اخبار

در گفت و گو با بسپار/ امید کوشکی، مدیرعامل نوآوران بسپار و رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند: ایجاد شفافیت سیستماتیک و از بین بردن رانت اطلاعاتی، راه آینده است

بسپار/ ایران پلیمر صنعت مستربچ و کامپاند به دلیل ماهیت و ویژگی خاص خود، علاوه بر استفاده از مواد اولیه تولید داخل به برخی مواد وارداتی و  پیگمنت هایی نیاز دارد که با نوسانات ارز بسیار گران و بعضا کمیاب و نایاب شده است. موجودی  انبارها در حال خالی شدن است و آینده نا مشخص.

با وجود آنکه شاید درصد کمی از محصولات تولیدی مستربچ و کامپاند در تولید محصول نهایی پلاستیک استفاده شود، اما نقش آن غیر قابل انکار است و بدون آن به هیچ عنوان رنگ، استحکام و سایر خواص مورد نظر در محصول نهایی به دست نخواهد آمد. به این ترتیب با کمبود مواد اولیه در این بخش، کلیه صنایع به خصوص غذایی و دارویی در بسته بندی خود دچار مشکل خواهند شد.

در این خصوص به وزارت صنایع هم نامه نگاری هایی انجام دادیم اما همچنان نگرانی برای تولید و صادرات وجود ندارد و بیشترین تلاش برای پایین نگاه داشتن نرخ ارز و مدیریت تقاضا برای ثابت نگاه داشتن آن است.

مواد اولیه داخلی نیز با کمبود مواجهند. با وجود سخنانی که از آرامش نسبی در بازار می گوید، همچنان شاهد مدیریت عرضه در محصولات پتروشیمی هستیم و از آنجایی که تقاضا همیشه مازاد بر عرضه است رقابت ایجاد شده و محصولات گاهی  تا 25 الی 30 درصد بیش از ارزش واقعی به فروش می رسد. سیستم نیاز به نوعی نظارت بدون منفعت دارد که قدرت اعمال جریمه نیز داشته باشد. یک نظارت با دیدگاه منافع ملی.

در حال حاضر مزیت صادراتی که با دسترسی به خوراک ارزان پتروشیمی و بالا رفتن نرخ ارز ایجاد شده بود در حال سوخت شدن است و متاسفانه در اولویت هیچ نهادی نیز قرار ندارد.

در هر سیستم، اقتصاد نظارت گر و کنترل کننده ی خود است و در صورت استفاده نادرست از آن در قالب رانت و غیره، چنین رویدادهایی که به اخلال و دستگیری نیز انجامید قابل پیش بینی است. هرچند حداقل تا جایی که اطلاع دارم خوشبختانه در انجمن خود ما چنین موردی وجود نداشته است.

از نظر من با ایجاد شفافیت سیستماتیک و کامل و از بین بردن رانت اطلاعاتی می توان از بروز چنین رخدادهایی در آینده جلوگیری به عمل اورد. البته باید در نظر داشت که تولید کننده آنچنان دغدغه مند است که به فکر استفاده از رانت و غیره نمی افتد. تولیدکننده ی واقعی به فکر روشن نگاه  داشتن چراغ کارخانه،رسیدگی به کارگرانن و ارایه کالای با کیفیت به مشتری است.

در حالل حاضر شرایط خاصی در صنعت حکم فرماست. سابق بر این تحقیق و توسعه شرکت ها بر  اساس گرید خاصی  انجام می پذیرفت و اگر آن گرید در زمان تولید ارایه نمی شد با نامه  نگاری به پتروشیمی ها خواستار تولید چند تنی از آن می شدیم و کالا را در بهین یاب دریافت می کردیم. اکنون در  صورت کمیاب شدن گرید مورد نظر برای ارایه سفارش، مجور به تهیه از بازار آزاد هستیم. چرا که از طرفی امکان خرید زیر 11 تن از بورس وجود ندارد و همچنین محصولات مستربچ و کاممپاند مانند سایر تولیدات پلاستیکی نیستند که ققابیت جایگزینی با  محصولات مشابه داشته باشند. بنابراین خلا قانونی و فنی، تولید کننده را نیز مجبور به رفتار غیر قانونی و خرید خارج از بورس میی کند. البته نامه نگاری هایی با وزارت صنعت انجام داده ایم و امیدواریم به جای جرم سازی، راه حل ساخته شود.

در پایان جای ذکر است که سال سختی را پشت سر گذاشتیم. اما انسان به امید زنده است و امیدوارم همانطور که با تلاش و امید، امسال به سر رسید شاهد بهبود روز افزون و اتفاقات خوشایندتر در سال آینده باشیم.

 

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این گفت و گو را که در شماره 198ام بسپار در نیمه اسفندماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا