اخبار

ایران جایگاه علمی خود در ارجاعات و تعداد مقالات را به چه کشورهایی واگذار کرد؟

بسپار/ایران پلیمر بعد از این که در ۱۲ سال متوالی، ایران از نظر تعداد مقالات علمی، رتبه اول در خاورمیانه را داشت، حالا نتایج ۲۰۲۳ مربوط به سایت رتبه بندی SCIMAGO اعلام شده و ایران جای خود را به ترکیه داده است.

آخرین بار در سال ۲۰۱۰ بود که ترکیه از ایران رتبه بهتری داشت. ترکیه در جایگاه ۱۸، ایران در جایگاه ۲۱ و عربستان در جایگاه ۴۶ دنیا قرار داشت. در رتبه بندی جدید مربوط به سال ۲۰۲۳، این سه کشور به ترتیب در رتبه های ۱۵، ۱۶ و ۱۸ دنیا قرار گرفته اند.

از نظر تعداد ارجاعات در ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، عربستان رتبه اول در خاورمیانه را دارد. البته باید دقت داشت که مثلا در ۲۰۲۳ نزدیک به ۷۹ درصد از کل مقالات عربستان و فقط ۳۵ درصد از مقالات ایران با همکاری بین المللی بوده است. اگر استفاده از افلیشین های دوم و مشابه آن را کنار بگذاریم، این شاید اهمیت توانایی داشتن همکاری های علمی بین المللی را نشان می‌دهد که متاسفانه برای سیستم پژوهشی کشور چنین توانایی در این سطح وجود نداشته است.

ایران از نظر ارجاعات مقالاتِ منتشر شده در هر یک از سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ رتبه اول در خاورمیانه را دارد. اما از نظر ارجاعاتِ مقالاتِ سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، ایران در رتبه دوم بعد از عربستان قرار دارد.

اگر همه مقالات از سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۳ را نیز در نظر بگیریم، از نظر تعداد مقاله، ترکیه در رتبه اول قرار دارد. از نظر تعداد ارجاع، اسرائیل در رتبه اول و ترکیه و ایران در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. از نظر شاخص اچ نیز ایران بعد از کشورهای اسرائیل، ترکیه و عربستان در رتبه چهارم قرار دارد. در مجموع این سالها، بیشترین میزان Self Citation مربوط به ایران بوده است.

ایران در ۲۰۲۳ همچنان از نظر Citable Documents در رتبه بالاتر از ترکیه قرار دارد.

 

photo 2024 04 15 09 56 32

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا