اخبار

در پتروشیمی درحال کپی‌کاری هستیم/ کاهش ۴۳ درصدی صادرات محصولات پتروشیمی

بسپار/ ایران پلیمر آمارها حکایت از کاهش صادرات محصولات پتروشیمی در سال جاری دارند، مسئله‌ای که باید بیش از صنایع دیگر به آن توجه کرد چراکه صنعت پتروشیمی حدود نیمی از ارز کشور را تامین می‌کند. حمید حسینی، رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی به «انرژی پرس» در این‌باره گفت: ما نتوانستیم زنجیره صنعت پتروشیمی را توسعه دهیم. یک نهضتی را در پتروشیمی شروع کردیم و تا سال های سال این صنعت را توسعه دادیم اما در حال حاضر به تکرار کپی‌کاری مشغولیم و فقط واحد اوره و متانول می سازیم در حالی که زنجیره سوم پتروشیمی، نیاز بازار داخل است و کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

حسینی با اشاره به افت آمار صادرات اظهار کرد: علی‌رغم اینکه پتروشیمی یکی از صنایع ارزآور برای کشور بوده و از تولید ۳۵ میلیون تنی که انجام می‌دهیم حدود ۲۳ میلیون آن را صادر می‌کنیم ولی آمار امسال نشان می‌دهد که در ۹ ماهه، کمتر از ۶ میلیارد دلار صادرات داشتیم.
او ادامه داد: با این وضعیت بعید می‌دانم که حتی اگر صادرات گوگرد و بخشی از صادرات گاز مایع را هم جزو محصولات پتروشیمی حساب کنیم قطعاً نمی‌توانیم به ارقام صادرات سال‌های گذشته برسیم و قطعاً صادرات امسال ما کمتر از ۱۰ میلیارد دلار خواهد بود.
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده.های نفتی بیان کرد: اوره، متانول، آروماتیک، پلیمر و سایر فرآورده.هاست که متأسفانه آمار نشان می‌دهد ما ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن متانول، به ارزش یک میلیارد و ۵۰۵ میلیون دلار صادر کردیم که به نسبت سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشتیم. همچنین ۳ میلیون و ۹۱۰ هزار تن صادر کردیم و باز از نظر ارزی ۴۳ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشتیم اما از نظر وزنی افزایش داشتیم.
وی افزود: در زمینه پلیمرها یک میلیون و ۹۶۵ هزار تن صادرات داشتیم به ارزش یک میلیارد و ۹۰۰ به ارزش یک میلیارد و ۹۰۰ و ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشتیم که بخشی به خاطر ارز و بخشی به خاطر مصرف داخل بوده است.
حسینی با اشاره به اینکه عمده کاهش‌ها مربوط به آروماتیک‌ها بوده اظهار کرد: اخیراً آمار بنزین و فرآورده‌ها اعلام شد و مشخص شد که ما در سال ۱۴۰۲ حدود ۴ میلیارد و ۱۰۵ میلیون دلار مجبور شدیم برای تأمین گازوییل و بنزین هزینه کنیم که ۲ میلیارد و ۲۰۰ مربوط به واردات بنزین و گازوییل بوده، یک میلیارد و ۸۰۰ برای بنزین و ۴۰۰ میلیون برای گازوییل. یک میلیارد و ۸۰۰ هم از پتروپالایشگاه‌ها یا پتروشیمی‌هایی مثل نوری و بوعلی، مجبور شدیم هِویت و رافینت بخریم که بتوانیم میزان تولید بنزین را افزایش دهیم.
وی افزود: با این وضعیت می‌بینیم که صادرات آروماتیک ها ۵۱ درصد کاهش داشته و امسال ۲۸۷ میلیون دلار در ۹ ماهه بوده که شاید تا آخر سال به ۴۰۰ میلیون دلار برسد. چیزی که افزایش داشته، عمدتاً سایر فرآورده‌ها بوده که ۱۲ درصد افزایشی بوده است.
حسینی با اشاره به ۲ محصولی که عملکرد بهتری داشتند گفت: یکی از این محصولات قیر است که امسال افزایشی بوده و دیگر گاز مایع بود که ۷ میلیون و ۵۸۰ هزار تن صادرات داشتیم. امیدوارم با این روندی که در جهت توسعه تکمیل واحدهای پتروشیمی داریم بتوانیم دوباره سهممان را در بازار خاورمیانه به دست بیاوریم.
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه ما در زمینه انرژی های تجدیدپذیر دچار مشکل هستیم بیان کرد: یکی از تکنولوژی های دنیا، بحث هیدروژن است و اگر ما می‌توانستیم در فناوری هیدروژن فعالیت کنیم این امکان وجود داشت که با استفاده از توان تولیدی که در گاز مایع داریم که تولید آن، چیزی حدود ۱۲ میلیون تن است، می توانستیم با ترکیب گاز مایع و هیدروژن، واحدهای صنعتی را از قطعی گاز و برق نجات دهیم.
او ادامه داد: اس ان جی، ترکیبی از گاز مایع و هیدروژن است که هم از نظر مدت زمانی اقتصادی است و هم از نظر هزینه می توانست برای کشور مفید باشد. امیدوارم کشور روی تولید گاز هلیوم و هیدروژن برنامه‌ریزی کند.

انرژی پرس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا