتم توسعه برای خوشه‌ها در حال رقم خوردن است تا خوشه‌های صنعتی بر اساس ظرفیت‌های منطقه‌ای شکل بگیرند.

رسولیان، همچنین تصریح کرد: به صورت همزمان رفع نیازهای فناورانه بنگاه‌ها و کمک به عارضه یابی آنها در دستور کار است، از سوی دیگر بازاریابی و برندینگ فصل جدید و راهکاری متفاوت برای توسعه صنعتی است که مجموعه این اقدامات در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران دنبال می‌شود.

سهم ۲۴ درصدی تهران از تولید ناخالص داخلی

علیرضا فخاری، استاندار تهران نیز طی سخنان کوتاهی در این مراسم ضمن گلایه از بروکراسی‌های زاید اداری اظهار کرد: هم افزایی و تعامل بین بخشی برای حذف و کاهش این بروکراسی ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه ۴۷ درصد از صنعت کشور در استان تهران است، افزود: سهم استان تهران در GDP حدود  ۲۴ درصد است و این ظرفیت مهمی و نقطه عطفی برای تصمیم گیری‌های اساسی است. همچنین ساماندهی لکه‌های صنعتی از موضوعات بسیار مهم این استان است.

در پایان این مراسم  از صنعتگران و معدنکاران نمونه استان تهران نیز با حضور مسئولان کشوری و استانی تجلیل شد. در این راستا، از ۴۱ واحد صنعتی و معدنی شامل ۲۹ واحد صنعتی، ۳ بهره بردار نمونه معدنی، یک مکتشف نمونه معدنی، یک شهرک صنعتی نمونه، یک طرح نمونه صنعتی، ۳ واحد صنایع معدنی، ۳ پیشکسوت نمونه صنعتی، تقدیر و به آنها لوح و تندیس اهدا شد.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا