اخبار

در آستانه ماه مهر: پتروشیمی‌ها دست کارخانه‌های لوازم‌التحریر را در حنا گذاشتند!

بسپار/ ایران پلیمر باتوجه به کاهش واردات و سخت شدن تامین مواد اولیه، تولید و تامین لوازم‌التحریر ممکن است مشکل‌ساز شود، چراکه به گفته رییس اتحادیه لوازم‌التحریر، پتروشیمی‌ها کارخانه‌های داخلی را بدون مواد اولیه گذاشته‌اند.

هر ساله با نزدیکی به آغاز فصل تحصیل، بازار لوازم‌التحریر از جنب و جوش خاصی برخوردار می‌شود و خانواده‌ها به ویژه افرادی که دارای فرزند محصل سطح ابتدایی هستند، برای رفع نیاز نوشت‌افزار تحصیلی فرزندان خود دست به کار می‌شوند و در چند سال اخیر موضوع طراحی و تولید نوشت‌افزار ایرانی – اسلامی مورد توجه قرار گرفته که به نظر می‌رسد با توجه به افزایش نرخ دلار و عدم دسترسی به مواد اولیه طراحی و تولید، این موضوع تا حدودی کمرنگ شده باشد و تهیه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر به میزان نیاز و با قیمت منطقی از اولویت‌های خانواده‌ها باشد.

بازار لوازم‌التحریر نشان از آن دارد که در کنار محصولات تولید داخل برخی از اقلام به صورت وارداتی در کشور تامین می‌شود و حجم قابل توجهی از مواد اولیه تولید نیز به صورت وارداتی تامین می‌شود. حال با توجه به شرایط ارزی کشور و نزدیکی به پیک خرید محصولات نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر، جای سوال دارد که آیا بازار فعلی توان پاسخگویی به نیاز مشتریان با قیمت‌های منطقی را دارد؟

واردات لوازم‌التحریر کم شد، تولید داخلی باید جایگزین شود

در این رابطه موسی فرزانیان – رییس اتحادیه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار تهران به ایسنا گفت: ۶۰ درصد نیاز بازار لوازم‌التحریر از طریق واردات و ۴۰ درصد باقی مانده آن از طریق تولید داخلی تامین می‌شد که با توجه به پروسه و فرآیند ثبت سفارش و واردات، در ماه‌های اخیر از حجم واردات به شدت کاسته شده و باید تولید داخلی جایگزین واردات شود اما تا به امروز این موضوع عملی نشده است.

وی ادامه داد: تولید داخلی وابستگی شدیدی به واردات دارد، زیرا حجم قابل توجهی از مواد اولیه به صورت وارداتی در کشور تامین می‌شود و در شرایط فعلی تخصیص ارز و فرآیند ترخیص کالا از گمرکات بسیار سخت است.

تامین مواد اولیه باید سرعت گیرد

فرزانیان با اشاره به اینکه تامین مواد اولیه برای تولید داخلی فرآیند طولانی را به خود اختصاص می‌دهد، خاطرنشان کرد: در چند وقت اخیر ترخیص کالا از گمرکها فرآیند دو ماهه‌ای را به خود اختصاص داده که این موضوع از حجم تولید کارخانه‌ها کاسته است و به نظر می‌رسد تا زمانی که در بحث اجرای قوانین و دستورالعمل‌ها به صورت شفاف و بروز عمل نشود، نمی‌توان انتظار تولید مناسب را داشت.

رییس اتحادیه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار تهران با تاکید بر اینکه در حال حاضر فصل اصلی کار صنف لوازم‌التحریر است، گفت: در حال حاضر بازار به واسطه وجود مواد اولیه و میزان تولید قابل قبول، با مشکلی در تامین نیاز مشتریان مواجه نیست اما اگر روند تامین مواد اولیه به این روال باقی بماند، در ماه‌های آینده شرایط سختی بر بازار حکمفرما خواهد شد.

وی بیان کرد: تنها یکی از کارخانه‌های تولیدی کشور توان تامین نیاز ۶۰ درصدی بازار نوارچسب کشور را دارد اما به دلیل عدم دسترسی به مواد اولیه پتروشیمی‌ها، این کارخانه با ظرفیت تمام فعالیت نمی‌کند و این در حالی است که پتروشیمی‌ها توانایی تولید مواد اولیه را دارند.

او تحریم‌های داخلی را بسیار تاثیرگذارتر از نوسانات نرخ ارز دانست و خاطرنشان کرد: اگر مشکلات داخلی همچون عدم دسترسی آسان به تولیدات پتروشیمی‌ها برطرف شود، بسیاری از تولیدکنندگان توانایی تولید با ظرفیت کامل را دارند و می‌توانند نیاز بازار را پاسخ دهند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا