اخبار

دستگاهی که ضایعات پلاستیکی را به قارچ خوراکی تبدیل می کند

این فناوری که Fungi Mutarium نام دارد، پس از چند سال تلاش محققان ساخته شد و اکنون مطالعات بیشتری در رابطه با انواع قارچ هایی که می توان در آن به کار گرفت و روش های بهینه سازی این فناوری در دست انجام است.
پیش بینی می شود ظرف 35 سال آینده وزن ضایعات پلاستیکی با وزن تمام ماهیان موجود در کره زمین برابری کند و تا سال 2050 میلادی میزان تولیدات پلاستیکی تا سه برابر میزان تولید شده در سال 2014 میلادی افزایش یابد.
فناوری های موجود برای حل این معضل دارای نقاط ضعف مختص به خود هستند و سوزاندن پلاستیک نیز موجب تولید گاز دی اکسید کربن می شود. اما فناوری Fungi Mutarium با استفاده از یک فرآیند سنتز طبیعی ضایعات پلاستیکی را به مواد غذایی تبدیل می کند.
ایده اصلی این فناوری در سال 2012 پس از شناسایی گونه ای از قارچ ها به نام Pestalotiopsis microspora در آمازون که قادر بود ترکیبات پلی اورتان را بشکند، در دانشگاه ییل مطرح شد. پلی اورتان یک ماده پلیمری است. نکته قابل توجه این بود که قارچ مذکور می توانست ترکیبات پلی اورتان را در محیط های فاقد اکسیژن مانند کف باتلاق ها تجزیه کند و به بقای خود ادامه دهد.
این دستگاه فوق العاده دارای مجموعه ای از فنجان های سفید کوچک است که از جنس آگار (نوعی جلبک ژلاتینی)، قند، نشاسته و تکه هایی از ضایعات پلاستیکی که با استفاده از نور UV استریل شده اند، ساخته شده است. ریشه دونوع قارچ پلاستیک خوار موسوم به Pleurotus ostreatus و Schizophyllum commune درون این فنجان ها قرار می گیرد و قارچ ها برای رشد خود از پلاستیک و مواد مغذی تشکیل دهنده فنجان استفاده می کنند. فرآیند تجزیه پلاستیک چند ماه به طول می انجامد و در پایان کار یک فنجان پر از قارچ رشته ای خوراکی باقی می ماند.
این دستگاه هنوز مراحل اولیه تولید را سپری می کند و محققان بر این باورند که قارچ های به دست آمده از این فرآیند فاقد ترکیبات سمی هستند. اما پیش از این که دستگاه موردبحث به صورت تجاری تولید شود و به خانه ها راه یابد، لازم است آزمایشات بیشتری برای اثبات نظرات محققان انجام پذیرد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا