اخبار

درخواست ممنوعیت واردات کالاهای مشابه محصولات دانش‌بنیان

بسپار/ایران پلیمر مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر بزرگترین دغدغه ما بحث واردات کالاهای مشابه شرکت‌های دانش بنیان است؛ چرا که تعرفه خیلی از کالاهای مشابه دانش بنیان یک درصد است که باید اصلاح شود.

 بابک احمدی – رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) – در نشست خبری «دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان، انقلاب صنعتی چهارم و شهر هوشمند»، با اشاره به اینکه ماموریت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همواره پیشرو بودن در نوسازی صنایع است، اظهار کرد: این سازمان فناوری و دانش جدید را وارد صنایع کرده و مشارکت در سرمایه‌گذاری و کاهش ریسک‌پذیری را پیگیری می‌کند. این سازمان متولی هوشمندسازی شهر نیست، اما صنعت شهر هوشمند را به خط کرده و در اختیار مدیریت شهر تهران و شهرداری قرار می‌دهد. از این رو حوزه‌های محوری حمل و نقل، تغییر اقلیم در صنایع مرتبط، شهر هوشمند و صنایع پتروشیمی مرتبط با دانش‌بنیان‌ها، صنعت آب و سایر موارد را دنبال می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه جذب سرمایه، تامین ابزار و صنایع شهر هوشمند در حوزه فناوری با همکاری وزارت راه و شهرسازی پیگیری می‌شود، گفت: هدف اصلی از برگزاری این همایش، جریان سازی در بدنه دولتی و خصوصی در خلق ایده‌ها، عملیاتی کردن آن و در نهایت تجاری سازی و صنعتی سازی است. باید هدایت پژوهش‌ها را از نقطه دانشگاهی شروع و تا رسیدن به مرحله تجاری سازی از آنها حمایت کنیم. برای تحقق این راهبرد نیاز به هماهنگی و توافق با وزارت علوم و فناوری و معاونت علمی و دانش بنیان ریاست جمهوری است. ‌

به گفته این مقام مسئول باید از ظرفیت معافیت‌های مالیاتی، سرمایه‌گذاری و سایر موارد در هوشمندسازی صنایع بهره برد. از این رو سه زیرساخت بزرگ حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از جمله نمونه‌سازی، ساخت سریع و تولید نیمه‌صنعتی در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس هیئت عامل ایدرو همچنین با بیان اینکه فضاهای صنعتی و زیرساخت‌ها را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار داده و برای رسیدن آنها به بلوغ، تجاری سازی می‌کنیم، ابراز امیدواری کرد که این حمایت‌ها تبدیل به جریان‌سازی و ایده ها تبدیل به محصولات فناورانه شود.

وی افزود: ایدرو به‌منظور ایده‌سازی، با معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همکاری می‌کند و تفاهم‌نامه‌ای هم با دانشگاه شهید بهشتی امضا شده است.

علی بابایی – مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت- هم در ادامه این نشست اظهار کرد: کارگروه ملی صنعت دانش بنیان با حضور پنج دستگاه تشکیل شده که در آن سیاست‌های کلان حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان تعیین می‌شود.

مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان در مسیر مسائل ملی باید نقش‌آفرینی کنند، گفت: وزیر صمت ۲۰ ابر پروژه ملی را تعریف کرده‌ و اصرار دارد شرکت‌های دانش بنیان در این مسیر پیش برود و حل مسائل ملی را مورد توجه قرار دهند.

وی با اعلام اینکه اولین رویداد دانش بنیان ششم مهر برگزار شد و دومین رویداد دوم آذرماه برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در رویداد قبلی توافقنامه‌ای بزرگ در حوزه اقتصاد دانش بنیان امضا شد و ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع به صنایع دانش بنیان تخصیص یافت. در حال حاضر بزرگترین دغدغه ما بحث واردات کالاهای مشابه شرکت‌های دانش بنیان است که باید این مسأله را حل کنیم. تعرفه خیلی از کالاهای مشابه دانش بنیان یک درصد است که  باید اصلاح شود.

هدف‌گذاری اتصال شرکت‌های دانش بنیان با صنایع بزرگ

در ادامه این نشست حمید بازارگان – معاون صنایع پیشرفته و پروژه‌های کلان انرژی ایدرو – گفت: دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان، انقلاب صنعتی چهارم و شهر هوشمند دوم آذرماه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این دومین رویداد با هدف اتصال شرکت‌های دانش بنیان با صنایع بزرگ است تا شرکت‌های دانش بنیان به اهدافشان دست یابند. محوریت این همایش وزارت صمت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است.

معاون صنایع پیشرفته و پروژه‌های کلان انرژی ایدرو با بیان اینکه انقلاب صنعتی چهارم مبتنی بر تحول دیجیتال است، گفت: هوشمندسازی اولویت ویژه در حوزه شهری و اداری است و صنایع مرتبط با شهر هوشمند در ارتباط هستند.

به گفته بازارگان، ۲۵٠ شرکت دانش بنیان در این رویداد دعوت شده‌اند که چالش‌ها را بررسی خواهد کرد و پنج توافق در همایش امضا خواهد شد.

ایسنا 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا