اخبار

در پی اعلام قیمت‌های جدید محصولات پلیمری: پلی‌اتیلن‌ها در صدر رشد قیمت

بسپار/ ایران پلیمر می نویسد، روز گذشته قیمت‌های پایه محصولات پلیمری در شرایطی اعلام شد که مانند هفته گذشته برخی از محصولات قدم در مسیری صعودی گذاشته و روندی افزایشی را دنبال کردند و در مقابل برخی جهت‌گیری منفی را تجربه کردند. البته این در شرایطی است که روند کلی حاکم بر قیمت‌ها افزایشی و حداقل به میزان افزایش بهای دلار است. همچنین برخی از محصولات افزایشی چند برابری نسبت به افزایش ۳/ ۰ درصدی میانگین دلاری را که این هفته در تعیین قیمت پایه محصولات پلیمری لحاظ شده است، تجربه کرده‌اند و علت این روند افزایش قیمت‌های جهانی است؛ به گونه‌ای که قیمت‌های جهانی محصولات پلیمری در هفته دوم مارس ۲۰۱۸ میلادی در بازارهای مختلف روند متفاوتی را تجربه کرد.

به این ترتیب قیمت‌ها در بازار منطقه GCC همچون هفته گذشته به رشدخود ادامه داده است. ولی در چین قیمت‌ها بعد از تعطیلات سال نوی چینی روندی کاهشی را در پیش گرفته‌اند و این در شرایطی است که نظام حاکم بر قیمت‌های جهانی در مجموع افزایشی است. به‌طور مثال بررسی قیمت‌های جهانی PVC در منطقه GCC از افزایش ۱۲ دلاری آن حکایت دارد که این میزان رشد، سبب افزایش ۱/ ۲ درصدی برای تمامی گریدهای این محصول در بازار داخلی حکایت دارد.  بیشترین افزایش مربوط به پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن (EX۳/ PE۸۰) است که با افزایش ۲/ ۲ درصدی به نسبت هفته گذشته مواجه و در نهایت با قیمت ۶ هزار و ۲۵۲ تومان اعلام قیمت شد. پلی‌اتیلن سنگین بادی هم با همین مقدار افزایش همراه شد و با قیمت ۵ هزار و ۶۲۹ تومان تعیین قیمت شد. دیگر گرید پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن و لوله (‌EX۳/ PE۱۰۰) با افزایشی ۱/ ۲ درصدی در جایگاه سوم قرار گرفت و در نهایت با رقمی حدود ۶ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام قیمت شد. پلی‌اتیلن سبک فیلم (۱۹۰/ ۰۰۷۵/ ۰۲۰۰/ ۲۴۲۰) کالایی است که با بیشترین کاهش قیمت مواجه شد و با کاهشی ۹/ ۰ درصدی با بهای ۵ هزار و ۲۰۴ تومان اعلام قیمت شدند.  

رصد بازار آزاد: در بازار داخلی پلیمرها نزدیک به ۳ هفته شاهد کاهش نرخ و عقب‌نشینی خریداران بودیم؛ ولی در هفته گذشته جرقه‌های مهمی از رشد قیمت‌ها به ثبت رسید که نشان می‌دهد تقاضا به بازار بازگشته و همچنین میل به خرید برای انبارکردن به منظور مصرف در روزهای تعطیل و همچنین سال آینده افزایش یافته است. این رویکرد دقیقا به معنی ورود تقاضای فصلی روزهای آخر سال است که بازار داخلی را هم تحت تاثیر قرار داده است. رصد قیمت محصولات در بازار‌های آزاد حاکی از آن است که روند غالب بر قیمت محصولات در این بازارها افزایشی است. از جمله مهم‌ترین دلایل این امر انتظار برای افزایش قیمت‌های پایه است و هماهنگ بودن قیمت محصولات با قیمت‌های پایه موجب شده است تا قیمت‌ها در این بازار افزایش یابد. در طرف دیگر بنا به سابقه تاریخی و با توجه به این تجربه که در پایان سال تولیدکنندگان مواد اولیه واحدهای تولیدی خود را انبار می‌کنند، عرضه‌کنندگان محصولات خود را با قیمت‌های بالاتری عرضه کرده تا بتوانند به سودهای بیشتری دست یابند. بیم و امید از بهایشاخص دلار موجب این شده است تا عرضه‌کنندگان بازار آزاد اطمینانی از ثبات قیمت دلار نداشته باشند و محصولات را با درصد بیشتری در این بازارها عرضه کنند.

چشم‌انداز بازارها در هفته پیش‌رو: آرامش کلی در بازار و خودنمایی مجدد سیگنال‌هایی مهم از رکود تقاضا و ضعف معاملات در بازار محصولات پتروشیمی مخصوصا پلیمرها شرایط آرام را در این بازار پدید آورد که البته انتظارات را برآورده نساخت. هنوز تقاضا در بورس کالا و بازار داخلی ضعیف است؛ ولی پیش‌بینی می‌شود این وضعیت بهبود یابد؛ همان‌گونه که به نسبت هفته قبل از آن اندکی تقویت شده است. حجم معاملات پلیمرها در هفته قبل در بورس کالا ۶۳ درصد رشد داشت که همین سیگنال برای ورود بازار به یک فاز رونق کافی است. این در حالی بود که تقاضا نیز بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت.

هم‌اکنون زمان چندانی تا آغاز تعطیلات نوروز باقی نمانده و این به معنی ورود تقاضای فصلی آخر سال به گردونه معاملات است؛ اگرچه ثبت حجم معاملاتی نزدیک به ۶۲ هزار تن همین سیگنال را به اثبات می‌رساند. دلیل اصلی ضعف تقاضا را باید در قیمت‌های نسبتا بالای فعلی جست‌وجو کرد؛ ولی برای هفته پیش‌رو احتمالا به بازار باز‌ می‌گردند؛ مگر آنکه رخداد خاصی تجربه شود. حال در شرایطی که بازار ارز با نرخ آزاد از شفافیت بالایی برخوردار نیست، باید گفت که باز هم با ادامه ابهام قیمتی و ابهام معاملاتی در بورس و بازار رو‌در‌رو خواهیم بود. این وضعیت کلی به معنی ابهام و همچنین کم‌رمقی واقعی در این بازار بوده و هست و ذاتا بازاری نیمه تعطیل را روایت می‌کند که البته از نمودارهای معاملاتی در بورس کالا نیز چنین ادعایی برداشت می‌شود.

رصد قیمتی شاخص دلار: بهای دلار در لحظه تنظیم این گزارش ۴ هزار و ۴۹۵ تومان اعلام شده که به گفته تحلیلگران این بازارها فشار عرضه بانک‌ها و تعیین نرخ توسط صرافی بانک‌ها و دستگیری دلالان ارزی موجب آن است تا بهای این شاخص روندی با‌ثبات‌تر را به نسبت گذشته در پیش بگیرد. رصد قیمتی بهای نفت و نفتا: بررسی قیمتی بهای نفت نشان می‌دهد، ‌نفت خام آمریکا افزایشی ۷۲/ ۰ درصدی را طی هفته گذشته تجربه کند و در لحظه تنظیم این گزارش با بهای ۶۲ دلار و ۱۲۰ سنت اعلام قیمت شد. این در شرایطی است که شاخص نفت برنت هم با وضعیتی مشابه افزایشی ۱۴/ ۰ درصدی را طی هفته گذشته تجربه کرده است و در لحظه تنظیم این گزارش بهای ۶۵ دلار و ۵۸ سنت را به خود اختصاص داده است.

کاهش نوسان قیمت نفت، کاهش اثرگذاری اوپک، ورود از عصر کمبود نفت به عصر فراوانی، افزایش تاثیر تکنولوژی بیش از ژئوپلیتیک، افزایش اهمیت امنیت کشورهای مصرف‌کننده در مقابل افول اهمیت امنیت کشورهای تولیدکننده و افزایش احتمال استفاده آمریکا از ابزار انرژی علیه کشورهای تولیدکننده نفت از جمله ایران از مواردی است که کارشناسان وضعیت فعلی بازارها را به آن مرتبط می‌دانند. با توجه به این امر انتظار می‌رود که بهای نفتا بعد از وقفه‌ای قیمت خود را با بهای نفت خام هماهنگ کند و در نهایت با این کالای استراتژیک گام بردارد که در نهایت این امر نشان می‌دهد که بهای نفتا با کاهش همراه شود و قیمت محصولات پتروشیمی جهانی جهت‌گیری منفی را تجربه کنند. این در حالی است که بهای نفتا در لحظه تنظیم این گزارش با افزایشی ۷/ ۱ درصدی طی هفته گذشته با بهای ۵۶۰ دلار و ۸۷ سنت اعلام قیمت شد.

منبع: دنیای اقتصاد/ عارفه مشایخی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا