اخباراخبار ویژه

در آیین گشایش ایران پلاست چه گفته و شنیده شد/ از تعامل با صنایع پایین دستی تا فتوحات صنعت پتروشیمی!

بسپار/ ایران پلیمر آیین گشایش هفدهمین دوره نمایشگاه ایران پلاست صبح امروز در سالن همایش های خلیج فارس برگزار شد. وزیر نفت، معاونین، برخی نمایندگان کمیسیون های تخصصی مجلس، سفرا، نمایندگان تشکل ها و صاحبان صنعت پتروشیمی و پلیمر در این نشست حضور داشتند.

در ابتدا فرید دوستی، مدیرکل روابط عمومی NPC و مدیر این دوره نمایشگاه ایران پلاست گزارشی آماری ارایه کرد. او با اعلام حضور 210 شرکت خارجی در نمایشگاه از شکست تحریم های بین المللی خبر داد. وی همچنین تعداد مشارکت کنندگان در نمایشگاه را 600 غرفه ذکر کرد که در فضای 70000 متری تحت پوشش نمایشگاه گرد هم آمده اند.

او همچنین برگزاری 20 عنوان پنل و کارگاه آموزشی و انعقاد 7 قرارداد و 9 تفاهم نامه را در مدت برگزاری نمایشگاه ایران پلاست اعلام کرد.

پس از او مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیرعامل NPC برگزارکننده نمایشگاه با اشاره به اعتقاد مجموعه دولت به حمایت از ساخت داخل هم در بالادستی و هم در پایین دستی به برخی فتوحات صنعت پتروشیمی نیز اشاره کرد. از جمله اینکه امروز صنایع نفت و گاز و پتروشیمی کشور به خودکفایی رسیده اند در حالیکه 44 سال وابسته به مستشاران و کارشناسان خارجی بوده اند.

او ضمن اشاره به ظرفیت 92 میلیون تنی محصولات 67 مجتمع پتروشیمی افزود که با تدوین برنامه هفتم و هشتم توسعه صنعت پتروشیمی فرصت 150 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید در این صنعت ایجاد می شود و از طرف های خارجی حاضر در رویداد برای مشارکت در این سرمایه گذاری ها دعوت کرد.

او همچنین به دیپلماسی دولت سیزدهم در بازارسازی و بازاریابی در امریکای لاتین، شرق دور و آفریقا اشاره کرد که امکان توسعه بازارها و تولیدات صنعت پتروشیمی را با پایداری 100 ساله خوراک تضمین می کند.

 

شاهمیرزایی در این آیین و با اشاره به نتایج عقد تفاهم نامه میان NPC، شرکت شهرک های صنعتی و یکی از بانک های عامل، از 25 همت (هزار میلیارد تومان) فروش اعتباری به صنعت پایین دستی به عنوان هدیه NPC به صنایع تکمیلی یاد کرد. 

البته او اشاره نکرد که چندین و چند همت هر هفته از طریق رقابت ها در بورس کالا عاید NPC می شود. 

 

او در پایان هم با اشاره به فضای سبز 53 درصدی در پتروشیمی ها از متولیان حفاظت از محیط زیست کشور خواست، مجوزهای تاسیس پتروشیمی ها را در نوبت های کوتاهتر و سریعتر رسیدگی کنند.

 

جواد وزیر نفت، سخنران پایانی این مراسم بود. هر چند بخش عمده سخنان او به صنایع بالادستی نفت و گاز اختصاص داشت اما اذعان کرد که در صورت تکمیل زنجیره ارزش، قیمت صادرات در هر تن می تواند تا 6 برابر افزایش پیدا کند. این در حالیست که او از صادرات 16 میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی گفت.

اوجی به دستیابی متخصصین کشور به دانش فنی 85 کاتالیست و تولید داخلی و صادرات آنها اشاره کرد و از راه اندازی پتروشیمی های فراسرزمینی در ونزوئلا گفت. اوجی تاکید کرد که به هر کجا که بخواهیم صادرات می کنیم و تحریم ها سدی بر سر راه ما نیست.

وزیر نفت ضمن اعلام حمایت قاطع از ساخت داخلی ماشین آلات و تجهیزات، به برنامه های این وزارتخانه برای تبدیل گازهای مشتعل به خوراک واحدهای تولیدی بالادستی اشاره کرد.

جواد اوجی همچنین از دستیابی به دانش فنی سکوهای نفتی در کشور خبر دارد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا