اخبار

در دفتر انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات PE بررسی شد: همه مصائب تولیدکنندگان لوله های پلی اتیلن

بسپار/ ایران پلیمر با حضور تعدادی از اعضای انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن در نشستی مشترک ضمن بیان مشکلات، راهکارهای اجرایی مورد بحث و بررسی قرارگرفت.

باتوجه به شکایت و دل نگرانی بسیاری از تولیدکنندگان و اعضای انجمن ، جلسه هم اندیشی در خصوص وضعیت مواداولیه پلی اتیلن و قراردادهای دولتی به ویژه طرح انتقال رودخانه های مرزی ،در روزچهارشنبه مورخ 20تیر97از ساعت 10الی 13:30 دقیقه با حضورمدیران عامل برخی از شرکت های عضو انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن دردفتر انجمن برگزار گردید.

اسامی شرکت کنندگان در این نشست به شرح ذیل می باشد:

آقایان مهندس صحاف امین،رییس هیأت مدیره انجمن

مهندس جمالیان عضوهیأت مدیره انجمن و مدیرعامل شرکت PES

مهندس مهدوی عضوهیأت مدیره انجمن و مدیرعامل فراز پلیمرفردوس

مهندس صاحب نسق مدیرعامل گسترش پلاستیک

مهندس فریدونی مدیرعامل پلارک پلاستیک

مهندس برکت مومنی مدیرعامل خوشنام خراسان

مهندس صادقی زاده مدیرعامل انهارحیات کرمان

مهندس فاضلی مدیرعامل پارس اتیلن کیش

مهندس نادری مدیرعامل شرکت زرخیزان

مهندس زمانزاده مدیرعامل و مهندس عبدایی از شرکت آوندپلاست کرمان

مهندس راستان ، رییس هیأت مدیره شهراب گستران اروند

دکترصادقی مدیرعامل گازلوله

مهندس کلانتری مدیرعامل سلسله آب حیات

مهندس مدانلو مدیرعامل کاسپین لوله طبرستان

مهندس کامران صدقیانی از پلی اتیلن سمنان

مهندس والا از شرکت والا پلیمرنوین

 درابتدای این نشست مهندس جمالیان، پس از خوشامدگویی به مهمانان و اعضای محترم انجمن با اشاره به مشکلات بوجود آمده درخصوص قراردادهای دولتی بخصوص طرحهای رودخانه های مرزی، و شکایت و دل نگرانی بسیاری از تولیدکنندگان ، گفت: متأسفانه سازمانهای دولتیِ طرف حساب ما، بدون درنظر گرفتن مشکلات و معضلات حاکم بر شرایط اقتصادی کشور از قبیل افزایش بی رویه نرخ مواد اولیه، نرخ ارز، هزینه حمل و غیره، تمامی بار را بر گرده ما صنعتگران قرار داده اند و با توجه به اینکه در قراردادها هیچگونه تعدیلی در نظر گرفته نشده است، همواره هر یک از ما را تهدید به ضبط ضمانتنامه می کنند، در صورتیکه کاملاً به شرایط موجود آگاهی کامل دارند و میدانند که پتروشیمی های کشور طی سالهای اخیر و با هماهنگی یکدیگر چگونه قیمت مواد اولیه را حدود ۱۳۰% افزایش داده اند و امروز می بایست شرکت های تولیدکننده لوله پلی اتیلن ،خسارت سوءمدیریت وزارت صنعت ، معدن و تجارت و زیاده خواهی های بیش از حد پتروشیمی های کشور و دلال بازی ها در بورس کالا را پرداخت نماید.

حال چه باید کرد؟ کارهایی که طی این سالها در انجمن در این مورد انجام پذیرفته است مکاتبات و مذاکرات متعدد با معاونت اول ریاست جمهوری ، وزیر صنعت، سازمان برنامه و بودجه ، کمیسیون های اقتصادی، صنعت و کشاورزی مجلس شورای اسلامی بوده که متأسفانه تاکنون نتیجه ای حاصل نگردیده و همواره ما صنعتگران با مشکلات خود دست و پنجه نرم کرده ایم.

حال این نشست به این منظور است که تبادل نظر کنیم که چگونه از این مرداب بیرون بیاییم و پیشنهاد بنده این است با توجه به وضعیت عرضه کم   و بی ثباتی نرخ ارز، امروز صلاح نمی بینم که با شرایط قراردادهای دولتی، همکاران محترم تا تثبیت وضعیت قیمتها و نحوه عرضه مواد اولیه در مناقصات خودداری نمایند.

 

مهندس نادری (شرکت زرخیزان):

در این 7 ـ 8 سالی که بنده در زرخیران فعالیت می­کنم متوجه شدم ، ما زمانی که شرایطمان کمی بهتر بود مشکلاتمان از این دو موضوع خارج نمی­شد، یکی از موضوعات ، مشکل مواد اولیه است که به هر حال به هر شکلی که بخواهند به ما می­دهند و دیگری خرید لوله است که باز هم دولت به هر صورت که دلش بخواهد از ما خرید می­کند و می­بینیم که تولید کننده نه در تأمین مواد اولیه نقشی دارد و نه در توزیع لوله­هایی که تولید می­کند.

با توجه به مباحثی که دولتها پیرامون مسائل آب دارند من فکر می­کنم که بعد از مسائل نظامی ، یکی از استراتژیک­ ترین مسائل ، همین مسأله آب است و صنعت ما یکی از صنایعی هست که دولت باید بیشترین حمایت را از این صنعت داشته باشد، استدلال بنده این است که تنها راه نجات ما این است که دولت را به نحوی متقاعد کنیم که از ما حمایت بیشتری داشته باشد ، تا زمانی که ما به سمت دولت حرکت کنیم طبیعتاً دولت هیچ بازخورد خوبی نشان نمی دهد.

بنظر من اگر سه ماه مواد نخریم و در مناقصات شرکت نکنیم مشکلات ما حل می­شود چون که ما سالها است که داریم تحمل می­کنیم و به صورت جیره­ای زندگی می­کنیم.

 مهندس فاضلی (پارس اتیلن کیش):

بنظرم تولیدکننده ­ها باید یک مقدار واقع بینانه به مسائل کشور توجه کنند ، واقعیت این است که دولت از نظر مالی شرایط مناسبی ندارد و این اسناد خزانه هم یعنی می­خواهند حساب ما را به بعد موکول کنند و بعد هم معلوم نیست که بتوانند پرداخت کنند یا خیر.

با شرایط جاری کشور و فشارهای خارجی ناجوانمردانه در واقع معلوم نیست که چقدر بتوان مقاومت کرد و در مرداد ماه هم یقینا فشارهای بیشتری را داریم و امروز هر تولید کننده­ای، هر پیشنهادی را که بدهد من فکر می­کنم که فردا از پیشنهاد خود پشیمان می­شود، حتی اگر این پیشنهاد نقدی باشد یعنی شما امروز می­گویید که مواد در بازار آزاد 9200 تومان است و چه کسی می­تواند تضمین کند که با برداشته شدن ارز 4200 تومانی ، قیمت­های پتروشیمی دو برابر نشود؟ آیا می­توانید با مواد 18 هزار تومانی تعهدات 12 هزار تومانی را انجام دهید؟

همانطور که آقای جمالیان در ابتدای فرمایشاتشان گفتند ما باید یک پیامی را مخابره کنیم و آن پیام این است که این مشکلات پیش روی تولیدکنندگان وجود دارد و اگر این پیام به گوش شنوای آقایان نرسد، شاید یک برداشت دیگری شود، نظر بنده این است که تولیدکنندگان این پیام را به گوش مسؤلان برسانند. با توجه به مشکلاتی که در زمینه بحران آب وجود دارد من فکر می­کنم نیاز کشور به هیچ صنعتی به اندازه صنعت ما نیست.

 مهندس زمانزاده (آوند پلاست کرمان):

بخشی از مشکلات حال حاضر صنعت ما،  فرآیند قیمت دهی است تا جمع کردن یک پروژه که چندین ماه طول می­کشد و طبیعتا تمامی نوسانات و هیجاناتی که در بازار هست ، ریسک آن متوجه ما است.

همانطور که دوستان گفتند قیمت­هایی که ایده­آل هست وقتی به اجرای پروژه می­رسد ، می­بینیم که از توجیه خارج می­شود. مطلب دیگر این که بنده فکر می­کنم باید به دنبال راهکارهای عملی بگردیم و باید به واقعیت نزدیک باشد .

دوستان فرمودند که در مناقضات شرکت نکنیم ، اگر قرار است 3 نفر مثلا با هم هماهنگ بشویم خیلی این کار راحت است اما اگر این تعداد بیشتر شود چالش ایجاد می­شود و وقتی که به 220 شرکت بسط پیدا کند اصلا علمی نیست.

.موضوع دیگر اینکه ما باید پیرامون چند محور اصلی صحبت بکنیم، یکی از این محورها قراردادهای رودخانه­ های مرزی است که اکثر این جمع با این موضوع درگیر هستند، مشکل دیگر پتروشیمی است ، مکانیسم قیمت گذاری پتروشیمی به نحوی بوده که هر طور دلشان خواسته قیمت گذاری کردند. در سال گذشته تغییرات لحظه­ای را می­پذیرفتیم ولی دوستان در کمیته قیمت گذاری مسائلی را مطرح می­کنند که اگر قیمت جهانی کاهش پیدا کرده ما در جریان نبودیم و منابع کافی در اختیار نداشتیم و در واقع یک قدرتی در پشت پرده وجود دارد که بیشتر به نفع بالا دستی­هاست، دغدغه بنده این است که با نرخ 4200تومان نیز بازی کنند و اگر این ارز 4200 تومان در یکسال مبنای کار قرار گیرد امتیاز مثبتی برای ما محسوب می­شود، من می­گویم وقتی قیمت 7500 تومان کشف شد، پتروشیمی بگوید چرا مبنای کار ما این باشد؟

پس بحث ثابت بودن نرخ گذاری باید مورد بحث ما باشد و به فکر راهکار باشیم و جلوتر نباید اجازه بدهیم که این اتفاق بیافتد و در کل ما باید به راهکاری عملی دست پیدا کنیم و برای تحریم خرید مواد هیچ گونه تضمینی وجود ندارد و واحدهایی که تازه کار هستند حتی از این موضوع خوشحال هم می­شوند و اما در خصوص عدم شرکت در مناقصات هم باید بگویم ما درگیر مناقصات آتی نیستیم و مشکل ما مناقصاتی است که در آن درگیریم و خب واضح است که دولت شرایط مالی مناسبی ندارد.

مهندس عبدایی (آوند پلاست کرمان) :

ما باید به دنبال ضمانت اجرایی پتروشیمی­ ها باشیم اگر ما قرارداد ها را درست کنیم و قیمت­ گذاری را همینطور اما اگر پتروشیمی عرضه نکند تکلیف ما چیست؟ حالا پتروشیمی­های امیرکبیر و اراک همیشه عرضه می­کنند اما پتروشیمی­ های  مارون و جم هیچوقت ضمانت اجرایی نداشته­اند و فقط سود پتروشیمی برای آنها اهمیت دارد ، من فکر می­کنم بزرگترین مشکل ، پتروشیمی­های مارون و جم هستند که عرضه آنها فصلی است.

 

مهندس کلانتری ـ (سلسله آب حیات)

همانطور که مستحضرید یکسری پیگیری­هایی از مجلس انجام دادیم. بنظرم اگر چند موضوع را با هم دیگر بخواهیم پیگیری کنیم شاید نتیجه نگیریم یکی موضوع قراردادهای گذشته است که باید تعدیل شامل آنها بشود که دولت باید قبول کند ، فاز بعدی قراردادهایی است که به دلیل افزایش نرخ نتوانستیم پروژه­ها را تحویل بدهیم و بنظر من همکارانی که در پروژه انتقال رودخانه­ های مرزی تعهد دارند ،مشکلات بسیار زیادتری دارند ، بحث بعدی خروج از بورس است که بهتر است با این وضعیت عرضه از بورس خارج بشویم و بصورت مستقیم با پتروشیمی­ها وارد مذاکره شویم. چند وقت پیش دیدم که یک برنامه در تلویزیون به تولیدکنندگان لوازم آرایشی اختصاص یافته بود و یک ساعت برنامه فقط به مردم می­گفتند اگر کالای خارجی بخرید اینها ورشکسته می­شوند و اما در مورد این صنعت بنظرم نتوانستیم اهمیت این موضوع را به درستی جلوه بدهیم و لازم است که از طریق رسانه ملی این موضوع را پیگیری کنیم .اگر ما بصورت هماهنگ ، پروژه­ها را نتوانیم تأمین بکنیم دستگاهها با چالش­ های جدی مواجه می­شوند.

 

مهندس مدانلو(کاسپین لوله طبرستان)

 همانطور که مستحضرید در خصوص تعدیل قراردادها ما چندین بار با جناب آقای جمالیان، مهدوی و صحاف امین جلساتی را در سازمان برنامه و بودجه برگزار کردیم و پرونده به دست دکتر عدل رسیده و از طریق استانداری هم نامه­ای به ایشان نوشته شده ولی هنوز به ما جواب ندادند تا اینکه هفته گذشته شاخص عملکرد سال 96 هم آمده ما دنبال این بحث بودیم که مفاد قرارداد را مطابق سال 91 به ما بدهند که بستانکاران مطابق آن عمل کنند که تا الان انجام نشده ، یکی از مشکلات ما این است که ما الان درگیر این قضیه هستیم. مسئله بعدی این است که دلال­ها دوباره شرکت­های از کارافتاده را دارند احیا می­کنند و از طریق آن در بورس مواد می­گیرند ، باید در این خصوص دنبال راهکار باشیم تا ان­شاءالله مشکلات برطرف گردد.

 

دکتر صادقی ـ( شرکت گاز لوله )

مشکلات را دوستان اشاره کردند و دیگر بیان آنها تکرار مکررات است ، این مشکلات همیشه برای تولیدکنندگان بوده و با آن دست و پنجه نرم کردیم، خواهش بنده این است که روی راهکارهای عملیاتی متمرکز بشویم ، بنظرم همانطور که آقای مهندس کلانتری گفتند شاید دولتمردان  از مشکلات ما خبر ندارند ، چرا که هر کدام از ما داریم بصورت  جزیره­ای عمل می­کنیم و نتوانستیم با یک هم افزایی بر مشکلات پیروز شویم.

من فکر می­کنم باید نحوه برخوردمان با تصمیم گیران دولتی متعادل شود ما باید در تنظیم قراردادها نقش داشته باشیم اینطور نمی­شود که هیچ کدام از آیتم­های اقتصادی دست شما نباشد و نه در تعیین نرخ ارز و نه در تعیین قیمت مواد اولیه و نه در بقیه عوامل شما نقش نداشته باشید و بتوانید به کارتان ادامه بدهید، ما اگر این مشکلات را حل نکنیم نمی­توانیم به نتیجه برسیم و در غیر این صورت یکی پس از دیگری نابود می­شویم.

برای حل این مشکلات من معتقدم که با وزیر جهاد کشاورزی و نمایندگان مجلس و دفتر ریاست جمهوری باید جلسه بگذاریم و اساساً این مسائل باید در بدنه بالایی دولت پیگیری شود، من فکر می­کنم که باید کارگروهی تشکیل بدهیم و به همه سازمان­ها حضوری مراجعه کنیم.

 

مهندس صحاف امین:

ما اینجا جمع شدیم و میخواهیم مشکل را حل کنیم اگر شما قراردادی که جلوی شما می­گذارند و بی قید و شرط امضا می­کنید چرا باید بروید پیش استاندار؟ همان اول امضا نکنید درست است که بعضی شرکتها باید کار کنند ولی این قراردادها به اجبار که امضا نشده است! باید در لحظه عقد قرارداد ، به فکر باشید.

ما یک همبستگی درست بین تولید کننده­ها نداریم، یک روز در انجمن ، هیأت مدیره زحمت کشیدند و گفته شد که برای مناقصات شرکت گاز باید قیمت­ها اینجوری بشود و کف تعیین کردیم و در دو سه قرارداد توانستیم اینکار را بکنیم ولی در نهایت قیمت­ها را خراب کردند

ما چند مشکل اساسی داریم اول اینکه ما هر جا برویم صحبت کنیم فایده­ای ندارد مگر اینکه یک همبستگی کامل بین تولیدکنندگان وجود داشته باشد و بی جهت زیر این قراردادهای استعماری را امضا نکنیم ، آیا این 250 عضو انجمن واقعا حاضرند که این اتحاد را قبول کنند و بگوئیم که تا یک ماه هیچ مناقصه­ای شرکت نکنیم؟

قیمت مواد پتروشیمی داشت بی جهت بالا می­رفت ما هم اینجا تصمیم گرفتیم که خرید نکنیم هفته اول خیلی عالی بود ، هفته دوم یک عده خرید کردند که آمار آنها موجود است ، پس اگر میخواهید کاری را انجام بدهید همبستگی داشته باشید ، الان به جایی رسیدیم که منافع جمعی در خطر است ولی روزی که منافع ما در خطر نبود همدیگر را فراموش کرده بودیم آنهایی که به ما گفتند که بیائید از بورس خارج شوید برای ما خواب دیده­اند.

آمار عرضه پتروشیمی­ها از 1/4 تا 15/4 را گرفتیم 12000 تن مواد عرضه شده که از این 12000 تن یک مقدار زیادی یعنی نزدیک 2800 تن را تعاونی­ها گرفتند که هیچکدام لوله ساز نیستند.

بنده این آمار را هم به تعزیرات دادم هم به سازمان بازرسی کل کشور، حداقل مزیت بورس این است که اعداد و ارقام را دسترس ما قرار می­دهند که بدانیم به چه کس و به چه نحوی فروختند و می­توانیم اوضاع را از این طریق رصد کنیم.

بنده چون هم در انجمن ملی و انجمن پلی اتیلن در جریان عرضه­ها هستم ، عرض می­کنم که شفافیت بورس کالا به نفع ماست منتها باید بدانیم که مواد پایپ گرید را چه کسانی می­گیرند و چرا به کسی که اینکاره نیست مواد می­دهند ، حتی بعضی از تعاونی­ها بیشتر از تولیدکنندگان لوله مواد می­گیرند که صورت آن موجود است.

موضوع بعدی مناقصات دولتی است، باید که همه ما وفا به عهد داشته باشیم ،باید قبول کنیم که این شرایط را ما خومان بوجود آورده­ایم و از اول اینگونه نبوده اول اینگونه بود که پول می­گرفتیم بعد لوله می­دادیم ولی ما خودمان کار را به اینجا رساندیم.

با همکاری آقایان هیأت مدیره ، نزدیک به 500 صفحه گزارش تهیه کردیم که قیمت­های بورس چگونه بالا رفته و همه اینها را به صورت مدوّن به سازمان برنامه و بودجه دادیم و رسیدگی کردند و گفتند که حق با شماست و با نظر مساعد به دفتر آقای نوبخت ارجاع دادند، بنظر من باید با جناب آقای جهانگیری جلسه­ای بگذاریم و مشکلاتمان را بیان کنیم.

 

مهندس والا – (شرکت والا پلیمر نوین)

در رابطه با عدم شرکت در مناقضات دولتی ما هم موافقیم اگر همه با هم متحد باشند اینکار را انجام بدهیم اما در مورد عدم خرید مواد اولیه اگر یادتان باشد در برج 12 سال گذشته یک جلسه گذاشتیم و قرار شد در هفته خریدی انجام نشود اما نمیدانم که جواب داد یا خیر اگر همه با هم متحد باشند ، بنده هم موافقم.

[EasyDNNGallery|10508|Width|800|Height|800|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

مهندس آرش صدقیانی ـ (شرکت پلی اتیلن سمنان)

در ابتدا خیلی ممنونم بابت این جلسه­ای که تشکیل شد و امیدوارم که نتیجه مطلوبی از آن حاصل شود.

پیشنهاد بنده این است که انجمن دوکمیته تشکیل بدهد یک کمیته حقوقی و یک کمیته بازار، ما در مناقصات شرکت می­کنیم اما اسناد مناقصه باید به تأیید انجمن برسد، یعنی قراردادی که به تأیید انجمن برسد را من امضا می­کنم و لازم است که بخش حقوقی انجمن قراداد را تایید کنند.

خواهش من این است که کاهش زنجیره خدمات از حمل تا تخلیه و غیره در این بخش در نظر گرفته شود ، همچنین قیمت در نظر گرفته شود. 

در خصوص قراردادهای دولتی ، ما چند شرکتی که عمده این مشکلات را داریم باید براساس خطاهایی که در این قراردادها وجود دارد اقدامات قانونی انجام دهیم و همانطور که آنها ما را به دادگاه می­کشانند ما هم باید از طریق مراجع قضایی از آنها بازخواست داشته باشیم و از این لحاظ لازم است که حتما یک کمیته حقوقی تشکیل دهیم و به جای این نامه نگاری­های بیهوده ، باید فکر اساسی کرد.

در مورد بورس هم من فکر می­کنم ، مکانیزم بورس نسبت به مکانیزم پتروشیمی­ها بهتر است ، حداقل یکسری اعداد روی مانیتور می­آید اما در پتروشیمی­ها که شما هیچ خبری نمی­بینید.

مهندس مهدوی –(شرکت فراز پلیمرفردوس)

 باید یک مقدار واقعی ­تر به این موضوع نگاه کنیم ، اینکه بگوئیم در مناقصات شرکت نمی­کنیم درست نیست چرا که مشکلات یکی است اما گرفتاری­ها یکی نیست ، یکی کارخانه­اش را با دلار 7 تومان ساخته سرمایه گذاری­اش را جواب گرفته یکی با دلار 4 ـ 5 هزار تومان جدیدا کارخانه ساخته به هر صورت گرفتاری واحدها یکسان نیست ، عدم شرکت در مناقصات به منظره نمایش اتحاد ما خیلی خوب است ولی افراد حاضر نمی­توانند برای کل صنعت تصمیم گیری کنند ، اگر ما در مناقصات شرکت نکنیم چگونه حقوق­هایمان را بپردازیم یا چگونه اقساط مان را بدهیم؟

عدم شرکت در مناقصات کار درستی نیست ، ما در استان خراسان یک اتحادی ایجاد کردیم و مناقصات را شرکت نکردیم ولی چند شرکت دیگر آمدند و ما بازار را از دست دادیم پس اینکار ، راهکار مناسبی نیست.

در حال حاضر مشکل ما گرفتاری قراردادهای گذشته است و باید با هم اتحاد داشته باشیم و به طور هماهنگ فشار بیاوریم، اقدامات خوبی هم انجام شده حالا بعداً یک گزارش جامعی از اقدامات انجام شده در سازمان برنامه و بودجه تقدیم می­کنم ، تقریباً تعدیل قراردادها تأیید شده ولی بحث بودجه است و باید شخص رئیس جمهور و آقای نوبخت تصمیم بگیرد .

آقای مهندس کلانتری زحمت کشیدند از آقای اکبریان عضو کمیسیون کشاورزی برای آقای نوبخت نامه گرفتند آقای صاحب نسق و همه دوستان زحمت کشیدند ، جهاد نصر و رودخانه­های مرزی را نامه گرفتند.

بنده چند شب پیش با دکتر کیخا که رئیس جدید کمیسیون کشاورزی است ملاقات کردم و مطالب را منعکس کردم امروز هم نامه­اش تنظیم شده قرار شد ایشان جلسه­ای ترتیب بدهند و از آقای اکبری و سجادی در کمیسیون کشاورزی مجلس دعوت کنند و از انجمن پلی اتیلن هم دو نفر حضور داشته باشند تا بتوانند به نتیجه دلخواه دست پیدا کنند ولی بحث اصلی ما فعلا بودجه است.

در خصوص بورس هم باید بگویم ما همین جا که داریم روی مانیتور همه چیز را بصورت شفاف می­بینیم ، نمی­توانیم جلوی عدم شفافیت را بگیریم و خروج پتروشیمی­ها از بورس اصلا پیشنهاد خوبی نیست.

 ما چگونه میخواهیم از پتروشیمی­ها گزارش بگیریم البته من فکر نمی­کنم داخل بورس فسادی وجود داشته باشد ، این فساد از جای دیگری نشأت می­گیرد چون به خود من هم زنگ زدند ولی خب گرفتاری­ها را هم باید درک کرد خیلی از واحدهای کوچک واقعا گرفتار شدند و هر کاری لازم باشد می­کنند .

به هر صورت یک مقدار واقعی­تر به مسائل نگاه کنیم سعی کنیم که در داخل خودمان فرهنگ سازی کنیم .

بیائیم یک ماه در مناقصات رودخانه­های مرزی شرکت نکنیم تا اینکه مجبور بشوند به حرف ما گوش بدهند،  چرا که آن پروژه­ها کلان است و تولیدکنندگان بزرگ هم اینجا حضور دارند.

 

مهندس فریدونی –(پلارک پلاستیک)

تقریبا دوستان تمام مشکلات را گفتند، این مشکلات در جلسات قبل هم گفته شد ما در حال حاضر با دولت طرف هستیم و نظر بنده هم این است که یک کمیته حقوقی توسط انجمن تشکیل شود و پیگیر مسائل شود چون اگر فشار قوه قضائیه متوجه دولت شود حتما دولت دست به کار می­شود ولی بدون پشتوانه حقوقی به خواسته­های ما توجهی نمی­شود.

 

مهندس برکت مومنی ـ (خوشنام خراسان)

واقعیت این است که یکسری کارها را نمی­توانیم بر علیه سازمانها انجام دهیم .

ما باید بیائیم خودمان از خودمان دفاع کنیم ، چراکه قوه قضائیه هم وجود دارد .

ما ایرانی هستیم و اگر قرار باشد که در این شرایط نامساعد مملکت ، ما هم به فشارها بیافزائیم بنظر بنده جالب نیست و خدایی نکرده بازخورد بدی خواهد داشت، اینکه می­گوییم از طریق قوه قضائیه شکایت کنیم حق ما است.

پیشنهاد بنده این است که جناب آقای صحاف امین نامه­هایشان را بنویسند و بنظر من در این مواقع پایین دستی­ها کارایی بیشتری دارند و لازم نیست که سراغ بدنه بالایی برویم ، احساس من این است که معاون وزیر برای حل مشکلات ما کفایت می­کند ، از نظر من اگر بتوانیم مهندس اکبری معاون وزیر جهاد کشاورزی را طی یک جلسه قانع کنیم کافی است در حقیقت معاون رئیس جمهور و رئیس جمهور در حال حاضر آنقدر دغدغه کشوری و فرا کشوری دارند که به من و شما فکر نمی­کنند و نباید هم فکر کنند.

همه می­دانیم که اتفاقاتی که در حال وقوع است بیشتر یک بازی است، در سال گذشته پتروشیمی­ ها را مجاب کردیم که هفته­ای 7000 تن عرضه کنند ، خب امسال هم مجاب کنیم،  ما که تشکل کوچکی نیستیم توان این کار را هم داریم و مطمئن باشید که جواب کار را می­گیریم.

من با این موضوع که می­گوئید در این مناقصات شرکت نکنید کاملا موافقم چرا که یکبار می­شود این کار را کرد و آقایان را پای میز مذاکره کشید.

ظاهرا نامه­ای هم از طرف انجمن نوشته شده بود که قراردادها را اصلاح کنند و امیدوارم این اتفاق بیافتد این موضوع را هم بگویم که اوضاع و احوال صنعت پلی اتیلن زیاد خوب نیست .

 

مهندس راستان ـ (شهراب گستران اروند)

آنچه که همه دوستان می­دانند ، خرید ما به دلار است و در حقیقت مواد اولیه را به دلار می­گیریم و به ریال می­فروشیم و شما هر چقدر دنبال تعدیل باشید این موضوع را پوشش نخواهد داد.

این جا هم که آقایان خیلی روی کلمه دلار حساسیت دارند که بگویند ترکیه قراردادهایی که دوره این تورم داشت می­نوشت به لیر و تبدیل به دلار می­کرد و می­گفت پرداخت معادل دلار روز،  خب چنین چیزی که اینجا امکان پذیر نیست.

مطلب دیگر اینکه انجمن باید بیاید پایه گذاری قیمت کند و اعضا را موظف کند که قیمت از یک عددی کمتر نباید بشود و دیگر اینکه ساختاری ایجاد شود که انجمن بتواند برای اعضا خرید کند و از اعضا درخواست­ ها را دریافت کند و بر آن اساس مواد اعضا را خریداری کند.

باید در گروه حقوقی انجمن از اعضا حضور داشته باشند و باید این گروه ساپورت مالی شود تا از اعضا بتواند دفاع کند، ما پرونده را به یک وکیل حقوقی سپردیم و یک هفته طول کشید تا طرف را متوجه کنیم که لوله پلی اتیلن چیست که بعد برود دنبال پرونده ما!

 

مهندس صاحب نسق ـ گسترش پلاستیک

واقعیت امر این است که بعضی از مشکلات به خود ما باز می­گردد وقتی که در یک مناقصه می­رویم و اختلاف قیمت در واحد کیلو بین برنده و بازنده کیلویی 1700 تومان است چه می­شود گفت؟

آقای مهندس صحاف پیشنهاد شما برای داشتن نماینده­ای از انجمن ملی یا انجمن پلی اتیلن در کمیته قیمت گذاری انجمن کارفرمایی صنایع پایین دستی پتروشیمی بی نهایت مثبت و عالی است.

اگر یادتان باشد سال پیش که روند قیمت ها رو به صعود بود هفته ­ای قیمت ها را بالا می­بردند امسال هم وقتی می ­آید پایین باز هم بالا می­برند. روزنامه چیست؟ سایت وجود دارد با یک کلیک شما قیمت را می­بینید اصلا نیاز به نشریه نیست، اینها بهانه است.

چند هفته پیش آقای مهدوی یک برخورد بی نهایت خوبی با آقای محتشمی پور کرد، بدون هیچ سندی انجمن کارفرمایی 200 تومان روی قیمت گذاشت ، وقتی ما یک حرکت رسانه­ای می­کنیم جواب می­گیریم چرا نکنیم؟

ما باید پینشهاد آقای صحاف امین را جدی بگیریم و ما باید در انجمن کارفرمایی برای کمیته قیمت گذاری ، نماینده داشته باشیم چرا که همه ما به سایت دسترسی داریم و میدانیم که روزانه قیمت چیست و اینها نمی­توانند بدون هماهنگی با انجمن ملی و انجمن پلی اتیلن با قیمت­ها بازی کنند.

 

مهندس مدانلو (کاسپین لوله طبرستان)

پیرو فرمایش شما بحث مواد مشکی اراک را که رفتیم پیگیری کردیم به همراه آقای عیسی زاده با 50 صفحه مستند به جهاد ارائه دادیم در نهایت به ما گفتند ما اصلاٌ راغب نیستیم که مواد را داخل کشور بدهیم و داریم صادر می­کنیم، الان هم راضی به اینکار نیستیم و به نفع ما هم نیست

 

مهندس صحاف امین ـ

مطالبی که آقای صاحب نسق در خصوص صادرات مواد اولیه فرمودند درست است ، ما 15 روز پیش از طریق انجمن که پیگیری کردیم و در اتاق بازرگانی، تعزیرات، مرکز مبارزه با قاچاق چندین جلسه برگزار کردیم در نهایت نماینده دفتر مقررات صادرات و واردات گفت که مطابق اصل 144 قانون اساسی ما نمی­توانیم جلوی صادرات اینها را بگیریم و نامه هیأت وزیران باید باشد خلاصه مصوبه هیأت وزیران را هم گرفتیم و 15 روز پیش آقای شریعتمداری نامه نوشته به گمرکات و در حال حاضر دیگر فقط شرکتهای پتروشیمی صادر می­کنند و شرکتهای تابعه پتروشیمی ، البته در شرکتهای تابعه ممکن است که یکسری مسائلی داشته باشند ولی اشخاص دیگر نمی­توانند صادر کنند.

 

مهندس جمالیان ـ

 جناب مهندس صحاف ، شرکتهای بازرگانی در حال حاضر در آستارا وجود دارند که مواد اولیه را از طریق دلال ها خریداری می نمایند و صادر میکنند. 

 

مهندس صاحب نسق (گسترش پلاستیک)

دوستان عزیز! تا زمانی که قیمت بار در بازار ، کمتر از نرخ جهانی تبدیل به دلار می­شود ، مطمئن باشید این فساد از بین نمی­رود و از هر طریقی که شده مواد را صادر می­کنند.

اعتقاد بنده این است که باید کار جمعی کنیم، باید کار را در سطوح معاونت وزارتخانه­ها پیگیری کنیم و فقط حرکت جمعی انجام دهیم باید برویم از رسانه­های عمومی استفاده کنیم، بنده می­توانم برنامه­ای ترتیب بدهم که انجمن ما صحبت کند.

چرا در شبکه­های اجتماعی که متعلق به پلیمر است یک اظهار نظر از جانب انجمن ما دیده نمی­شود؟

مهندس صحاف امین

بنده هم در جلسات کارگروه مطرح کردم و به آقای سلطانی نژاد گفتم که هر کسی گزارش ارزش افزوده سه ماهه قبل خود را ارائه کرد اجازه دهید که در بورس خرید کند

همه فسادها را به دو شکل می­توان جلویش را گرفت، بخش اعظم آن از خود ماست، همه مواد هایی که در بازار است فکر می­کنید برای چه کسی است؟ الان بنده آمار دارم یکسری از شرکتها از ماههای گذشته 500 تن ظرفیت خود را هر ماه اضافه کرده اند شما فکر می­کنید دیگر مواد به دست شما می­رسد؟

پتروشیمی­ها مواد خود را بدون آنکه در بورس عرضه کنند صادر می­کنند که این را می­شود به یک نحو جلویش را گرفت. یک راه حل هم این است که در بورس کالا سهمیه کسانی که گزارش ارزش افزوده 3 ماهه ندارند قطع شود و بنده هم به آقایان پیشنهاد دادم که به آن دسته از افرادی که گزارش مذکور را داده­اند برای تشویق آنها 130 درصد خرید سه ماه گذشته آنها به واحدها اجازه دهید که مواد بخرند.

[EasyDNNGallery|10507|Width|800|Height|800|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

مهندس صاحب نسق(گسترش پلاستیک)

بنده خیلی خلاصه موضوعات را جمع بندی می­کنم:

حضور نماینده انجمن پلی اتیلن و انجمن ملی در کارگروه قیمت گذاری انجمن کارفرمایی پتروشیمی

حذف سقف رقابت در بورس کالا

تأکید مجدد بر جلوگیری از صادرات مواد اولیه

داشتن نماینده در گمرکات کشور

حرکت جمعی انج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا