اخبار

در گفت و گوی اختصاصی با بسپار: 90 استراتژی راهبردی برای ایران پلاست

در فاصله یک روز مانده به افتتاح رسمی هفتمین نمایشگاه ایران پلاست، ماهنامه بسپار از قرار برگزاری نشست های تخصصی توسط دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در زمان برگزاری نمایشگاه ایران پلاست اطلاع یافت که در همین راستا خبرنگار بسپار در گفت و گویی با محمد رضا خاجی مشاور کمیته سیاست گذاری نمایشگاه ایران پلاست به چند و چون این موضوع و بحث ایجاد دبیرخانه دایمی نمایشگاه ایران پلاست پرداخت که در ادامه می خوانید.
مهندس خاجی که در حال حاضر دانشجوی دکترای مهندس صنایع دانشگاه خواجه نصیر است به عنوان مدیر پروژه شرکت مشاوران مدیریت توسعه عمید مشغول به کار است. این شرکت با سابقه ای 8 ساله در حوزه مشاوره سیاست گذاری در بحث صنایع ملی و فناوری به سازمان های دولتی یاری می رساند . خاجی در ابتدای گفت و گو ضمن اشاره ای کوتاه به سابقه و نحوه فعالیت این شرکت گفت در سال گذشته فعالیتی را در دفتر توسعه صنایع پایین دستی تحت عنوان طراحی نظام توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی آغاز کردیم که نتایج بسیار مثبتی داشت و مسئولان دفتر از آن استقبال کردند. یکی از رابطه هایی که در آنجا پیشنهاد شد بحث تقویت نمایشگاه ایران پلاست بود. همانطور که توسعه ی یک صنعت می تواند به توسعه صنایع دیگر کمک کند توسعه صنعت نمایشگاهی نیز می تواند موجب توسعه تمام صنایع شود. در همین راستا ما سعی کردیم نگاه مقطعی به نمایشگاه را در شورای سیاست گذاری تا حدودی تغییر دهیم و اثبات کنیم که نمایشگاه به عنوان یک صنعت دارای کارکردهایی است و می تواند فراتر از بحث رویارویی فروشنده و خریدار باشد. به همین سبب ما 90 استراتژی برای نمایشگاه ایران پلاست تدوین کردیم.
که مواردی از آن به قبل از برگزاری، مواردی به حین برگزاری و مواردی نیز به بعد از برگزاری نمایشگاه مربوط می شود. ما طی تحلیلی که در مورد نمایشگاه ایران پلاست انجام دادیم متوجه شدیم برخی از سیاست گذاری ها ی غلط سبب عدم توسعه و ضربه زدن به صنعت شده است. بنابراین تصمیم گرفتیم یک نگاه بلند مدت و استراتژیک داشته یاشیم. وی ادامه داد یکی از ایرادهایی که در فضای نمایشگاه ایران پلاست مشاهده می شود این است که انتظارات صحیح نیست. صاحبان صنایع دید محدودی نسبت به نمایشگاه دارند و انتظارات آنان در حد فروش کالاست و متاسفانه دارای استراتژی بلند مدت نیستند که به نظر می رسد این مساله نیاز به یک فرهنگ سازی مناسب دارد. ضمن اینکه خود نمایشگاه ایران پلاست نیز دارای یک برنامه ریزی بلند مدت جهت کسب بازارهای جدید منطقه ای برای صنعت پلاستیک نبوده و تعریف بین المللی آن نیز دچار ابهام است چرا که بر اساس تعاریف جهانی نمایشگاه بین المللی نمایشگاهی است که 10 درصد از بازدید کنندگان آن بین المللی باشند نه غرفه گذاران آن.
بنابراین به دلیل مسایل ذکر شده تصمیم گرفتیم که یک دبیرخانه دائمی برای نمایشگاه ایران پلاست ایجاد کنیم تا این دبیرخانه به کانون تفکر نمایشگاه تبدیل شود. این دبیرخانه دارای چهار ماموریت اصلی شامل بحث مدیریت اطلاعات جهت بالا بردن سطح اطلاعات ذینفعان، رصد دائمی زنجیره ارزش صنعت پلاستیک، ارزیابی و بهبود مستمر عملکرد نمایشگاه و تبدیل این استراتژی ها به برنامه عملی می شود. وی در پایان گفت در همین راستا قرار است شش نشست در نمایشگاه امسال برگزار کنیم که موضوع این نشست ها با اولویت زنجیره ارزش صنعت پلاستیک تعیین شده است.
دوم تیرماه ساعت 10 الی 12 نشست تامین مواد اولیه، ساعت 14 الی 16 نشست طراحی و صنعت قالبسازی سوم تیرماه 10 الی 12 نشست توسعه صادرات ، ساعت 14 الی 16 نشست تشکل فراگیر صنعت پلاستیک چهارم تیرماه ساعت 10 الی 12 نشست فناوری در حوزه های مواد و ماشین آلات ، ساعت 14 الی 16 نشست تامین مالی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا