اخبارمقالات

دستاوردهای جدید در حوزه چندسازه های (کامپوزیت) چوب پلاستیک

بسپار / ایران پلیمر

آناهیتا هماوند ([email protected])

مقدمه

در دهه های اخیر چندسازه های چوب پلاستیک جایگزین مناسب و جذابی برای ساختارهای چوبی متداول در مصارف صنعتی و ساختمانی به حساب می آیند که البته مشکلاتی نظیر هوازدگی محصولات چوبی را ندارند که یکی از مزایای مهم و اساسی این مصحولات به شمار می آید. بررسی های انجام شده توسط مرکز مطالعاتی Wood Kplus نشان می دهد که احتمالا در کمتر از 5 سال آینده، تقاضای بازار برای محصولات چوب پلاستیک حدود 10% افزایش می باید. این افزایش تقاضا ناشی از افزایش آگاهی عمومی از خواص عملکردی چندسازه های چوب پلاستیک و از طرف دیگر افزایش اهمیت روزافزون مسائل مربوط به اقتصاد چرخشی و بازیافت است. در مسئله اقتصاد چرخشی مهم تریم موضوع امکان بازیافت و استفاده مجدد از محصولات است. مسئله ای که عملا در رابطه با تولید چندسازه های چوب پلاستیک مطرح می-شود چه آنکه محصولاتی حاوی الیاف و یا پودر چوب به مراتب بازیافت راحت تری دارند و کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می کنند.

یکی از چالش های استفاده از چندسازه های چوب پلاستیک، امکان جذب رطوبت این محصولات به ویژه در کاربردهای بیرون ساختمانی است که این چالش تا حدود زیادی با توجه به انتخاب نوع الیاف چوب به کار رفته و همچینن درصد آن در فرمول، کنترل پذیر و قابل طراحی است.

خواص بسته بندی

شرکت آلمانی WKI به تازگی صندوق هایی از چندسازه های چوب پلاستیک طراحی کرده است که برای نگهداری و حمل میوه و سبزیجات استفاده می شود. در فرمول بندی این محصول تا حدود 25% از الیاف چوب استفاده شده است. بررسی ها نشان می دهد که این محصول، سبک تر و مقاوم تر از صندوق های پلی پروپیلنی متداول است و حتی می تواند بار بیشتری را نیز تحمل کند که مسئله بسیار مهمی است. این جایگزینی هوشمندانه علاوه بر اینکه روشی دوستدار محیط زیست است (چه آنکه تمام محصول پلی-پروپیلنی نیست و بخشی از آن با الیاف چوب جایگزین شده است)؛ از طرف دیگر کاهش وزن صندوق ها مزیت مهمی نیز حین حمل ونقل به حساب می آید چه آنکه حمل محصولاتی سبک تر، مصرف سوخت را کاهش می دهد و به نفع محیط زیست است.

تولید صندوق های نگهداری و حمل میوه و سبزیجات یکی از کاربردهای این چندسازه ها در صنعت بسته بندی است و اکنون خبرهایی از تولید ظروف نگهداری برخی از شوینده ها و شامپوها و به طور کلی بسته-بندی مواد آرایشی و بهداشتی نیز به گوش می رسد که به دلیل سبکی و طراحی های زیبا و متنوع با استقبال خوبی روبه رو خواهد شد.

افزودنی های جدید

افزودنی ها یکی از مهم ترین موادی هستند که در راستای بهبود خواص عملکردی چندسازه های چوب پلاستیک در فرمول بندی آنها استفاده می شوند و یکی از تولیدکنندگان مطرح و پیشگام در این حوزه محصولات با نام تجاری Struktol است. یکی از جدیدترین افزودنی های این شرکت با نام تجاری TPW 813 باعث بهبود خواص خمشی محصولات چوب پلاستیک می شود ضمن اینکه میزان جذب آب این محصولات را در محیط های مرطوب به شکل قابل توجهی کاهش می دهد.

شرکت BYK نیز افزودنی جدیدی را با هدف بهبود خواص مکانیکی چندسازه های چوب پلاستیک به بازار معرفی کرده است که استفاده از آن بیشتر برای محصولاتی با کاربردهای بیرونی و برای تحمل بار زیاد، پیشنهاد می شود.

شرکت Americhem نیز افزودنی جدیدی برای چندسازه های چوب پلاستیک به بازار معرفی کرده است که باعث افزایش مقاومت در برابر هوازدگی این محصولات شده و باعث پایداری رنگی و براقیت محصول نهایی نیز (به دلیل کاهش هوازدگی) می شود.

 

آناهیتا هماوند ([email protected])

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۵ ماهنامه بسپار که در نیمه شهریور منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا