اخبار

در آستانه کریسمس ارامنه ایران/ گپی با وارمیک درآوانسیان، قالب سازی در آوانسیان: بچه که بودم، بابانوئل را باور داشتم و منتظر بودم کادو بیاورد

بسپار/ایران پلیمر می نویسد، من متولد 1345 هستم و 30 سال است که در بخش قالب سازی پلاستیک مشغول فعالیت هستم. وجود ارامنه در ایران اصولا به واسطه صنعت و هنرهای دستی بوده است. 3000 سال پیش هنگام ساختن تخت جمشید از ارامنه کمک گرفته شد و در زمان شاه عباس هم ارامنه را برای توسعه صنعت به ایران کوچ دادند. ارامنه نسل در نسل در کار صنعت بوده اند. اگر علاقمندی در فرزندان بوده بی شک کار پدر را دنبال کرده اند.

اولین سازنده های ماشین آلات و قالب ارامنه بوده اند. ظهراب پایه گذار بخشی بوده و خواهر زاده های خود را هم به این صنعت آورده است. آمار اگر بگیرید بیش از 50 درصد ماشین سازها ارامنه بوده اند.

بیشتر ایرانی ها اشتباها 25 دسامبر را به عنوان کریسمس به ما تبریک می گویند. ولی عید کریسمس ما ارامنه ششم ژانویه است. اول ژانویه هم که سال میلادی نو می شود.

از رسوم این روزها، تزیین درخت کاج، دید و بازدید، کادو دادن به بچه ها، برگزاری مراسم در کلیساها و … است.

خاطره … بچه که بودیم و بابانوئل را قبول داشتیم و منتظر بودیم کادو بیاورد شاید جنبه قشنگ جشن های کریسمس بود. من خودم زمانی در مدرسه به عنوان عضو انجمن اولیا و مربیان نقش بابانوئل را ایفا کرده ام (می خندد). در واقع این بابانوئل آن قدر حقیقی است که می شود در زندگی روزمره هم به او نقش داد و نماد شاد کردن کودکان و کمک به نیازمندان است.

شب اول ژانویه و در عید پاک، ماهی و کوکوسبزی می خوریم و در خانه بزرگترهای خانواده جمع می شویم. دید و بازدید با بزرگترها هم از روز اول سال نو شروع می شود. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا