اقتصاد و مدیریت

در سال جدید چیدمان محیط کار خود را تغییر دهید!

بسپار می نویسد، سال نو بهترین زمان برای خانه‌تکانی و تغییر چیدمان چه در خانه و چه در محل کار به حساب می‌آید. معمولا کارکنانی که مدت‌ها به یک نوع چیدمان در محیط کاری شان خو گرفته‌اند، تغییرات در آن را پس از وقفه‌ای چند روزه بهتر و راحت‌تر می‌پذیرند و در نتیجه این تغییرات برای آنها دلپذیرتر می‌شود. تحقیقات نشان داده یک محیط فیزیکی شاداب و دلپذیر برای فعالیت کارکنان از اهمیت بسزایی در شکل‌گیری و گسترش خلاقیت برخوردار است. در چنین محیطی است که افراد، شخصیت واقعی و به عبارت بهتر «کودک درون» خود را بروز می‌دهند و به این وسیله فکرها و ایده‌های خلاقانه‌شان را در اختیار گروه می‌گذارند. هنگامی که به افراد، یک وقت استراحت همراه با امکان بازی کردن (مثلا بیلیارد) داده شود، آنها می‌توانند بسیاری از مسائل جدی و پیچیده کارشان را مطرح و حل کنند، چرا که در این شرایط آنها با ذهنی شاداب‌تر و بازتر به مشکلات می‌اندیشند و راه‌حل‌های منحصر به فرد و خلاقانه‌ای را پیشنهاد می‌کنند. در ادامه، به توصیه‌هایی برای ایجاد تغییراتی کوچک اما تاثیرگذار در چیدمان وسایل و اتاق‌ها در محل کار و ابتکاراتی در این زمینه اشاره شده است که اجرایی کردن آنها می‌تواند محیط کاری شما را به محیطی شاد و زنده برای کارکنان تان تبدیل کند و در نتیجه همین افزایش شادی است که می‌تواند کمک شایانی به افزایش بهره‌وری در کار داشته باشد:
توصیه‌هایی برای بهبود محیط فیزیکی کار:
• آشپزخانه و آبخوری‌ها را در بخش مرکزی محیط کارتان قرار دهید، چرا که در این مکان هاست که اعضای گروه تان در مورد ایده‌ها و نظراتشان به راحتی سخن می‌گویند.
• تخته سیاه یا وایت بوردهایی را در مکان‌های مختلف به ویژه در آشپزخانه نصب کنید تا افراد در موقع بحث درباره عقایدشان بتوانند چیزهایی را روی آنها بنویسند و در مورد آنها با هم، هم‌اندیشی کنند.
• یکسری صندلی راحتی یا مبل در محیط کارتان قرار دهید تا افراد بتوانند ضمن نشستن و استراحت کردن روی آنها در مورد مسائل کاری و حتی غیرکاری گفت‌وگو کنند.
• اتاق کنفرانس یا جلسات را بدون هیچ محدودیتی در اختیار افرادتان قرار دهید و در این زمینه محافظه کار نباشید.
• در اتاق‌های شرکت را همیشه باز بگذارید و به همه افراد اجازه دهید به آسانی به اتاق همدیگر سر بزنند. سیاست درهای باز اگر به درستی و به‌صورت هدفمند اجرا شود می‌تواند محل کار را به مکانی شاد شبیه به خانه برای کارکنان تبدیل کند.
• در زمان برگزاری جلسات بحث و مشکل گشایی، کاغذ و خودکار در اختیار اعضای گروه قرار دهید و از آنها بخواهید هر چیزی که دوست دارند روی کاغذ بنویسند، البته بدون ذکر نامشان.

• افرادتان را تشویق کنید ایده‌هایشان را نقاشی کنند تا با رسم خطوط معنادار منظورشان را شفاف‌تر بیان کنند.

• با استفاده از تکنولوژی ویدئو کنفرانس و سایر وسایل ارتباطی با افرادی که در دفتر کارتان حضور ندارند، در ارتباط باشید.


روزنامه دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا