اخبار

در متن برگزاری جشنواره کسب و کار کامپوزیت ایران چه گذشت؟

خبرنگار بسپار می نویسد, روز چهارشنبه 29 شهریور ماه، جشنواره کسب و کار کامپوزیت ایران با موضوع تولید- اشتغال و نیاز کشور به رشد اقتصادی پایدار و کاهش نرخ بیکاری در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران برگزار شد.

پیشنهاد این جشنواره از سوی دکتر ابراهیم اکبرزاده داده و با حمایت های دلسوزانه دکتر محمدحسین بهشتی پیگیری شد. همچنین، با حمایت رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، ستاد توسعه مواد و ساخت پیشرفته نهاد علمی ریاست جمهوری این جشنواره برپا شده است. هرچند که انتظار میرفت چنین جشنواره ای با استقبال گسترده تری از سرمایه گذاران و فعالین صنعت و محققین برگزار شود، چراکه همه باید یاری کنند تا مشکلات کشور شامل نرخ بیکاری و نبود فناوری های به روز در صنعت بهبود یابد.

یکی از مشکلات مرتبط با موضوعات تحقیقاتی توسط محققین و دانشجویان عدم فراهم بودن بستر مناسب جهت گذر از مرحله تولید علم به تولید ثروت است. در همین راستا فقدان هدف گذاری و انگیزه سازی برای محققین و نبود زمینه ارتباطی بین فناوری و سرمایه گذار قطعا در تشدید این چالش موثر می باشد. عمدتا فناوران شناخت صحیحی از بازار ندارند و از سوی دیگر سرمایه گذاران دسترسی لازم به دانش و فن آوری روز موردنیاز را ندارند. بنابراین برپایی چنین جشنواره ای که ارتباط رو در رو تعاملی بین این دو را فراهم می نماید، ضروری بنظر می رسید.

در ابتدای مراسم دکتر نکومنش رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران ضمن خوشامدگویی به حضار، خاطرنشان کرد 40 درصد بیکاران در ایران فارغ التحصیلان دانشگاه ها و موسسات هستند که باید برایشان فکری کرد. سپس دکتر ابراهیم زاده دبیر اجرایی جشنواره گفت: از طرح های واصل شده 16 طرح مورد تأیید قرار گرفتند که از نظر علمی و اقتصادی بررسی شدند و 10 طرح امروز ارائه می شود. همچنین وی ذکر کرد که یکی از اهداف ما معرفی فناوری های جدیدتر به صنعت کامپوزیت کشور است.

بعد از آن، دکتر شکریه دبیر ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته در سخنرانی خود از موانع و چالش های محققین از ایده تا تولید صحبت کرد و ارائه ای از چگونگی خلق ایده تا عملی شدن طرح داد. وی خاطرنشان کرد محققین ما با بازار و مسائل مرتبط با آن آشنا نیستند و ادبیات بورس را نمی دانند از سوی صنعت گران باید ریسک به خطر اندازی سرمایه خود را داشته باشند و بخش تحقیق و گسترش شرکت خود را توسعه دهند.

همچنین دکتر رضادوست عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر از بازار کامپوزیت و پتانسیل آن در بخش های مختلف ارائه ای دادند. وی درباره جایگاه ویژه کامپوزیت نمای ضدحریق در جهان گفت و اشاره کرد که کامپوزیت ها در صنعت ساختمان در بسیاری از موارد می توانند جایگزین مصالح دیگر شوند به عنوان مثال عایق های ساندویچ پنل را نام بردند که در بسیاری از موارد می توانند جایگزین قیرگونی در بخش ساخت و ساز شوند. همچنین ضایعات بخش کشاورزی که بستر بسیار خوبی برای کار کردن هستند.

در طول برگزاری جشنواره 10 طرح توسط محققین ارائه شد تا صنعت گران و سرمایه گذاران بتوانند با آن طرح ها آشنا شوند و پس از بررسی علمی و توجیه اقتصادی طرح ها با محققین آن ها وارد مذاکره و چه بسا وارد همکاری شوند.

  در پایان مراسم سه طرح توسط هیئت داوران به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد و تقدیر و تشکر به عمل آمد. همچنین پژوهشگاه پلیمر برای حمایت جداگانه از این سه محقق برگزیده نفری 2 میلیون بابت انجام کار تحقیقاتی در آزمایش های پژوهشگاه پلیمر به عنوان جایزه اهدا کرده است. برگزیده اول طرح چوب مصنوعی تهیه شده از ضایعات نخل خرما و بایندر فنولی با 64 امتیاز، برگزیده دوم طرح طراحی و ساخت انواع قطعات کامپوزیتی پیشرفته با استفاده از تکنولوژی بریدینگ با 61 امتیاز و برگزیده سوم طرح نانوکامپوزیت پلی اتیلن با وزن مولکولی بالا ضدخوردگی، ضدحریق و ضدانفجار با 60 امتیاز بوده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا