اخبار

در پی فاجعه رخ داده در واحد علوم و تحقیقات و درگذشت 10 دانشجو/ توضیحات دکتر حمید میرزاده رییس سابق دانشگاه آزاد در گفت و گو با بسپار در خصوص دلایل اجرای طرح تله کابین در این واحد

بسپار/ ایران پلیمر در پی فاجعه سقوط اتوبوس حامل تعدادی از دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی که متاسفانه به کشته شدن 10 تن و زخمی و مجروح شدن چند ده تن انجامید، ابهامات و اعتراضات زیادی به محل احداث این واحد، فرسودگی ناوگان حمل و نقل آن، نداشتن حداقل های ایمنی راه و گاردریل در محل تردد اتوبوس ها و البته ناتمام ماندن پروژه احداث تله کابین در این واحد دانشگاهی که در ارتفاعات تهران بنا شده است، مطرح شد. 

در مورد اخیر که ظاهرا به رغم پیشرفت بیش از 80 درصدی پروژه با تغییر مدیریت دانشگاه مسکوت باقی ماند، دکتر حمید میرزاده، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر و رییس سابق دانشگاه آزاد در تماس با گروه رسانه ای بسپار توضیحاتی ارایه کرد که عینا در ادامه می آید:  

گفته اند اين تله كابين فقط  براي هتل واحد علوم و تحقيقات ساخته شده اولا براي يك هتل تله كابين ٥٠ ميليارد توماني نمي سازند مگر هتل واحد علوم و تحقيقات چقدر ظرفيت پذيرش مسافر دارد كه به خاطر  آن  اين تله كابين عظيم ساخته شود؟!ثانيا اگر فقط براي هتل بود ٤ ايستگاه تله كابين كه ساخته شده و همه دانشجويان هر روز از مقابل آنها عبور مي كنند و  مي بينند براي چه بود؟ 
ايستگاه اول براي ساختمانهاي دانشكد ه هاي علوم انساني ايستگاه دوم براي ساختمانهاي دانشكده هاي مديريت ، اقتصاد ، كتابخانه  و مسجد ايستگاه سوم براي  ساختمانهاي دانشكده هاي صنايع غذايي ، فني و مهندسي و مجموعه آزمايشگاهي و ايستگاه چهارم براي هتل و مهمانسرا و مجموعه اداري و پرسنلي مجاور آن ساخته شده اند.
اين تله كابين كه عمليات اجرايي ان به اتمام رسيده ٧٤ كابين دارد كه هر كابين ان ظرفيت ٨ نفر رادارد و هر ١٤ ثانيه كابين ها در هر ايستگاه توقف مي كنند و ظرفيت جابجايي ٢٠٠٠ نفر در هر ساعت  براي رفت و ٢٠٠٠ نفر در هر ساعت براي برگشت دارد كه در تست راه اندازي توسط شركت سازنده اتريشي( دوپليمير) و ايراني ( ايران خودرو) تنظيم و تحويل شد .
اصلا انگيزه اصلي از ساخت و راه اندازي طرح تله كابين واحد علوم و تحقيقات حل مشكل نقل و انتقال خطرناك اتوبوسي  بود و بسياري از دانشگاههاي جهان كه موقعيت جغرافيايي مشابه واحد علوم و تحقيقات را دارند  هم اكنون از تله كابين استفاده مي كنند كه اتفاقا اغلب آنها توسط همين شركت اتريشي ساخته شده اند.

فارغ از دعواهای سیاسی تلاش در جهت واکاوی دلایل بروز این حادثه به شدت تلخ و ناگوار رسالت هر رسانه ای است. باید دید کمیته های تشکیل شده رسمی در این راستا چه گزارشی برای روشن شدن ابعاد مختلف بروز  این رخداد ارایه خواهند کرد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا