در آستانه برگزاری نمایشگاه اصفهان پلاست/ گفتوگو با دبیر اجرایی نمایشگاه، علیرضا آموخته: نگاه بین المللی با برپایی پاویون چین/ پاویون لاستیک برای نخستین بار/ مشارکت ۷۶ شرکت در هر دو نمایشگاه

بسپار/ ایران پلیمر نمایشگاه اصفهان پلاست یکی از نمایشگاه های مورد اقبال استانی در کشور است. این نمایشگاه همزمان با نمایشگاه رنگ، رزین و پوشش های صنعتی هفته آینده و از 27 تا 30 خردادماه در نصف جهان برگزار می شود.
در آستانه برگزاری نمایشگاه گفت و گویی با دبیر اجرایی آن، علیرضا آموخته (مدیرعامل سایانمای پارسیان و برگزار کننده نمایشگاه) داشتیم که در ادامه آمده است.
بسپار- به نظر میرسد نمایشگاه اصفهان پلاست امسال رویکردی بینالمللی در پیش گرفته است. لطفاً در این خصوص برای خوانندگان بسپار توضیح بیشتری بفرمایید.
آموخته: نمایشگاه اصفهان پلاست از سالهای گذشته نگاه بینالمللی داشته و همین موضوع سبب میشد بازدیدکنندگانی از کشورهای دیگر در این رویداد حضور یابند. با این حال، پس از اعمال تحریمها، این روند کمرنگ شد. امسال تلاش کردیم این رویکرد را بهطور جدی احیا کنیم؛ هم در بخش معرفی محصولات و هم جذب بازدیدکنندگان خارجی.
نتیجه این تلاش، راهاندازی پاویون کشور چین بود که برای نخستین بار طی سالهای اخیر عملیاتی شد. در این پاویون، شش شرکت چینی در فضایی به وسعت ۷۲ مترمربع محصولات خود را ارائه می کنند. این شرکتها که در زمینههای قالبهای صنعتی، پلیمر و پلاستیک فعالیت دارند، از جمله فعالان معتبر این حوزه به شمار میروند. یکی از این شرکتها بزرگترین تولیدکننده قالب در کشور چین است که خود گواه اهمیت و جایگاه ویژه آن در صنعت جهانی است.
- در کنار این موضوع، هیئتهای تجاری از کشورهای روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه و طبعاً چین نیز برای بازدید از نمایشگاه دعوت شدند. در طی چهار روز برگزاری نمایشگاه، این هیئتها از غرفهها و شرکتهای حاضر بازدید می کنند و نشستهایی نیز با فعالان اقتصادی و صنعتی اصفهان در محل اتاق بازرگانی این شهر برگزار شد. به طور کلی، تلاش کردیم تا با رویکردی بینالمللی فضای جدیدی برای نمایشگاه رقم بزنیم که خوشبختانه بازتاب های مثبتی نیز دریافت کردیم.
بسپار- با چه تشکلهایی امسال همکاری داشتهاید و چه تعداد غرفهگذار در مجموع دو نمایشگاه جذب شدهاند؟ فضای مفید نمایشگاهی چه میزان است و این آمار نسبت به دوره گذشته چه تغییری داشته است؟
آموخته: سعی کردیم همه تشکلهای فعال در حوزههای لاستیک، پلاستیک، پلیمر، رنگ و رزین و پوششهای صنعتی را به مشارکت دعوت کنیم. با انجمن ملی صنایع پلیمر ایران مذاکراتی داشتیم و این انجمن با برنامهریزی رویدادهای جانبی و برگزاری جلسات تخصصی در نمایشگاه حضور فعالی خواهد داشت. همچنین، انجمن صنایع پلیمر اصفهان و انجمن صنایع لاستیک اصفهان نیز حضور چشمگیری دارند. انجمن صنایع لاستیک اصفهان یک پاویون ۴۰۰ متری را در اختیار دارند که در آن ۱۱ شرکت فعال صنعت مستقر شدهاند. این پاویون بدون شک یکی از بخشهای جذاب نمایشگاه امسال خواهد بود.
در مجموع، نمایشگاه امسال در فضایی به وسعت ۴۵۰۰ مترمربع فضای مفید نمایشگاهی در سه بخش برگزار میشود و ۷۶ شرکت داخلی و خارجی در این رویداد حضور دارند. نکته قابل توجه، تنوع حوزههای فعالیت این شرکتهاست که زنجیرهای کامل از تأمین مواد، ماشینآلات و خدمات مرتبط را در این صنعت پوشش میدهند.
بسپار_ چه تفاوتها و نوآوریهایی نسبت به دورههای گذشته در این نمایشگاه مشاهده میشود؟ چه روندهای تازهای در صنعت پلاستیک و پلیمر در این رویداد مورد توجه قرار گرفتهاند؟
آموخته: در دورههای پیشین، شرکتهای پتروشیمی حضور پررنگی داشتند اما به دلیل تغییر شرایط این بخش در سطح کشور، امسال این حضور محدود شد. در عوض، شاهد برپایی پاویون لاستیک اصفهان هستیم که جذابیت ویژهای به نمایشگاه بخشیده است. همه شرکتهای حاضر با رویکردی متفاوت و امیدوار به آینده اقتصادی کشور در نمایشگاه شرکت کردهاند. این روحیه باعث شد تا مشارکتکنندگان با تمام ظرفیت و توان در نمایشگاه حاضر شوند و در نتیجه، زنجیرهای کامل از تأمین مواد، تجهیزات و خدمات صنعتی شکل بگیرد. در زمینه نوآوریها، هشت برنامه جانبی برای نمایشگاه طراحی شده است. در روز نخست، نشست مشترک هیئت تجاری چین با فعالان اقتصادی اصفهان در اتاق بازرگانی برگزار میشود. این نشست زمینهساز تعریف پروژههای مشترک تجاری میان دو کشور خواهد بود و میتواند سهم بازار طرفین را گسترش دهد. رویداد دوم نیز در روز افتتاحیه برگزار میشود. در این رویداد، تشکلهای صنعت پلاستیک و پلیمر، سیاستگذاران دولتی، نمایندگان مجلس و مدیران صنعتی گرد هم میآیند تا درباره چالشها و فرصتهای این صنعت بحث و تبادلنظر کنند. سعی کردیم مراسم افتتاحیه از حالت کلیشهای خارج شده و به یک نشست تخصصی کاربردی تبدیل شود. همچنین نشستهایی میان فعالان شهرک صنعتی امیرکبیر اصفهان – که یکی از مهمترین شهرکهای قالبسازی کشور است – و نمایندگان شرکتهای چینی برگزار خواهد شد. این شهرک میزبان پیشگامان صنعت قالبسازی پلیمر و پلاستیک در ایران است. علاوه بر این، چندین کارگاه آموزشی نیز برای نمایشگاه تدارک دیده شده است که با هدف ارتقای دانش فنی شرکتکنندگان برگزار خواهند شد.
به طور کلی تلاش کردیم نمایشگاه را از صرفاً یک رویداد تجاری به یک رویداد علمی، آموزشی و تشکیلاتی تبدیل کنیم.
بسپار_ با توجه به فاصله سایت جدید نمایشگاه از مرکز شهر، چه تدابیری برای سهولت دسترسی بازدیدکنندگان اندیشیدهاید؟
آموخته: فاصله سایت نمایشگاه اصفهان نسبت به محل قبلی برگزاری رویداد حدود هفت کیلومتر است و اگرچه در حاشیه شهر قرار دارد، اما این محل از استانداردترین سایتهای نمایشگاهی کشور به شمار میرود و بستری مناسب برای برگزاری رویدادهای تخصصی فراهم کرده است. با همکاری شرکت نمایشگاههای بینالمللی اصفهان و شهرداری این شهر – که از سهامداران اصلی مجموعه نمایشگاهی است – سرویسهای رایگان رفت و برگشت در قالب اتوبوس از ایستگاههای مشخصشده برای بازدیدکنندگان تدارک دیده شده است. این سرویسها هر ۳۰ دقیقه یکبار به نمایشگاه رفت و برگشت دارند. ناوگان تاکسیرانی نیز بهصورت کامل در محل مستقر شده است.
در پایان باید تأکید کنم که نمایشگاههای تخصصی پلاست در شهرهای مختلف کشور ظرفیتهای فراوانی دارند که میتوان از آنها بهرهبرداری کرد، به شرط آنکه تصمیمگیران اصلی کشور بستر لازم برای امنیت اقتصادی و ذهنی فعالان این صنعت را فراهم کنند تا این عزیزان با اطمینان از تحقق پروژههای توسعهای خود، نسبت به سرمایهگذاری در نمایشگاهها اقدام کنند. در نهایت، امیدوارم مسئولان کشور توجه ویژهتری به مشکلات و مطالبات فعالان صنعت پلاستیک و پلیمر داشته باشند.