اخبار

در دانشگاه علوم و تحقیقات طراحی شد: نانوکامپوزیت‌های مقاوم برای بهبود بازیابی نفت از مخازن

بسپار می نویسد، پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران نانوکامپوزیتی را در مقیاس آزمایشگاهی تولید کرده‌اند که با کمک آن می‌توان بازده برداشت نفت از مخازن را بهبود بخشید.
به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از ستاد ویژه فناوری نانو، با توجه به تقاضای بالای دنیای امروز برای سوخت‌های فسیلی و جایگاه ویژه‌ی این مواد در صنایع، نیاز به افزایش تولید این محصولات احساس می‌شود. روش‌های معمول استخراج نفت، تنها دسترسی به یک سوم ذخیره‌ مخازن را امکان‌پذیر می‌کند.
این مسأله در کنار افت تولید نفت خام بر اثر کاهش ذخایر موجود، اهمیت توسعه‌ روش‌های ازدیاد برداشت نفت را بیش از پیش نمایان ساخته است.
گشتاسب چراغیان یکی از محققان این طرح گفت: یکی از راهکارهای افزایش بازده استخراج، استفاده از روش‌های بازیابی نفت یا همان « EOR » است و سیلابزنی پلیمر یکی از متداول‌ترین این روش‌هاست.
وی با بیان اینکه در این روش با تزریق آب یا مواد شیمیایی به داخل مخزن نفتی، اقدام به استخراج نفت می‌کنند، افزود: از این رو در این تحقیق به ساخت آزمایشگاهی نانوکامپوزیتی پلیمری پرداخته شده که در برابر حرارت و مواد شیمیایی مقاوم باشد. همچنین عملکرد این نانوکامپوزیت برای بهبود فرآیند شبیه سازی شده‌ استخراج نفت به روش سیلابزنی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
وی در خصوص نانوکامپوزیت آزمایشگاهی سنتز شده و تأثیر آن بر افزایش بازده فرایند برداشت عنوان کرد: از جمله مشکلات استفاده از پلیمرها در سیلابزنی، عدم پایداری مکانیکی و حرارتی در زمان اختلاط، تزریق و جریان است. از آنجا که یکی از رایج‌ترین پلیمرهای مورد استفاده در این روش، پلی آکریل آمید است، لذا در این تحقیق جهت بهبود کارایی این پلیمر از نانوذرات رس استفاده شد.
وی ادامه داد: طبق نتایج حاصل شده نمونه‌های پلیمری تقویت شده با این نانوذرات در مقایسه با نمونه‌های عادی، خاصیت ضد حرارتی بالاتری از خود نشان می‌دهند و تغییر شکل آن‌ها در برابر دماهای بالا و یا مواد شیمیایی کمتر است.
به گفته چراغیان با بهره‌مندی از این ویژگی‌ها، کارایی پلیمر و در نتیجه بازده برداشت به میزان زیادی بهبود می‌یابد. افزون بر این، قیمت مناسب نانوذرات رس، هزینه‌ی اقتصادی آن‌ها را نیز توجیه پذیر می‌کند.
این محقق افزود: پلیمرها با افزایش گرانروی آب تزریقی به مخزن باعث کنترل تحرک پذیری آب شده و کارایی جاروب کردن آن را بهبود می‌بخشند. حال افزودن نانوذرات به ترکیب آن‌ها سبب بهبود میزان نفوذ به منافذ میکروسکوپی موجود در مخازن می‌شود.
وی گفت: همچنین خواص محلول پلیمری، همچون مقاومت برشی و حرارتی آن در طول مسیر افزایش خواهد یافت که این موارد به ازدیاد برداشت نفت کمک می‌ کند.
از نتایج این طرح تا کنون سه اختراع مختلف با عناوین «سیال پلیمری بهینه شده توسط نانو ذرات رس»، «سیال پلیمری بهینه شده توسط نانو ذرات اکسید سیلیسیم مورد استفاده در ازدیاد برداشت» و «سیال حفاری بهینه شده توسط نانو ذرات» در اداره‌ی مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است.
این تحقیقات حاصل تلاش‌های گشتاسب چراغیان، مدیرعامل شرکت دانش بنیان نانو پلیمر آسیا، سعید بازگیر، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، محمود همتی، عضو هیات علمی پژوهشگاه صنعت نفت، و محسن مسیحی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، است. نتایج این کار در مجله‌ Petroleum Science and Technology (جلد ۳۳، شماره ۱۴-۱۳، سال ۲۰۱۵، صفحات۱۴۱۰ تا ۱۴۱۷) منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا